• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje w gdańskim porcie warte nawet 8 mld zł

erka
20 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Lokalizacja inwestycji realizowanych i planowanych w gdańskim porcie. Lokalizacja inwestycji realizowanych i planowanych w gdańskim porcie.

Najbliższe pięć lat to okres ogromnych inwestycji w gdańskim porcie. Rozpocząć się ma wart blisko 1 mld zł program Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który swym zasięgiem obejmie niemal cały obszar portu, zarówno Portu Wewnętrznego, jak i Zewnętrznego. Kolejne 7 mld zł to poziom inwestycji, jaki w ciągu najbliższych lat powinny osiągnąć spółki prowadzące działalność na terenach portowych lub przyportowych.


Czy inwestycje portowe wpłyną na rozwój aglomeracji trójmiejskiej?


Część z projektów inwestycyjnych już została rozpoczęta, jak choćby rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego na Nabrzeżu Szczecińskimzobacz na mapie Gdańska, która zakończy się jeszcze w 2015 roku. Prace inwestycyjne trwają także na Nabrzeżu Oliwskim zobacz na mapie Gdańska, które zostanie gruntownie zmodernizowane zarówno w części lądowej, jak i wodnej. W prawobrzeżnej części portu z kolei, przy Pirsie Węglowym zobacz na mapie Gdańska, w chwili obecnej prowadzone są prace inwestycyjne polegające na umocnieniu 24 ha dna akwenu eksploatowanego przez statki masowe zawijające do portu pod załadunek węgla.

Pracom modernizacyjnym poddana została również infrastruktura elektroenergetyczna portu. ZMPG realizuje inwestycję wymagającą przeprowadzenia okablowania średniego napięcia pod kanałem portowym tak, by możliwe było połączenie systemów energetycznych obu stron Martwej Wisły. Dodatkowo inwestycja obejmuje prace modernizacyjne systemów zabezpieczeń i sterowania Głównego Punktu Zasilania w Porcie Zewnętrznym, stacji transformatorowej i sieci SN. W rezultacie projekt przyczyni się do podniesienia wydajności sieci elektroenergetycznej portu o 30MW.
Realizacja i plany inwestycji oraz remontów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w latach 2000-2020 (w mln zł). Realizacja i plany inwestycji oraz remontów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w latach 2000-2020 (w mln zł).

Na realizację czekają też dwa największe pod względem zakresu prac projekty: modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Pierwszy, wart blisko 500 mln zł projekt obejmie przebudowę w Porcie Wewnętrznym 16 odcinków nabrzeży o łącznej docelowej długości 5,8 km oraz pogłębienie całego kanału portowego, które przyczyni się do poprawy panujących w tej części portu warunków nawigacyjnych. Inwestycja doprowadzić ma do osiągnięcia docelowego kształtu toru wodnego wewnątrzportowego o szerokości 90 m i głębokości 12 m, umożliwiającego sprawną i bezpieczną żeglugę na odcinku od wejścia portowego do obrotnicy portowej przy Gdańskiej Stoczni Remontowa zobacz na mapie Gdańska. Na dalszym odcinku, w tzw. Kanale Kaszubskim warunki nawigacyjne będą nieco inne, tu docelowo szerokość toru wyniesie 75 m, natomiast jego głębokość - 10,8 m. Tym samym w obu częściach toru maksymalne parametry dopuszczalnych jednostek wyniosą odpowiednio 250 m długości w części od wejścia do portu do Kanału Kaszubskiego zobacz na mapie Gdańska i do 190 metrów w samym Kanale Kaszubskim.

Natomiast zakres inwestycji dotyczący sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym obejmie budowę i przebudowę ulic o łącznej długości 7,2 km oraz torów o łącznej długości 10 km. Wartość całości prac, które swym obszarem obejmą powierzchnię ok. 70 ha szacowana jest wstępnie na kwotę 110 mln zł. Ponadto inwestycja obejmie kolejne 29 ha podobnych prac, które toczyć się będą już na przyległych terenach miejskich i pochłoną 178 mln zł.
Rozbudowa nabrzeży i pogłębianie toru wodnego.  Rozbudowa nabrzeży i pogłębianie toru wodnego.

Inwestycje leżące w gestii Zarządu Morskiego Portu Gdańsk to dopiero początek zmian w gdańskim porcie. Kolejne 7 mld zł to poziom, jaki w ciągu najbliższych pięciu lat powinny osiągnąć spółki prowadzące działalność na terenach portowych lub przyportowych, jak choćby spółka PERN realizująca w tej chwili budowę terminalu naftowego, czy DCT Gdańsk rozbudowująca terminal kontenerowy, inwestycje, o których wielokrotnie pisaliśmy. Blisko 100 mln zł planują zainwestować w porcie także Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych Fosfory. Warto przypomnieć w tym miejscu także o budowie mroźni składowej przez spółkę PAGO, budowie terminalu głębokowodnego przez firmę OT Logistics.

Niezwykle istotne są też inwestycje związane z poprawą dostępu do Portu od strony wody, planowane do realizacji przez Urząd Morski, w tym: modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku oraz modernizacja układu falochronów osłonowych Portu Północnego.

Dodatkowo Zarząd Morskiego Portu Gdańsk już dziś w swojej Strategii rozwoju portu do roku 2027 uwzględnił kolejne wielomiliardowe przedsięwzięcia. Jednym z nich jest dalsza rozbudowa portu poprzez zalądowienie wód Zatoki Gdańskiej. Nowa inwestycja zwana Portem Zewnętrznym lub alternatywnie Centralnym to przedsięwzięcie, którego realizacja zapoczątkowana zostanie po roku 2020, otwierając tym samym przed portem nowy etap funkcjonowania, już jako port najnowszej, V generacji.
erka

Miejsca

Opinie (52) 5 zablokowanych

  • Po co terminal intermodalny na GTK jak żaden feeder z kulawą nogą (śrubą) tam nie przypłynie (7)

    Po odejściu G6 do Gdańska, w Gdyni przy nabrzeżach echo i wiatr hula...a co dopiero na GTK...

    • 14 22

    • (1)

      Po to żeby tabun brygadzistów i st brygadzistów mógł doczekać wcześniejszej emertury

      • 2 3

      • Lucjan za co minus?

        • 1 0

    • Ile pieniędzy ma Gdańsk z podatków DCT? (4)

      • 15 6

      • Dużo, a będzie jeszcze więcej (3)

        • 11 1

        • a tak konkretniej? (2)

          • 1 3

          • googla nie masz? Poszukaj sobie. Nie podam Ci liczby z pamięci (1)

            • 3 3

            • "poszukaj se w gogle" - oto współczesny model dyskusji

              Wpisz w google: "ile Gdańsk traci na współpracy z operatorem terminalu DCT?". Oczywiście nic nie znajdziesz, bo czego nie ma w google, tego zgodnie z logiką współczesnego inteligenta nie ma.

              • 4 1

  • Inwestycje w porcie (1)

    Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych ,,Fosfory" planują zainwestować 100 mln zł . w porcie do budowy instalacji rozładowczej ,załadowczej i magazynowej SIARKI , będą przejmować towar od upadającego Siarkopolu - większościowy akcjonariusz nie jest zainteresowany dalszym istnieniem tej firmy bo teren już prawie cały przejął.

    • 5 0

    • liczą się kontakty i kontrakty

      jak mają klientów to in inwestycja się powiedzie. Siła kapitału i sprzedaży. Tyle.

      • 0 2

  • Gdańsk w ruinie

    Co na to niedoszły prezydent Gdańska z PiSu pan JAWORSKI, jak na to patrzy. Może sobie przypomni jak był Naczelnym Stoczni Gdańskiej?

    • 10 7

  • Moze tak z tych 8 mld Zarząd Portu wysupła kilka mln na remont ulicy Ku Ujsciu?? (6)

    kto jeździ do Portu tą ulica to wie, ze nie ma gorszej ulicy w całym Gdańsku.

    • 20 6

    • Aha - i jest jedna gorsza niedaleko - też miejska zresztą... (2)

      • 1 0

      • która? (1)

        • 0 0

        • wiślna

          • 6 0

    • Portowy znawco ulica Ku Ujściu nie należy do portu... (1)

      ... jej właścicielem jest gmina.

      • 3 2

      • co nie zmienia faktu ze w ramach projektu można wyremontować, podobnie jak Marynarki Polskiej kilka lat temu.

        • 5 3

    • będzie remont i to nie tylko tej ulicy

      • 6 0

  • A wiadomo coś więcej o tym porcie zewnętrznym (ten od 2020) (1)

    BO szukałem szukałem i oprócz waszego artykułu ni widu ni słychu

    • 4 1

    • Był wcześniej artykuł na trojmiasto

      Jest też trochę informacji na scyscrapercity

      biznes.trojmiasto.pl/Gdy-powstanie-Port-Zewnetrzny-w-Gdansku-miasto-uzyska-120-ha-terenow-n88743.html

      • 4 0

  • Jeszcze parę lat i Gdańsk będzie kontrolował min 80% polskiego rynku portowego

    • 36 5

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane