• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elec3city - nowe połączenie drogą wodną z Gdańska na Hel

Robert Kiewlicz
14 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Elec3city to elektryczny prom mogący przewozić 300 pasażerów i 80 samochodów. Ma pokonać trasę z Gdańska na Hel w czasie krótszym niż 1 godz.

Elec3city - tak nazwany został projekt promu pasażersko-samochodowego, który ma obsługiwać alternatywną, nową drogę wodną z Gdańska na Hel. Koncepcję promu opracowało biuro konstrukcyjno-projektowe Nelton z Pruszcza Gdańskiego, a za pomysłem stoją firmy skupione w Klastrze Logistyczno-Transportowym Północ-Południe.


Czy nowe połączenie promem elektrycznym na trasie Gdańsk-Hel to dobry pomysł?


Droga z Gdańska na Hel w linii prostej przez zatokę to ok. 23 km. Dla porównania lądowe połączenie drogowe obu tych miejscowości to 102 km. Teoretyczny czas dotarcia do celu 1 godz. 48 min. Realnie w sezonie to kilka godzin w korku. Elec3city to elektryczny prom mogący przewozić 300 pasażerów i 80 samochodów. Ma pokonywać trasę z Gdańska na Hel w czasie krótszym niż 1 godz.

Jest już gotowa koncepcja promu. Opracowało ją biuro konstrukcyjno-projektowe Nelton z Pruszcza Gdańskiego. Zakłada ona powstanie wygodnego, cichego, ekologicznego środka transportu, który będzie poruszał się bez emisji szkodliwych gazów do atmosfery.

- Wszyscy, którzy zetknęli się z ideą budowy promu wyrażają opinię, że jest to inicjatywa jak najbardziej oczekiwana. Klaster Logistyczno-Transportowy Północ-Południe jest platformą, w której właściwie obecne są prawie wszystkie podmioty niezbędne do powstania takiego obiektu. Jest biuro projektowe, stocznia, towarzystwo klasyfikacyjne, uniwersytet techniczny, urzędy administracji terytorialnej i samorządowej, prawnicy. Trwają intensywne rozmowy mające na celu pozyskanie armatora oraz zapewnienie przedsięwzięciu odpowiedniego planu i źródeł budżetowania. Podczas dyskusji uczestniczący w Klastrze przedsiębiorcy i podmioty gospodarcze działające komercyjnie, porwani ideą powstania drogi wodnej na Hel oświadczyli, że mogą zmniejszyć oczekiwane zyski do absolutnego minimum, aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo powstania promu. Samorządy także deklarują swoją pomoc w realizacji przedsięwzięcia - twierdzi Zbigniew Deinrych ze spółki Nelton.
Nazwa promu pojawiła się podczas konferencji, która odbyła się 30 września 2015 w ramach prezentacji Inteligentnych Specjalizacji Pomorza dotyczących mobilności elektrycznej. Klaster Logistyczno - Transportowy Północ - Południe zwołał spotkanie grupy ds. innowacyjnych jednostek elektrycznych i zaprosił uczestników konferencji do firmy Nelton. Miejsce spotkania było nieprzypadkowe, gdyż firma ta, będąca okrętowym biurem projektowym, jest współtwórcą projektu pierwszego na świecie promu z napędem elektrycznym. Kadłub tego promu również został zbudowany w Polsce. Dokonała tego firma z Gdańska - Aluship Technology.

Prom Ampere od pół roku pływa w Norwegii i jest integralnym elementem połączenia drogowego między miejscowościami Lavik i Oppedal, oddalonymi od siebie o 6 km. Prom zabiera max. 120 samochodów i 360 pasażerów. Statek ma konstrukcję dwukadłubową (katamaran) i wykonany jest z aluminium. Dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 450 kW zasilane są przez akumulatory litowo-jonowe o łącznej pojemności 1,46 MWh i masie 10 ton. Doładowanie baterii odbywa się na przystaniach podczas każdego postoju promu i trwa 10 min. Umożliwiają to stacje bazowe i pojemności 260 kWh każda. Dzięki takiemu rozwiązaniu napięcie w lokalnej sieci energetycznej jest regularne i nie wykazuje spadków.

Na etapie projektu, zanim otrzymał oficjalną nazwę, prom nazywany był ZeroCAT 120. Zastąpienie promu z klasycznym napędem spalinowym przez prom z napędem elektrycznym pozwala zaoszczędzić 1 000 000 litrów paliwa rocznie. Dodatkowo transport nie powoduje żadnych szkodliwych emisji i jest całkowicie pozbawiony hałasu.

Wodowanie aluminiowego promu.

Przygotowanie do wodowania alustatku.

Miejsca

Opinie (135)

  • Po grzyba prom będzie woził samochody na Hel? (jeśli w ogóle popłynie...) (5)

    Władze Helu i Władysławowa powinny się dogadać i stworzyć Strefę bez Samochodu dla przyjezdnych. Turyści mogliby po półwyspie poruszać się koleją (Hel - WŁA) czy elektrycznymi busami.

    Pakowanie tam kolejnych samochodów zupełnie mi się nie podoba.

    • 42 9

    • No i parkowanie tam jest zawsze płatne

      rzeczywiście przydałby się duży parking we Władysławowie i szybka kolej na Hel

      • 12 0

    • jeden minus (1)

      jak w aucie jedzie 4-osobowa rodzina i wiezie cały mandżur to weź to potem wypakuj z auta i wsiądź z tym w pociąg / busa...
      Ludzie są z natury wygodni i lubią parkować pod drzwiami domku który wynajęli.
      Dlatego to by się nie sprawdziło.
      Ale fakt - ilość aut jakie tam jada jest co najmniej zatrważająca...

      • 4 0

      • Przy pobytach długoterminowych - autem na Hel

        • 0 0

    • Tu chodzi o mleko. O pojazdy z mlekiem.
      Mleko ma najszybszy transport.

      • 2 0

    • racja, to najlepszy sposób na zapchanie półwyspu

      co można robić samochodem na Helu? Nawet centrów handlowych tam nie ma.

      • 0 0

  • Coś tu chyba nie tak (2)

    Super że polska firma i polska myśl techniczna się rozwija. Projekt jest naprawdę fantastyczny, ale chyba nie do końca przemyślano jego adresatów.

    Myślę że należy pomyśleć nad innym jego wykorzystaniem, bo wozić samochody do Helu? Latem - gdy jest tam tłum, przyjezdnych i cały półwysep jest praktycznie zastawiony samochodami? Ktoś tu chyba opacznie rozumie pojęcie wypoczynku.

    Hel latem powinien być w ogóle niedostępny dla turystów zmotoryzowanych ze względu na swą unikalność przyrodniczą oraz brak miejsca dla samochodów.
    Dlatego myślę że w sezonie prom powinien być wyłącznie dla pasażerów bez samochodów oraz dla rowerzystów. Powinien być dostępny ewentualnie dla pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców półwyspu, ale nie dla turystów.
    Co innego poza sezonem - wtedy niech będzie dostępny dla wszystkich chętnych, także tych z samochodami.

    Poza tym myślę, że prom dobrze by się sprawdził w Świnoujściu, gdzie takie maszyny przez cały dzień kursują co 15 minut z wyspy na której leży to miasto na ląd, czyli do Polski.

    • 26 3

    • Wolny rynek

      Teraz jest kryzys na rynku projektowym, pewnie nie maja co robić. I dobrze jak ich stać na takie projekty na półkę - widocznie bogate Biuro. Bo niedobrze byłoby rozwalać pieniądze budżetowe. A tak niech budują, pokażą że wolny rynek obroni taki projekt.

      • 1 0

    • W pełni popieram tą propozycję, to jest jedyna szansa na wykorzystanie całoroczne tego promu.

      • 0 0

  • Ładny

    • 4 0

  • Najlepiej jeżeli by prosto z Warszawy płynął

    • 12 1

  • w sprawie nazwy Electricity (1)

    Jest taka fajna grupa muzyczna, super chłopaki grają - widziałem w Blues Clubie w Gdyni - Janusz Mackiewicz Electricity

    • 2 2

    • Elec3city

      Matką chrzestną mogłaby być Danuta Wałęsa jako żona najbardziej znanego polskiego elektryka.

      • 4 1

  • Kto rozliczy młodzi z rotaryclubu za zmarnowane dotacje

    • 3 0

  • ciekawe po ile bitety będą,..i czy ktokolwiek bedzie tym pływał

    • 4 2

  • Mam lepszą trasę...

    Widziałbym lepsze połączenie Np. Gdynia - Bornholm :)

    • 5 2

  • proste pytanie kto to sfinansuje jaka cena biletu

    I kolejna sprawa prom na Hel może pływać ale krzyczy a budyń nam serwuje trujące spalinami diesle z Turcji!!!!

    • 1 7

  • po spędzeniu udanego dnia w apartamencie hotelu pod wodą w gdyni z przyjemnością wypiję drinka na pokładzie tego cruisera....

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane