- 1 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (49 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (104 opinie)
- 3 Gra Manor Lords światowym hitem (45 opinii)
- 4 Inflacja w kwietniu ma wynieść 2,4 proc. (44 opinie)
- 5 Trzeci raz szukają prezesa Energi (88 opinii)
- 6 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
Inwestycje w gdańskim porcie warte nawet 8 mld zł
Najbliższe pięć lat to okres ogromnych inwestycji w gdańskim porcie. Rozpocząć się ma wart blisko 1 mld zł program Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który swym zasięgiem obejmie niemal cały obszar portu, zarówno Portu Wewnętrznego, jak i Zewnętrznego. Kolejne 7 mld zł to poziom inwestycji, jaki w ciągu najbliższych lat powinny osiągnąć spółki prowadzące działalność na terenach portowych lub przyportowych.
Część z projektów inwestycyjnych już została rozpoczęta, jak choćby rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego na Nabrzeżu Szczecińskim, która zakończy się jeszcze w 2015 roku. Prace inwestycyjne trwają także na Nabrzeżu Oliwskim , które zostanie gruntownie zmodernizowane zarówno w części lądowej, jak i wodnej. W prawobrzeżnej części portu z kolei, przy Pirsie Węglowym , w chwili obecnej prowadzone są prace inwestycyjne polegające na umocnieniu 24 ha dna akwenu eksploatowanego przez statki masowe zawijające do portu pod załadunek węgla.
Pracom modernizacyjnym poddana została również infrastruktura elektroenergetyczna portu. ZMPG realizuje inwestycję wymagającą przeprowadzenia okablowania średniego napięcia pod kanałem portowym tak, by możliwe było połączenie systemów energetycznych obu stron Martwej Wisły. Dodatkowo inwestycja obejmuje prace modernizacyjne systemów zabezpieczeń i sterowania Głównego Punktu Zasilania w Porcie Zewnętrznym, stacji transformatorowej i sieci SN. W rezultacie projekt przyczyni się do podniesienia wydajności sieci elektroenergetycznej portu o 30MW.
Na realizację czekają też dwa największe pod względem zakresu prac projekty: modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Pierwszy, wart blisko 500 mln zł projekt obejmie przebudowę w Porcie Wewnętrznym 16 odcinków nabrzeży o łącznej docelowej długości 5,8 km oraz pogłębienie całego kanału portowego, które przyczyni się do poprawy panujących w tej części portu warunków nawigacyjnych. Inwestycja doprowadzić ma do osiągnięcia docelowego kształtu toru wodnego wewnątrzportowego o szerokości 90 m i głębokości 12 m, umożliwiającego sprawną i bezpieczną żeglugę na odcinku od wejścia portowego do obrotnicy portowej przy Gdańskiej Stoczni Remontowa . Na dalszym odcinku, w tzw. Kanale Kaszubskim warunki nawigacyjne będą nieco inne, tu docelowo szerokość toru wyniesie 75 m, natomiast jego głębokość - 10,8 m. Tym samym w obu częściach toru maksymalne parametry dopuszczalnych jednostek wyniosą odpowiednio 250 m długości w części od wejścia do portu do Kanału Kaszubskiego i do 190 metrów w samym Kanale Kaszubskim.
Natomiast zakres inwestycji dotyczący sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym obejmie budowę i przebudowę ulic o łącznej długości 7,2 km oraz torów o łącznej długości 10 km. Wartość całości prac, które swym obszarem obejmą powierzchnię ok. 70 ha szacowana jest wstępnie na kwotę 110 mln zł. Ponadto inwestycja obejmie kolejne 29 ha podobnych prac, które toczyć się będą już na przyległych terenach miejskich i pochłoną 178 mln zł.
Inwestycje leżące w gestii Zarządu Morskiego Portu Gdańsk to dopiero początek zmian w gdańskim porcie. Kolejne 7 mld zł to poziom, jaki w ciągu najbliższych pięciu lat powinny osiągnąć spółki prowadzące działalność na terenach portowych lub przyportowych, jak choćby spółka PERN realizująca w tej chwili budowę terminalu naftowego, czy DCT Gdańsk rozbudowująca terminal kontenerowy, inwestycje, o których wielokrotnie pisaliśmy. Blisko 100 mln zł planują zainwestować w porcie także Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych Fosfory. Warto przypomnieć w tym miejscu także o budowie mroźni składowej przez spółkę PAGO, budowie terminalu głębokowodnego przez firmę OT Logistics.
Niezwykle istotne są też inwestycje związane z poprawą dostępu do Portu od strony wody, planowane do realizacji przez Urząd Morski, w tym: modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku oraz modernizacja układu falochronów osłonowych Portu Północnego.
Dodatkowo Zarząd Morskiego Portu Gdańsk już dziś w swojej Strategii rozwoju portu do roku 2027 uwzględnił kolejne wielomiliardowe przedsięwzięcia. Jednym z nich jest dalsza rozbudowa portu poprzez zalądowienie wód Zatoki Gdańskiej. Nowa inwestycja zwana Portem Zewnętrznym lub alternatywnie Centralnym to przedsięwzięcie, którego realizacja zapoczątkowana zostanie po roku 2020, otwierając tym samym przed portem nowy etap funkcjonowania, już jako port najnowszej, V generacji.
Miejsca
Opinie (52) 5 zablokowanych
-
2015-08-21 08:38
Kredyty (3)
Żeby szybko coś zbudować trzeba zaciągnąć kredyt. Kredyty bierze się łatwo, niestety spłaca zdecydowanie trudniej. Gdańsk ( władze z PO ) zaciąga je ochoczo , ale nie ma co się dziwić gdy w tle jest 450 tysięcy mieszkańców do oskubania w formie wszelakich podatków, opłat itd. Zadłużenie miasta sięgnęło zenitu. Co tam, następcy obecnej władzy będą martwić się , a nam przypadnie splendor budowniczych, tak jak za Gierka. Jestem za rozwojem, ale w rozsądnych ramach. W Gdańsku wszystko kosztuje x2, tak aby przyjaciołom królika żyło się lepiej.
- 5 10
-
2015-08-21 20:49
Neptun czerwony ze wstydu! (1)
Jak zabierasz głos w sprawie, to poczytaj, sprawdź i cytuj dowody. Nie masz pojęcia o inwestycjach, zadłużeniu, środkach pomocowych z UE! Nie bądź tubą PIS.
- 1 3
-
2015-08-22 20:57
żeby skorzytsać z funduszy EU miasto mysi wyłożyć też włąsną kasiorę ciulu
to trzeba byłop niszczyć Stocznie żeby teraz z pieniędzy mieszkańców budować infrastrukturę do obsługi międzynarodowych intreresów?
Biznes prawie jak u Zabłockiego.- 0 0
-
2015-08-22 20:56
co ciekawsze ci którym ta sentencja nie odpowiada nie rozumieją że kolejki do lekarza czy brak żłobków
to pochodna takich "super inwestycji" za publiczne pieniądze
- 0 0
-
2015-08-21 14:33
rudy i mściwy
Niestety PO próbuje maksymalnie zeszmacić Gdynię i kasa z budżetu idzie tylko dla Gdańska.
Będziemy pamiętać...- 2 10
-
2015-08-22 20:53
i po to byl tunel potrzebny za dużą kasiorę za który my zapłacimy a łone będą korzystać
pytanie : Dokąd popłyną podatki tych rozwijających się interesów?
- 1 1
-
2015-08-22 21:30
inwestuje port, ale zyski zgarniają prywaciarze
- 0 0
-
2015-08-22 21:38
Piszą o rozwoju i inwestycjach, to niech napiszą za jakie psie pieniądze będą tam pracować ludzie. Czy znajdzie się jakiś odważny reporter i poruszy ten temat. Mogę się założyć się że nie.
- 0 0
-
2015-08-26 11:49
A co robił ZARZĄD PO w latach 2009-2014 z funduszy UE?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.