• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeładunki w porcie rosną, a parkingów wciąż brak

Wioletta Kakowska-Mehring
23 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Kierowcy wolą korzystać z placu przed parkingiem.
  • Druty zbrojeniowe wystające ze śniegu.
  • Na palcu jest tylko jedna toaleta.
  • Kierowcy niechętnie korzystają z parkingu.
  • Druty zbrojeniowe wystające ze śniegu.
  • Parking oświetla tylko jedna latarnia tuż przy bramie wjazdowej.
  • Druty zbrojeniowe wystające ze śniegu.
  • Tak wyglądał parking na początku grudnia ub. roku.
  • Tak wyglądał parking na początku grudnia ub. roku.
  • Tak wyglądał parking na początku grudnia ub. roku.

Jedna przenośna toaleta, tylko jedna latarnia tuż przy bramie i druty wystające z ziemi - tak wygląda parking, który na początku grudnia ub. roku przygotowano dla kierowców ciężarówek odwiedzających gdański port. Miał być parking tymczasowy, w krótkiej perspektywie parking buforowy z prawdziwego zdarzenia, a jest... "awaryjne miejsce postojowe", tymczasem przeładunki w porcie rosną i biją kolejne rekordy.


Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?


- Przyjechałem w nocy, było ciemno, dlatego zaparkowałem tam, gdzie było coś widać - opowiada kierowca ciężarówki, który przywiózł zboże do gdańskiego portu. Na parking nie zdecydował się wjechać, bo jest nieoświetlony, stanął na małym placu przed, tam przynajmniej są dwie uliczne latarnie. - Kierowcy mówią, że tam z ziemi wystają druty i można sobie oponę przebić, a to kosztuje przynajmniej 1500 zł. Kto miałby za to zapłacić? - dodaje kierowca.
Na tak zwanym parkingu byliśmy kilka dni temu zobacz na mapie Gdańska. Był pusty, a nieliczne ślady opon na śniegu wskazywały na to, że raczej nie cieszy się on popularnością wśród kierowców. Z ziemi faktycznie wystawały druty zbrojeniowe. Może to pozostałości po obiektach dawnych zakładów Polleny, na terenie których przygotowano miejsca postojowe dla ciężarówek?

Czytaj też: Przy porcie powstał parking dla ciężarówek

- Nazywanie tego obiektu, zasypanego gruzem i śmieciami, parkingiem lub nawet miejscem postojowym jest- mówiąc delikatnie - wyjątkowym nadużyciem. Namawianie kierowców/przewoźników do parkowania pojazdów w tym miejscu może budzić zdziwienie, zwłaszcza jak się zestawi obraz supernowoczesnej bazy kontenerowej i "parkingu" dla firm transportowych, które ją obsługują. Miałem nadzieję, że protest przyspieszy konstruktywne działanie zmierzające do szybkiej budowy parkingu buforowego, który powinien funkcjonować już od kilku lat, a nie do zakłamywania rzeczywistości - twierdzi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Przypomnijmy. W grudniu 2015 roku, po protestach PSPD władze miasta, portu i DCT obiecały kierowcom powstanie parkingów postojowych. Na początek tzw. tymczasowego, a potem docelowego, z odpowiednią infrastrukturą. Pierwszy miał powstać pod koniec wakacji w ub. roku. Budowa docelowego z projektowaniem to około roku czasu - zapewniano. Niestety mijały kolejne miesiące i nic w tej sprawie się nie działo. W tej sytuacji pod koniec listopada kierowcy przeprowadzili protest. Wydawało się, że skuteczny, bo na początku grudnia parking, a właściwie jak się teraz okazało "awaryjne miejsce postojowe" oddano do użytku.

Czytaj też: Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska

- Plac na terenie dawnych zakładów Polleny przy ul. Ku Ujściu na pewno nie jest parkingiem buforowym, czy nawet takim, jaki funkcjonuje w ramach MOP na autostradach czy przy stacjach paliw. Obecnie jest to awaryjne miejsce postojowe na wypadek niespodziewanych zatorów i korków powodowanych przez samochody oczekujące na wjazd do terminali - czytamy w odpowiedzi Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (InvestGda), która w imieniu miasta Gdańska zajmowała się sprawą parkingu. - Pod koniec 2016 roku GARG z własnych środków dokonała wyburzeń na terenie Polleny i przygotowała plac postojowy dla samochodów ciężarowych zmierzających do gdańskiego portu, w tym DCT. Teren pod tymczasowy parking GARG uzyskała od Skarbu Państwa w oparciu o krótką umowę dzierżawy. Uniemożliwia ona dalsze inwestycje w podniesienie jego standardu do poziomu prawdziwego parkingu. Spółka jest gotowa na współpracę i dalsze inwestycje na jej koszt, jednak aby było to możliwe, potrzebna jest zgoda na wydłużenie umowy dzierżawy na okres min. 10 lat.
Od parkingu w obecnym kształcie odcinają się władze gdańskiego portu, choć gdy w grudniu 2015 roku prowadzono rozmowy z kierowcami, to szybkie rozwiązanie problemów kierowców obiecały zarówno władze miasta, jak i portu.

- ZMPG nie było stroną w tej sprawie. Tzw. parking tymczasowy to efekt deklaracji złożonych przez GARG na terenach pozostających poza jurysdykcją ZMPG i wyłącznie GARG odpowiada za stan i realizację tego przedsięwzięcia. Podczas spotkania ubiegłorocznego z udziałem kierowców, DCT oraz ZMPG i GARG, obecny wówczas na spotkaniu dyrektor ds. infrastruktury - Marcin Osowski, ale później także w oficjalnym komunikacie - prezes ZMPG Łukasz Greinke deklarowali, że ZMPG zobowiązuje się do realizacji rozwiązań docelowych, tj. do budowy tzw. parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej oraz w okolicach ul. Handlowej. Tymczasem realizacja parkingu tymczasowego na tzw. terenach po Pollenie nie była uzgadniana z ZMPG - otrzymaliśmy w odpowiedzi od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
W takim razie co z parkingiem buforowym? Według zapewnień Port Gdańsk pracuje nad dwiema lokalizacjami.

- W ciągu miesiąca zostanie ogłoszony już przygotowany przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj na parking przy ul. Handlowej (ok. 60 aut) co rozładuje zator na ul. Marynarki Polskiej. Jednocześnie ZMPG zabezpieczył w planie inwestycji na 2017 środki na wykup gruntu, wzmocnienie gruntu oraz uzgodnienia dużego parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej - twierdzą władze Portu Gdańsk.
Jak nas poinformowano, ma tam powstać zaplecze sanitarne, stacja paliw wraz z myjnią, gastronomia, a nawet... punkt szybkiego ładowania aut elektrycznych. Z uwagi na zakres inwestycji będzie ona powstawała razem z modernizacją ul. Kontenerowej.

Kiedy w takim razie poprawi się sytuacja kierowców ciężarówek przybywających do gdańskiego portu, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego?

Ciężarówki blokują ul. Marynarki Polskiej.



- ZMPG stawia sobie za priorytetowy cel rozwiązanie problemów parkingów, o czym wielokrotnie informowaliśmy, jednak proces projektowy i budowlany trwa, zatem radykalnie sytuacja zmieni się w 2019, a kierowcy odczują poprawę już w 2018. Jak informowaliśmy wcześniej, nieco szybciej kwestie parkingu buforowego zostaną rozwiązane w lewobrzeżnej części portu. Tam wybraliśmy już teren docelowy w okolicach ul. Handlowej, który zostanie przeznaczony na parking buforowy dla zlokalizowanych tam terminali i ich klientów. W tym przypadku procedura jest dużo prostsza z dwóch powodów, po pierwsze ZMPG dysponuje tu terenem własnym, który swobodnie może przeznaczyć na taki cel. Co więcej, ruch samochodowy w lewobrzeżnej części portu jest dużo mniejszy niż po drugiej stronie kanału, stąd inwestycja nie będzie tak duża jak w prawobrzeżnej części portu. Przetarg na realizację parkingu przy ul. Handlowej zostanie uruchomiony już wkrótce, w ciągu najbliższych kilku tygodni - twierdzą władze Portu Gdańsk.
A problem jest palący, bo ruch w porcie rośnie i nie dotyczy to jedynie działalności terminalu kontenerowego DCT. W ub. roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton ładunków, czyli więcej o 4 proc. niż rok wcześniej. Port Gdańsk pobił więc kolejny rekord, osiągnął szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem i umocnił drugą lokatę pod względem obrotów kontenerowych.

Największy udział w strukturze towarowej portu tym razem miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30 proc. w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł do 39 proc., przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi.

Miejsca

Opinie (46) 1 zablokowana

  • (5)

    Parkingów brak, a pensje 2500zl brutto dla kierowcy ciężarówki w porcie to żenada i porażka.

    • 2 2

    • Zmien prace (4)

      trzeba było się uczyć....
      Oficer mechanik na kontrakcie lat 35
      24 tys pln on/off

      p.s Wiem ,ze boli...czekam na hejt

      • 2 9

      • Nikogo nie bolą wynurzenia jakiegoś ciapciaka piszącego bajki w internetach, nie pochlebiaj sobie :)

        • 4 1

      • Nie znizam się do Twojego poziomu. Poza bajkami jest jeszcze Świat realny, taki jak np rodzeństwo młodsze których wykształcenie było ważniejsze i rodzice musieli wybierać. Takie jak przyczyny zdrowotne, dojazd do szkoły czy pracy itp itd. Oczywiście i tak tego nie zrozumiesz, nawet ironi dotyczącej wyzysku. Zrób prawo jazdy kat. C+ E, kurs na przewóz rzeczy, chociażby podstawowe ADR, przejdź stosowne i kosztowne badania w tym okresowe, wyrób kartę kierowcy, nabierz doświadczenia nie zabijając przy tym nikogo. Wydaj ponad 12tys na to i idź do pracy za 2500zl brutto. Wtedy możemy rozmawiać o szkole itp... Masz jeszcze coś do powiedzenia??
        A gdy jeszcze nie Ci kierowcy bez szkoły, kursów itp to guzik miałbyś tu do roboty, bo kto by Ci rozwiózł ten towar. Może pociągi od razu z portu pod markety itp... ha ha

        • 5 1

      • A kto ci pozazdrosci puszczajacej sie żonki

        Stary daj spokój.
        Lepiej pracować na kasie w biedronce i mieć codziennie żonę w łóżku niż być marynarzykiem i tatłać się w syfie jak robol a do tego spać jak ksiądz.

        P.S. Junior developer w Kraju 8 h dziennie 26 lat 17 000 zł. Po wyjeździe do Niemiec lub Irlandii tyle samo ale w Euro. Wyjazd tylko na początku a później praca zdalna z kobietą w nocy.

        • 0 0

      • To jeszcze napisz co robisz hahaha

        • 0 0

  • Władze portu się osmieszaja.

    Tyle w temacie.

    • 8 2

  • Zakazać wjazdu TIRów do portu. (1)

    A także w rejon portu. Zpowodu braku infrastruktury. Gwarantuję, że parkingi powstaną w góra trzy dni.

    • 5 0

    • Dojadą pociągi

      Hahaha
      Tiry są zbędne

      • 0 0

  • Z kierownikiem poproszę

    Protest był w 2016 roku. Proszę poprawić błąd i proszę do końca dnia o informację co zamierza Pani zrobić aby więcej nie popełniać błędów tego typu

    • 1 0

  • czy się doczekamy...

    artykułu informującego że wraz z rosnącymi przeładunkami rosną wypłaty ludzi którzy te przeładunki wykonują, zapewne nigdy, gdyż pracodawcy maja w głowach tylko cyferki,, jak najwięcej dla mnie, a reszta się nie liczy,,

    • 1 1

  • ludu , mój ludu

    a co ma Adamowicz do parkingów , jego auto parkuje pod urzędem i parking ma
    to sprawa spółek portowych,przeładunkowych ,one tam trzepią kasę ale pracę ludzi typu kierowcy to oni mają wiecie gdzie ?nol wiecie

    • 1 1

  • Kontenery wozi się koleją na całym świecie nawet w Afryce!

    Ale w Gdańsku naturalnie smrodzącymi gratami i jest problem.
    Tiry to brudne parkingi brudne powietrze zapchane drogi wypadki ssaki leśne i kiła i mogiła.
    XxI wiek i ciężarówki to jak używanie liczydeł w księgowosci.
    Dawniej jedna lokomotywa zastępowała 24 wozy konne obecnie jedna lokomotywa zastępuje minimum 70 tirów.

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach menedżerskich w firmach z branży utilities. Od 2010 roku związany z GPEC. Karierę w Grupie rozpoczął zarządzając obszarem dyspozycji, a następnie jako dyrektor ds. finansowych Grupy GPEC zajmował się m.in. organizacją struktury grupy kapitałowej, modelem biznesowym oraz nadzorem właścicielskim spółek zależnych. Przez ponad rok pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Unikom (włączonej do struktury GPEC...

Najczęściej czytane