- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (154 opinie)
- 2 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (229 opinii)
- 3 Wyższy zasiłek pogrzebowy (111 opinii)
- 4 Ceny maksymalne na prąd niezgodne z prawem UE (47 opinii)
- 5 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (293 opinie)
- 6 Wakacje składkowe przyjęte przez Sejm (29 opinii)
Saudi Aramco i MOL partnerami przy przejęciu Lotosu przez Orlen
Aramco Overseas i MOL będą głównymi partnerami PKN Orlen przy przejęciu Grupy Lotos. Aramco przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Lotos, a MOL przejmie ponad 400 stacji Lotosu w Polsce, stanowiące około 80 proc. sieci tej firmy. Zatwierdzenie transakcji jest uzależnione od zgody Komisji Europejskiej.
Saudi Aramco kupi 30 proc. rafinerii Lotos w Gdańsku
- Strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. To koncern, który nie idzie z trendami, tylko je wyznacza. Jest największym producentem ropy naftowej i globalnym liderem w segmencie ropy i gazu, który posiada dostęp do nowoczesnych technologii i bazę badawczą na całym świecie - poinformował Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie.
Grupa Lotos zawarła z Aramco Overseas przedwstępną umowę sprzedaży 30 proc. udziałów w Lotosie Asfalt. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi, Lotos Air-BP.
Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku
Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw.
Wymiana stacji z węgierskim koncernem MOL
MOL kupi 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotosu za 610 mln dolarów.
Dodatkowo PKN Orlen zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży, w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL 144 stacji paliw zlokalizowanych na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę 229 mln euro.
Element stały ceny to 1 mld zł, element zmienny zależny będzie natomiast od wysokości długu oraz kapitału obrotowego spółki hurtowej w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.
100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel, natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments.
Gwarancje zatrudnienia w Grupie Lotos. Porozumienie ze związkami zawodowymi
Strategiczne partnerstwo z saudyjskim koncernem
Dodatkowo PKN Orlen podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej do spółek z Grupy Kapitałowej Orlen. Na podstawie tej umowy w przypadku finalizacji procesu koncentracji z Grupą Lotos PKN Orlen zagwarantuje dostawy ropy naftowej od Saudi Arabian Oil Company w ilości od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.
Orlen podpisał także z Saudi Arabian Oil Company oraz Saudi Basic Industries Corporation umowę o współpracy celem analizy, przygotowania i realizacji wspólnych inwestycji w sektorze petrochemicznym. Wśród potencjalnych obszarów współpracy analizowane będą m.in. projekty rozwojowe dotyczące olefin i pochodnych, w tym pochodnych aromatów, w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej.
Przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen
Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. W listopadzie 2018 r. Orlen złożył w Komisji Europejskiej wstępną wersję wniosku o zgodę na koncentrację. Ostateczny wniosek trafił do Komisji na początku lipca 2019 r. Dodatkowo pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.
Burza wokół umowy społecznej z Solidarnością
W połowie października 2021 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy Lotos przyjęło wszystkie projekty uchwał dotyczących planowanej fuzji z PKN Orlen. Oznacza to warunkową zgodę na sprzedaż części aktywów Grupy Lotos. Zgody akcjonariuszy były niezbędne, aby spełnić środki zaradcze Komisji Europejskiej dotyczące fuzji Lotosu z PKN Orlen.
Saudi Aramco w gdańskiej rafinerii
Saudi Arabian Oil Company, znany jako Saudi Aramco, to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej. Koncern jest największym na świecie pod względem dziennej produkcji - zaspokaja ponad 10 proc. światowego zapotrzebowania na ropę. Dzienna produkcja Saudi Aramco wynosi 9,54 mln baryłek, choć moce produkcyjne pozwalają na wydobycie nawet 12 mln. Saudi Aramco jest kilkakrotnie większy od innych globalnych koncernów paliwowych, takich jak brytyjski BP, amerykański ExxonMobil, chiński PetroChina czy rosyjski Rosnieft. Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 61 tys. pracowników z 77 krajów.
Pierwsza w historii długoterminowa umowa bezpośrednia na dostawy ropy naftowej dla polskiego koncernu PKN Orlen została podpisana z Saudi Aramco w 2016 r. - wcześniej realizowane były dostawy spotowe lub pośrednie.
Węgierski kapitał w Lotosie
MOL (Magyar Olaj) jest największą spółką na Węgrzech pod względem wartości przychodów ze sprzedaży. Koncern zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej i gazu (m.in. ze złóż w Rosji i Kazachstanie), rafinacją ropy naftowej oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów rafineryjnych. Kontroluje słowacki Slovnaft i włoską rafinerię IES. Ma udziały w chorwackiej firmie naftowej INA. Jest aktywna w ponad 30 krajach. Spółka publiczna notowana na giełdach w Budapeszcie i Warszawie.
Od listopada 2018 r. największym udziałowcem jest państwo węgierskie z 28,3 proc., 25,8 proc. posiadają inwestorzy zagraniczni (głównie instytucjonalni), 7 proc. - OmanOil (Budapest) Limited, 7,3 proc. - CEZ MH B.V., 6,4 proc. - OTP Bank Nyrt., 5,7 proc. - Magnolia Finance Limited, 5 proc. - ING Bank N.V., 3 proc. - Crescent Petroleum, 3 proc. - Dana Gas PJSC, 5,5 proc. - krajowi inwestorzy instytucjonalni, 3 proc. - krajowi inwestorzy indywidualni.
Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską
- zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
- zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
- uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
- zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
- sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliw do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
- udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
- zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.
Miejsca
Opinie (1021) ponad 50 zablokowanych
-
2022-01-16 09:51
oj lament ....
sami tu fachowcy od zarządzania rafineriami i podejmowania strategicznych dla biznesu decyzji, kwik kwik. a co do utraty miejsc pracy .... tysiące osób traci zajęcie i musi zmienić zawód. Bankowcy, finanse, częściowo ubezpieczenia, testerzy it, prowadzący prv małe biznesy. czas na zmiany i w lotosie. takie czasy. tylko nauczyciele mogą klepać całe życie to samo dla nieuków.
- 0 1
-
2022-01-16 11:10
pis rozkradnie wszystko , doprowadzi lotos do ruiny tylko dlatego ze nie lubi Gdanska bo tu wiekszasc jest przeciwna
nieudolnym destruktywnym dzialaniom pisowskiej wladzy absolutnej
- 2 1
-
2022-01-16 15:02
Cudotwórca z Pcimia
Ciekawe ilu pracowników Lotosu straci pracę dzieki temu panu ?
- 1 1
-
2022-01-16 15:02
Osłabienie Gdańska
Wszelkimi sposobami osłabiają Gdańsk. Energa, Lotos podatki teraz trafiają gdzie indziej. Gdańsk rocznie straci 150 mln. ***** ***
- 4 2
-
2022-01-16 15:40
Polska to jest ale na starych mapach
Wszystko rozkradane.Dramat
- 3 1
-
2022-01-16 18:03
Skutki (1)
Jeżeli Aramco wejdzie do Polski to będzie forsować swoją ropę która jest droższa od ruskiej a wynik zobaczymy na stacjach.
- 1 1
-
2022-01-17 18:03
Albo zaraz komuś odsprzedadzą za wschodniej granicy
- 0 0
-
2022-01-17 11:03
Geniusz Pcimia
Sprzeda dobro narodowe, a PiS rozda te pieniądze przed wyborami !
- 3 0
-
2022-01-17 18:00
Przeciez to jawny rozbiór Polski.
Czy do tego interesu trzeba dokladać. Nie! Targowica.
- 1 0
-
2022-01-19 07:34
Morawieccy sie wysprzedaja,widocznie idzie wojna i bonzowie z pisu musza sie urzadzic w jakims ladnym cieplym miejscu..poza
Zmartwie was...wulkany wybuchna wszedzie a na baze podwodna na dnie oceanu was nie stac..No chyba ,ze juz o tym wiecie ale i tak obawiam sie ,ze was nie stac.
- 1 0
-
2022-01-19 07:39
Musial byc jakis pakt z Ruskami wczesniej zeby tu nie weszli..pewnie byl nim wegiel a teraz Lotos.
Ale nawet jesli...Blaszczak bedziesz mial krew na rekach,Daliscie sie wyciulac Ruskom Amerykanom ,Brytolom I Izraelowi ...Uwierzyliscie w gwarancje pokoju jak Ukraina gdy oddawala bron atomowa....Teraz bedzie musiala walczyc o przetrwanie...Czekam az Duda wepchnie nas do wojny...Kazda jego wypowiedz to zamierzona prowokacja,
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.