• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

Wioletta Kakowska-Mehring
26 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • W poniedziałek, 25 czerwca, na trasie Gdańsk-Nynäshamn miał zadebiutować prom "Nova Star", który PŻB wydzierżawiło. Niestety, w ostatniej chwili pierwszy rejs przełożono na piątek 29 czerwca.
  • Młodzi Demokraci z tortem pod siedzibą PiS w Szczecinie.
  • Tort z okazji pierwszej rocznicy położenia stępki pod prom dla PŻB.

Za nami pierwsza rocznica położenia stępki pod prom dla PŻB. Opozycja uczciła ten fakt tortem, za to obecne władze wolały przemilczeć całe wydarzenie. Nic dziwnego, położona stępka już zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu. A stocznie? Resort gospodarki morskiej pracuje nad ich połączeniem.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Budowę, podobno w drodze ofertowania, bo nie było przetargu, powierzono państwowej Morskiej Stoczni Remontowa Gryfia. Rok temu było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w  Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i deklaracji. Jak się okazuje wydarzenie miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś. Nie było więc czego świętować w ostatnią sobotę.

Jenak rocznicę położenia stępki postanowili uczcić działacze młodzieżówki Platformy Obywatelskiej, którzy w piątek do siedziby Prawa i Sprawiedliwości w Szczecinie przynieśli tort. Młodzi Demokraci mówili, że położenie stępki było tylko "ściemą" i "propagandą sukcesu", bo prom nie powstaje.

Na jakim etapie jest budowa promu?



Czy jest już projekt tego statku i czy już dopięto finansowanie? Kiedy ruszy budowa? Co z kolejnymi promami? - zapytaliśmy 18 czerwca resort gospodarki morskiej i władze PŻB. Niestety, do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

Czytaj też: Program Batory. Miało być koło zamachowe, ale na razie utknęło na pochylni Wulkan

Za to przez ostatnie miesiące deklaracji było sporo. Na targach Baltexpo, które odbyły się we wrześniu ub. roku Piotr Redmerski, prezes zarządu i dyrektor generalny Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zapewniał, że właściwy projekt jest na ukończeniu i że "statek jest mniej więcej zdefiniowany".

- Projekt kontraktowy, który przekona banki istnieje. Bo naszym zadaniem jest przekonać banki, a nie niedowiarków. To musi być prom na gaz z nowoczesnym napędem. Musi mieć 3 km linii ładunkowej. Na przełomie grudnia i stycznia ruszy budowa - mówił prezes Redmerski i dodał, że oczywiście pierwszy prom nie może być ostatnim. - Wymiana floty jest konieczna, wymaga tego ekonomia i ekologia. Czy dziesięć promów powstanie w Szczecinie, czy Gdyni lub Gdańsku? Ta sprawa jest otwarta.
Z kolei na początku kwietnia głos w sprawie zabrał sam Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który na spotkaniu w Szczecinie powiedział, że trwa projektowanie promu dla PŻB, a pierwsze materiały na budowę jednostki mają być kupione jeszcze w maju.

- W momencie uzyskania projektu roboczego rozpoczniemy konkretne prace na pochylni. Projektanci potwierdzają, że w połowie roku rozpocznie się zakup materiałowy, jest to zgodne z planem i założeniami - powiedział minister.
Czytaj też: Prom wyczarterowany przez PŻB na razie trafi do Remontowej

W wywiadzie dla "Gazety Prawnej" udzielonym na początku czerwca tego roku minister Gróbarczyk powiedział z kolei, że "projekt, który rozpoczął się rok temu symbolicznym i fizycznym położeniem stępki, jest w trakcie realizacji".

- Zakładaliśmy, że przygotowanie projektów zajmie około roku. Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia projektu wykonawczego i roboczego. Wkrótce zaczną się próby modelowe kadłuba, zakładam, że w czerwcu rozpoczną się pierwsze prace nad jego budową - powiedział minister Gróbarczyk i zapewnił, że nie przewiduje żadnych opóźnień, czyli w 2019 r. będzie wodowanie, a w 2020 r. nastąpi przekazanie statku zamawiającemu. - Dla mnie najistotniejsze jest, by prace na pochylni ruszyły w czerwcu. To będzie pierwszy z dwóch promów dla PŻB. Łącznie będzie ich prawdopodobnie dziesięć.
Wciąż w planach, już według jakiegoś projektu czy może już w budowie? Nie wiadomo.

Powstaje plan dla stoczni



Ujawniono za to, że stocznie przechodzą pod nadzór Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Do tej pory należały do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która podlegała resortowi obrony. Trwają prace koncepcyjne nad tym projektem. Stocznia Szczecińska ma zostać połączona ze Stocznią Remontową Gryfia oraz spółką ST3 Offshore. Z kolei PGZ Stocznię Wojenną (czyli dawną Stocznię Marynarki Wojennej) czeka fuzja ze Stocznią Remontową Nauta.

Czytaj też: Co dalej z dokiem pływającym Stoczni Wojennej i kto zapłaci za jego przeniesienie?

- Ostatecznie ma powstać jeden organizm, który będzie na zasadzie spółek zależnych zarządzał całą grupą stoczniową - powiedział minister Gróbarczyk na uroczystościach z okazji Dni Morza w Szczecinie i dodał, że nie chodzi o budowę wielkich molochów stoczniowych, a o kooperację, o rynek zleceń od polskich armatorów, rozwój rynku offshore oraz budowy jednostek specjalistycznych. - Mamy nadzieję, że stanie się to do końca tego roku - dodał minister.

Miejsca

Opinie (113) 1 zablokowana

  • Zanosi się

    na to ,że budowa promu będzie powtórką z trwającej 17 lat " budowy " ORP Ślązak ( ex. Gawron ).Pis - u już dawno nie będzie, politycznego promu zresztą też . Każda władza ma swojego Latającego Holendra.

    • 16 1

  • Projekt (8)

    O status projektu należałoby zapytać "projektantów" tego statku tj. NED-stogda-mars design & solutions.
    Badania modelowe i projekt roboczy w tym samym czasie. Ciekawe, bardzo ciekawe :)

    • 60 2

    • Biura Projektowe (5)

      Nie tylko StoGda i NED projektują ten prom...
      Projekt Techniczny powstaje już od pewnego czasu...

      • 3 4

      • tak dla pewności - przed badaniami modelowymi? (3)

        • 6 0

        • Tak. (1)

          Kowale wyklepią na gotowym statku odpowiednie linie.

          To jest pionierska metoda, ale widzimy w niej duży potencjał.

          • 4 0

          • Linie

            Zanim wykonasz model do badań, potrzebujesz między innymi linii teoretycznych/body lines/hull offsets/offsets table. Jeżeli jest OK, wtedy są one częścią PT. Krótko mówiąć - TAK część PT jest robiona przed badanimi modelowymi.

            • 2 0

        • Model

          Badanie modelowe możesz zrobić, jak zostanie wykonany model.
          Trudno zbudować model, nie mając żadnej dokumentacji projektowej.
          Ta dokumentacja, o ile badania wyjdą pozytywnie, będzie wykorzystana dalej.

          • 3 0

      • Ale muszą mieć ciśnienie.

        Już na starcie takie opóźnienia w projekcie....

        • 3 0

    • Ile takich promow zaprojektowaly te biura ?

      • 5 0

    • Ile takich promow zaprojektowaly te biura ?

      • 13 1

  • Na spokojnie: (1)

    Stepka została położona rok temu bez dokumentacji. Rząd tłumaczył to tym, że chce podkreślić nieuchronność swojego zaangażowania w odbudowę przemysłu stoczniowego po ruinie do jakich doprowadziły je rządy PO/PSL i wczesnej SLD, a czego częścią miał być program Batory - budowa serii promów dla polskich armatorów w polskich stoczniach: państwowych, ale rownież prywatnych.

    Środowisko okrętowe, jakkolwiek widząc pewne - delikatnie mówiąc - sprzeczności logistyczne, przyjęło jednak to ze zrozumieniem i postanowili cierpliwie czekać na rezultaty.

    Po roku widać że wszystko zmierza ku totalnej klęsce. Najsmutniejsze są coraz bardziej sprzeczne ze sobą komunikaty pana ministra dotyczące harmonogramu projektu. Nikt kto zna sie cokolwiek na budowie statków, nie wierzy że są one realne.

    Pozostaje zadać pytanie: kto mu je podpowiada ? Jakimi ignorantami się otoczył, by zepsuć skądinąd ciekawy program Batory, który zamienia się w coraz większa farsę.

    • 15 0

    • Najlepszy komentarz do calej sytuacji. Szkoda dobrego pomyslu zepsutego przez ignorantow nie majacych pojecia o budowie statkow.

      • 6 0

  • Gdynianin (1)

    Panowie, żaden stoczniowiec z Gdyni nie zgodzi się na połączenie stoczni wojennej z nautą.
    Nawet na siłę nie dacie rady.

    • 21 3

    • Żaden stoczniowiec z Gdyni

      Nie ma wpływu na jedynie słuszną linię PiS

      • 9 0

  • Gdzie... (1)

    jest około 199 statków które zniknęły z rejestrów..

    • 10 2

    • Jak gdzie na złomowcu w Indiach

      • 6 0

  • Dlatego jak najdalej od PiSu. Pozoranci i mistrzowie mydlenia oczu (4)

    • 117 23

    • Nie tyle od pisu (3)

      Co od jakichkolwiek państwowych rzeczy. Nie ważne czy peło czy pis czy sld. Nie da sie prowadzić firmy, jeśli zarząd i dyrektorzy oraz prezesi nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za swoje czyny

      • 22 2

      • (2)

        To prawda, do upadku stoczni przyczyniły się wszystkie partie: sld, po, pis. Przy czym ta ostatnia partia to szczyty niekompetencji i jednocześnie propagandy sukcesu.

        • 17 3

        • Szczyt nikompetencji (1)

          To pis zamkną stocznie które akurat wychodziły na prostą??

          • 2 4

          • A która z tych stoczni wyszła na prostą

            • 6 1

  • Nawet pół stoczniue nie ..

    Czas zrozumiec że nawet pół stoczni nie powstanie a te wszystkie pseudobiznesowe ruchy z udziałem skarbu państwa to jedynie pastwisko dla zwiazków zawodowych ,.

    • 8 0

  • A moze statek buduje stocznia we Francji lub Szwecji?

    • 1 0

  • Ja (4)

    No to po ... Sw. sponsorowana przez sw, nauta wydoiła tyle ile mogła,a raczej wzięła co jej dawano, rozpędzi zarząd SW na cztery wiatry i wprowadzi własne rządy. To skandal że bankrut przejmuje SW,zakład bez długów!!! Po tzw.fuzji Nauta przestanie być bankrutem. Ktoś dobrze pogłówkował nad tym,aby Naucie " zrobić dobrze". Co na to ZZ. Nie widzę i nie kupuję tego.

    • 6 5

    • zz

      zz nigdy nie interesowały się tym co sie dzieje w stoczni ludzie ci patrzyli tylko na własny interes a stocznie i pracownikow mieli w..... nosie

      • 4 0

    • SMW dziady

      SMW niech odda kasę, którą zalega od kilku lat. Złodzieje

      • 6 0

    • Bo Nauta to stocznia z tradycją (1)

      • 2 3

      • SW (SMW) stocznia z tradycjami od 1923 r. A Nauta od...? Nie widzę!!! Dziwne, patrzę no i ...wielkie NIC !!!

        • 0 2

  • Cały PiS - ważne żeby głośno coś zapowiedzieć, a dalej to już jakoś się wciśnie kit, albo nakryje innym tematem :D (2)

    A podobno to PO leciało na pijarze :D
    Zaś prawda jest taka że PO propagandystów miało cienkich. Za to media podobno przychylne PO zawsze szukały dziury w całym, tak było choćby z bezproblemowym przecież przejściem przez światowy kryzys, z doskonałą organizacją EURO2012, z budową dróg i autostrad itp. Zawsze trzeba było znaleźć jakiś minus, prawda panowie hieny dziennikarskie?
    PiS jedzie głównie prostą, skierowaną do Januszy i Grażyn propagandą + kupowaniem wyborców za budżetową kasę. Jak widać na Polaków to wystarczy.

    • 116 21

    • Port Gdynia ma dużo kasy. (1)

      Pisowski zarząd portu rzucił 120 mln złotych dla PŻM to znajdzie drugie tyle dla pżb. proletariat rządzi; zabrać zaradnym i rozdać pasibrzuchom.

      • 9 1

      • lud ma swój narodwowy socjalizm

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane