• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Place składowe za 70 mln zł w Porcie Gdynia już gotowe

erka
26 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Rekordowa budowa placów manewrowo-składowych w Porcie Gdynia zakończona.

Konsorcjum firm Grupy NDI na zlecenie Portu Gdynia na terenie Centrum Logistycznego wybudowało dwa place manewrowo-składowe o nawierzchni betonowej. To ponad 17 hektarów do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych.



Statki o długości nawet 400 m w Gdyni. Przebudowa akwenów wewnętrznych



W ramach inwestycji wykonano też m.in. odwodnienie liniowe, uzbrojenie podziemne i nadziemne, sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, tzw. hydrantowej wraz ze zbiornikiem oraz przepompownią wody pożarowej. Wybudowano również sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, dwie trafostacje, zbiornik retencyjny wraz z drogą dojazdową, a także pomosty obsługowe dla kontenerów chłodniczych.

- Prawie 18 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku. Popyt na tę przestrzeń był bardzo duży przed realizacją inwestycji, stąd ogromne zadowolenie, że możemy już ją udostępnić naszym kontrahentom. W wyjątkowym dla nas roku - 100-lecia Portu Gdynia - kończymy kolejne duże inwestycję, potwierdzające, że nieustannie budujemy przyszłość miasta, gospodarki i biznesu - mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. 

Hektary betonu. Co powstaje przy Estakadzie Kwiatkowskiego?



Inwestycja gotowa rok wcześniej



Dodatkowo wybudowano drogę dojazdową od ul. Logistycznej. Łącznie do realizacji placów składowych użyto 80,5 tys. m sześc. betonu. Długość wykonanych szczelin dylatacyjnych to prawie 70 km. Co ciekawe, specjalnie na potrzeby tej inwestycji na budowie postawiono węzeł betoniarski. Jego osiągana wydajność to nawet 1000 m sześc. mieszanki dziennie.

Port Gdynia powiększa zaplecze logistyczne.


 - Jesteśmy z tej inwestycji dumni, ponieważ zgodnie z umową mieliśmy ją zakończyć w lipcu 2022 roku, a dla części placu nr 1 o powierzchni blisko 30,1 tys. m kw. uzyskano decyzję o pozwoleniu na użytkowanie już rok przed terminem, czyli w lipcu 2021 roku. Natomiast na pozostałą powierzchnię placu nr 1 - kolejne prawie 60 tys. m kw. oraz na plac nr 2 o powierzchni ponad 86, 5 tys. m kw. uzyskano decyzję o pozwoleniu na użytkowanie w połowie marca br. Użytkowanie drogi pożarowej uzyskaliśmy w pierwszej połowie czerwca - zaznacza Sylwia Rogall, dyrektor projektu z Grupy NDI. 

Kolejowe inwestycje w gdyńskim porcie. 1,5 mld zł na nowe tory



Place na bardzo ciężkie ładunki



Aby na placach mogły być składowane ładunki bardzo ciężkie - do 18 ton na metr kwadratowy, konieczne było wzmocnienie podłoża. W tym celu użyto ogromnego dźwigu, który zrzucał z wysokości od pięciu do 40 m odpowiednio ukształtowane ciężary o wadze od 10 do 40 ton. W ten sposób fala uderzeniowa dogęszczała podłoże słabe.

  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.

To nie jedyna ciekawa technologia wykorzystana na tej budowie. Poza tym używano np. z walca dynamicznego RDC (Roller Dynamic Comaction), który miał kształt trójkątny, kwadratowy lub pięciokątny. Za jego pomocą na powierzchni stosowano impulsy wysokoenergetyczne.

- Warto też wspomnieć, że beton był profilowany do zadanej rzędnej wysokościowej za pomocą specjalistycznych maszyn typu Somero z laserową niwelacją listwy profilującej nawierzchnię z dokładnością do kilku milimetrów - zdradza Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z Grupy NDI. 
Wartość tej inwestycji to ponad 70,7 mln zł netto. Nowe place to dla Portu Gdynia szansa na rozwój i rozwinięcie połączeń intermodalnych. To ważne szczególnie w kontekście roli, jaką obecnie odgrywa Gdynia - miasta na mapie transeuropejskiej sieci transportowej.
erka

Miejsca

Opinie (68) 1 zablokowana

  • Brawo PiS, gdyby ne rząd to w Trojmiescie nic by sie nie budowalo, bylby tylko cyrk ktory pokazują raz na jakis czas na miescie. (1)

    • 1 5

    • to akurat jest przeciw pis bo oni nie cierpią Trójmiasta

      i robią wszystko aby to nic się nie rozwijało

      • 1 2

  • Drzewa (2)

    Piękne to wszystko, szkoda tylko, że choć jednego drzewa wzdłuż dróg dojazdowych nie posadzono

    • 1 0

    • bo to nie las a port ma być, na filmiku masz jak to wyglądało wcześniej też nie było drzew (1)

      • 0 0

      • tj prawie nie było bo w rogu widać kilka

        • 0 0

  • tymczasowo plac jak znalazł na węgiel bo niby nie ma w portach możliwości rozładowania to niecg tam składują (1)

    a statki też są samowyładowcze

    • 0 0

    • chociaż po zastanowieniu jednak nie, bo to niby na kontenery ma być, kontenery będa musały i tak przywizione tam być

      z nabrzeża, podobnie jak węgiel ale szkoda jednak, jak już węgiel by załadowali to od razu na wywrotkę i niech jedzie na składy w Polskę

      • 0 0

  • Impulsy wysokoenergetyczne

    Bardzo ciekawe to jest , może chodzi o batoniki

    • 0 0

  • BRAWO??? (2)

    Brawo. Udało nam się wydać dużo pieniędzy i to potrafimy najlepiej. To opinia Zarządu Portu. A jaka jest prawda. Wylano ogromne ilości betonu i uzyskano place gdzie będzie można składować bardzo ciężkie ładunki tylko tyle, że nabrzeża w porcie Gdynia nie mają takich możliwości a do tego nie ma takich potrzeb. Tak rozumując to te place nie są związane z podstawową działalnością portu. Ale ok technologia wykonania i uzyskane możliwości to jest jedno tylko czy ktoś wie po co to wykonano, kto będzie korzystała z tych placów itp. Sama inwestycja jest inwestycją "prostą" a pan Prezes chwali się, że oddano ją przed zakładanym terminem - brawo. A może pan Prezes lub inny członek zarządu na forum publicznym wypowie się jaki będzie wynosił czas zawrotu z tej inwestycji. A może ona nigdy się nie zwróci, może to podobna inwestycja jak polski prom lub inwestycja w Ostrołęce. Na razie są to place położone dość daleko od wschodniej części portu z drogą opcją przemieszczania ładunków i problemami technicznymi. Lekcja dla pana prezesa - w transporcie liczą się koszty a tak nie przemyślane inwestycje i tak kosztowne podnoszę koszty w łańcuchach dostaw.

    • 2 2

    • "nabrzeża w porcie Gdynia nie mają takich możliwości"

      A słyszałeś o podpisanej umowie na ich przebudowę?

      • 0 0

    • No właśnie łańcuch dostaw

      tak świetnie zoptymalizowany że nie ma żadnego bufora na jakiekolwiek opóźnienie/przyspieszenie bo optymalizujemy koszty. A później budzimy się z ręką w nocniku że się sypie jak domino. Ten plac to jest właśnie taki bufor. Może podnosi koszty ale też wiarygodność. Optymalizując koszty zapominamy o jakości. Ostatnie dwie dekady dobitnie to pokazują. Tak jest we wielu dziedzinach. Transport, produkcja, IT...

      • 0 0

  • Brawo

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane