• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elec3city - nowe połączenie drogą wodną z Gdańska na Hel

Robert Kiewlicz
14 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Elec3city to elektryczny prom mogący przewozić 300 pasażerów i 80 samochodów. Ma pokonać trasę z Gdańska na Hel w czasie krótszym niż 1 godz.

Elec3city - tak nazwany został projekt promu pasażersko-samochodowego, który ma obsługiwać alternatywną, nową drogę wodną z Gdańska na Hel. Koncepcję promu opracowało biuro konstrukcyjno-projektowe Nelton z Pruszcza Gdańskiego, a za pomysłem stoją firmy skupione w Klastrze Logistyczno-Transportowym Północ-Południe.


Czy nowe połączenie promem elektrycznym na trasie Gdańsk-Hel to dobry pomysł?


Droga z Gdańska na Hel w linii prostej przez zatokę to ok. 23 km. Dla porównania lądowe połączenie drogowe obu tych miejscowości to 102 km. Teoretyczny czas dotarcia do celu 1 godz. 48 min. Realnie w sezonie to kilka godzin w korku. Elec3city to elektryczny prom mogący przewozić 300 pasażerów i 80 samochodów. Ma pokonywać trasę z Gdańska na Hel w czasie krótszym niż 1 godz.

Jest już gotowa koncepcja promu. Opracowało ją biuro konstrukcyjno-projektowe Nelton z Pruszcza Gdańskiego. Zakłada ona powstanie wygodnego, cichego, ekologicznego środka transportu, który będzie poruszał się bez emisji szkodliwych gazów do atmosfery.

- Wszyscy, którzy zetknęli się z ideą budowy promu wyrażają opinię, że jest to inicjatywa jak najbardziej oczekiwana. Klaster Logistyczno-Transportowy Północ-Południe jest platformą, w której właściwie obecne są prawie wszystkie podmioty niezbędne do powstania takiego obiektu. Jest biuro projektowe, stocznia, towarzystwo klasyfikacyjne, uniwersytet techniczny, urzędy administracji terytorialnej i samorządowej, prawnicy. Trwają intensywne rozmowy mające na celu pozyskanie armatora oraz zapewnienie przedsięwzięciu odpowiedniego planu i źródeł budżetowania. Podczas dyskusji uczestniczący w Klastrze przedsiębiorcy i podmioty gospodarcze działające komercyjnie, porwani ideą powstania drogi wodnej na Hel oświadczyli, że mogą zmniejszyć oczekiwane zyski do absolutnego minimum, aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo powstania promu. Samorządy także deklarują swoją pomoc w realizacji przedsięwzięcia - twierdzi Zbigniew Deinrych ze spółki Nelton.
Nazwa promu pojawiła się podczas konferencji, która odbyła się 30 września 2015 w ramach prezentacji Inteligentnych Specjalizacji Pomorza dotyczących mobilności elektrycznej. Klaster Logistyczno - Transportowy Północ - Południe zwołał spotkanie grupy ds. innowacyjnych jednostek elektrycznych i zaprosił uczestników konferencji do firmy Nelton. Miejsce spotkania było nieprzypadkowe, gdyż firma ta, będąca okrętowym biurem projektowym, jest współtwórcą projektu pierwszego na świecie promu z napędem elektrycznym. Kadłub tego promu również został zbudowany w Polsce. Dokonała tego firma z Gdańska - Aluship Technology.

Prom Ampere od pół roku pływa w Norwegii i jest integralnym elementem połączenia drogowego między miejscowościami Lavik i Oppedal, oddalonymi od siebie o 6 km. Prom zabiera max. 120 samochodów i 360 pasażerów. Statek ma konstrukcję dwukadłubową (katamaran) i wykonany jest z aluminium. Dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 450 kW zasilane są przez akumulatory litowo-jonowe o łącznej pojemności 1,46 MWh i masie 10 ton. Doładowanie baterii odbywa się na przystaniach podczas każdego postoju promu i trwa 10 min. Umożliwiają to stacje bazowe i pojemności 260 kWh każda. Dzięki takiemu rozwiązaniu napięcie w lokalnej sieci energetycznej jest regularne i nie wykazuje spadków.

Na etapie projektu, zanim otrzymał oficjalną nazwę, prom nazywany był ZeroCAT 120. Zastąpienie promu z klasycznym napędem spalinowym przez prom z napędem elektrycznym pozwala zaoszczędzić 1 000 000 litrów paliwa rocznie. Dodatkowo transport nie powoduje żadnych szkodliwych emisji i jest całkowicie pozbawiony hałasu.

Wodowanie aluminiowego promu.

Przygotowanie do wodowania alustatku.

Miejsca

Opinie (135)

  • Super sprawa !

    W końcu szybszy transport :)

    • 3 1

  • Sposob na zarabianie pieniedzy.

    Zrobia zakaz wiazdu samochodem dla obcych we Wladyslawowie ale promem bedzie mozna przewiezsc samochod i wrcic na kolach.To napewno rozwiaze problem zapchanego Helu i rentownosci promo.

    • 2 2

  • czy możemy jutro

    Rezerwować bilety na 2030 rok.

    • 0 0

  • piękna rzecz

    chętnie skorzystam

    • 1 1

  • Jeśli pomnożyć cenę za komercyjne przewozy samochodów promem przez Wisłę w Świbnie albo w Wisłoujściu przez odległość do Helu to taniej będzie kupić używane auto w autokomisie na miejscu i po wykorzystaniu oddać na szrot. Chyba,że liczą na dofinansowanie z miasta jak tramwaj wodny.

    • 2 0

  • Nie bardzo wiem, ilu kierowców będzie chętnych na ten prom.

    Jeśli ktoś jedzie z południa, to z Borkowa do Helu ma ok. 100km, które obwodnicą i częściowo zmodernizowaną trasą poza Trójmiastem pokona w nieco ponad godzinę. Prom to nie tylko czas rejsu, ale i dojazd, załadunek, oczekiwanie na odbicie, a po drugiej stronie wyładunek. W sumie może być tego niemal 2 godziny.
    Oszczędność to te ok. 8 l paliwa, a koszt dodatkowy to bilet na prom (nie wiadomo obecnie po ile).
    Problemem jest też to, że pasażerowie niezmotoryzowani najchętniej startowaliby z Długiego Pobrzeża, a zmotoryzowani właściwie chyba tylko z Rybackiego Pb. i ul. Wartkiej. Piesi mogą się tam pofatygować, ale z pewnością nie będą dojeżdżać do Nowego Portu czy pod Westerplatte.

    Sam prom śliczny, liczę że jakoś dopnie się całość finansowo i znajdzie klientów. Coś równie zgrabnego, lecz mniejszego, mogłoby kursować w sezonie wzdłuż Trójmiasta jako trójmiejski tramwaj wodny na trasie Dł. Pobrzeże - ul.Wielopole (Letnica) - Wisłoujście - Westerplatte - Nowy Port (SKM) - Brzeźno - Sopot - Orłowo, M.Południowe - Mechelinki - Puck.
    Żeby tak jeszcze pobudować mola w Jelitkowie, Babich Dołach i Rzucewie, to byłaby turystyczna morska autostrada i minipromy biegałyby co kilkanaście minut....

    • 4 1

  • pewnie znajdą się chetni zapłacić za bilet

    bo na przykład mnie z rodziną nie stać na wjazd na Kasprowy Wierch ale ktoś jeździ. A co do zaoszczędzonego paliwa. Prąd też trzeba wyprodukować z jakiegoś paliwa i załadować w akumulatory. A Akumulatory też się wymienia co jakiś czas i ta ekologia i oszczędności to już nie takie wielkie.

    • 3 1

  • promowe polaczenie (1)

    swietny pomysl. uruchomienie linii promowej gdansk - hel to idealne rozwiazanie i nie wymaga wielu nakladow. przystan promowa w gdansku powinna byc w porcie gdansk przy nie uzywanym nabrzezu poludniowym to te vis a vis wiezy kapitanatu. miejsce idealne - latwy i bezposredni dojazd z obwodnicy poludniowej gdanska przez most wantowy i trasa sucharskiego i dalej ul. budowniczych portu polnocnego. bez przeszkod dojazd z autostrady A1 dalej obwodnica gdanska i obwodnica poludniowa.
    nabrzeze jest puste sa tam dwa budyneczki, ktore bez przeszkod mozna zaadaptować na niewielkie ( bo wiekszych nie trzeba) pomieszczenia dla obslugi bazy promowej, zanurzenie przy babrzezu jest odpowiednie. teraz tam praktycznie nic sie dzieje tylko jakas gromadka pracownikow kleci konstrukcje stalowe, ktore to mozna robic wszedzie bez problemow. samo nabrzeze nie wymaga specjalnej przebudowy. tak wiec praktycznie z marszu i niewielkim kosztem uruchomic polaczenie promowe gdansk -hel. zbudowanie 2-4 promow nie jest zadnym klopotem moze to zrobic albo gdanska remontowka albo gdynska nauta lub aluship. oby jak najpredzej.

    • 12 2

    • jest pewien problem

      drogi dojazdowe są wyłączone z ruchu dla osób postronnych.

      • 0 8

  • Czyli czysty eko-prom będzie dowozić dodatkowy smród do Helu i na półwysep

    Eko hipokryzja.

    Może wzorem niemieckiego Westerlandu czy podobnych wjazd samochodów na Półwysep powinien być ograniczony.

    • 5 2

  • 20 lat temu miałem ten pomysł

    Żeby w rejonie Kiezmarka uruchomić połączenie z Helem.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane