• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sejmowa komisja zajmie się sytuacją stoczni Nauta

VIK
19 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Do sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej trafił jednak wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia ws. Nauty. Takie posiedzenie może się odbyć już w przyszłym tygodniu. Do sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej trafił jednak wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia ws. Nauty. Takie posiedzenie może się odbyć już w przyszłym tygodniu.

W przyszłym tygodniu ma się odbyć nadzwyczajne posiedzenie sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej poświęcone sytuacji finansowej Stoczni Remontowej Nauta. Być może wówczas dowiemy się, jak się przedstawia. Władze zakładu uspokajają, że to typowe dla branży zawirowania. Jednak pojawiają się informacje, że sytuacja jest poważniejsza.



Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że SR Nauta miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio "Gazeta Wyborcza" poinformowała jednak, że biegły rewident badający finanse spółki odrzucił sprawozdanie finansowe za ubiegły rok i miał uznać, że nie jest ona w stanie prowadzić działalności.

Stocznia Crist powraca do Gdańska



Na te informacje stanowczo zareagowała SR Nauta, wydając oświadczenie, w którym podkreśla, że "kwestie związane z badaniem sprawozdania finansowego nie mają żadnego wpływu na bieżącą działalność operacyjną stoczni i jest ona realizowana bez żadnych przeszkód".

Do sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej trafił jednak wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia ws. Nauty. Takie posiedzenie może się odbyć już w przyszłym tygodniu.

A jak sprawę audytu tłumaczy Nauta?

- Trwa badanie sprawozdania finansowego Stoczni i żadna opinia na jego temat nie została jeszcze wydana. Opinia, jaką wydaje biegły rewident dotyczy tylko sprawozdania finansowego, a więc stwierdza ona, czy prezentowane w nim dane przedstawiają w sposób rzetelny i jasny sytuację majątkową i finansową Spółki. Biegły rewident, badając sprawozdanie ocenia m.in. przyjęte przy sporządzaniu sprawozdania finansowego założenie kontynuacji działalności, ale tylko w zakresie, w jakim wpływa ono na prezentowane w sprawozdaniu dane. Nie jest jego rolą orzekanie, czy badana spółka może kontynuować działalność i żadne oświadczenie audytora w tym zakresie nie zostało wydane. W związku z wyżej wymienionymi informacjami prasowymi przewodniczący Rady Nadzorczej SR Nauta, która rutynowo zleca badania rocznych sprawozdań finansowych, zwrócił się wczoraj do audytora z prośbą o informacje na temat prowadzonego badania. W swojej odpowiedzi biegły audytor jasno zaznaczył, że opinia nie została wydana - czytamy w oświadczeniu zamieszczonym na stronie przedsiębiorstwa.

Wodowanie okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej



To tylko konkurencyjny rynek?



W oświadczeniu nie poinformowano, jak faktycznie wygląda sytuacja finansowa, dość ogólnie zasugerowano jednak, że bywa różnie.

- Odnosząc się do sytuacji finansowej Nauty, pragniemy poinformować, że - podobnie jak wiele innych podmiotów z branży stoczniowej - musi ona mierzyć się z wyzwaniami, jakie niesie bardzo konkurencyjny i podlegający silnym wahaniom koniunkturalnym rynek stoczniowy. Podobnie też jak w innych stoczniach na rynku, regulacja należności i zobowiązań finansowych w dużej mierze związana jest z cyklem produkcyjnym, terminami realizacji kolejnych etapów zleceń i harmonogramem rozliczeń z armatorami. W stoczni zdarzają się opóźnienia w rozliczeniach z podwykonawcami, wynikające przede wszystkim z nierentownych kontraktów na budowę statków, jakie zawierane były w latach 2012-2013 - czytamy w oświadczeniu.
A problemy piętrzą się od dawna. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Negatywny wynik badań modelowych dla wymiarów kontraktowych statku spowodował zmianę całego projektu już po podpisaniu umowy. Konieczne stało się podpisanie aneksu. W protokole konieczności zapisano, że wszystkie dodatkowe koszty związane ze zmianą wymiarów i kształtu kadłuba zostaną pokryte przez wykonawcę, czyli Stocznię Remontową Nauta. Dodatkowe koszty związane ze zmianą długości statku oszacowano na 14 mln zł.

Skagerak zamiast badać morze wciąż stoi w Naucie



Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku. Przypomnijmy, że w kwietniu 2017 roku w stoczni Nauta pływający dok, do którego wprowadzony był statek "Hordafor V", przechylił się i zatonął. Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic. Ostatecznie dużą cześć prac na platformie przeprowadziła Gdańska Stocznia Remontowa. W ubiegłym roku zapalił się magazyn właśnie na terenach Zakładu Nowych Budów Stoczni Nauta.

Koniec Zakładu Nowych Budów



Do tego dochodzą roszady kadrowe. Na początku maja poinformowano, że Stocznia Remontowa Nauta poszukuje prezesa i wiceprezesa. Niestety, choć termin podany w ogłoszeniu dawno minął, wciąż nie obsadzono stanowisk. Kilkukrotnie zwracaliśmy się z pytaniem, co stoi na przeszkodzie i dlaczego na czele Nauty stoi pełniący obowiązki prezesa, a nie prezes, ale nie otrzymaliśmy dotąd odpowiedzi.

Nie powiodły się też plany dotyczące budowy nowych jednostek w Gdańsku. Ostatnio zamknięto Zakład Nowych Budów, uruchomiony w 2013 roku na terenach po Stoczni Gdańsk. Powstawały tam głównie jednostki rybackie, które miały stać się specjalnością Nauty. Niestety, w czerwcu ub. roku jeden z głównych kontrahentów Nauty - stocznia Karstensen - uruchomił własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Do tej pory duńska stocznia zlecała budowę kadłubów stoczni Nauta, teraz zaczęła robić je sama. Obecnie majątek po Zakładzie Nowych Budów dzierżawi stocznia Crist.
VIK

Miejsca

Opinie (96) 6 zablokowanych

  • tym promem co miał być budowany w Szczecinie

    niech się też zajmą i milionem elektrycznych aut i milionem mieszkań i 500mln drzew.

    • 7 3

  • Buda

    Ciekawe tłumaczenie: badanie sprawozdania ma pokazać wpływ kontynuacji na prezentowane dane a moze inaczej prezentowane dane mają pokazać jaki one mają wpływ na kontynuacje działalności. A poza tym biegly powinien do końca czerwca teoretycznie najpóźniej wydać opinię. A stocznia opowiada jakieś pierdy opinii publicznej. Niech się połaczą z tą stocznią ze Szczecina. Może szybciej padną a podatnicy przestaną niepotrzebnie utrzymywać te zarządy.

    • 2 2

  • No to jak posłowie się zajmą Nautą..

    to już jest po Naucie...może jakiś 'ktosiek' będzie musiał ją wykupić za przysłowiową złotówkę

    • 1 2

  • Kłopoty stoczni Nauta .. (1)

    dziś rozwiązanie problemów stoczni nie będzie łatwe i to z różnych powodów przede wszystkim ludzie decydujący o stoczniach nie wiedzą jak funkcjonują takie firmy . Nie jest żadną tajemnicą , że np. państwa europejskie dopłacają stoczniom do kontraktów i tak np. rząd norweski od prawie 50 lat dopłaca 25 % wartości każdego kontraktu swoim stoczniom podobnie w innych państwach jedynie w Danii tego nie robią. Oczywiście ważne jest by kontrakty były zawierane poprawnie czego nie można powiedzieć o wielu kontraktach zawieranych na budowy kadłubów i statków w Naucie np. statki oceanograf czy skagerak i inne budowane w tzw. zakładzie nowych budów.
    Straty na jedn. Oceanograf to ok. 30 mln zł podobnie Skagerak ale nie tylko nowe jednostki przynosiły straty np przebudowa statku Alondra ok. 5 mln strat czy sprawa platformy wiertniczej.Obecnie największym kłopotem jest brak ludzi do wykonawstwa prac.
    Czy Komisja Sejmowa coś pomoże ? Według mnie nie, mimo ,że z pewnością posłowie będą i są chętni do pomocy.

    • 6 1

    • Ludzie

      Ludzie to nie problem jak zaczną płacić jak sie należy na umowie o pracę to kupa fachowców wróci z zagranicy i mogą mieć taką ekipę jakie malo które panstwo ma w norwegi 80 % fachowców to nasi spawacze monterzy malarze itp ale to trzeba być dla ludzi a nie na pychać swoje konto

      • 1 0

  • Gróbarczyk (1)

    Ten chłop nie zna się i tyle w temacie. Każdą bujdę łyka ze strachu Wodzem. Tu miliardy tracone sa bezpowrotnie a Horala przesłuchuje Nowaka. Kabaret ale smutny. Nie ma produkcyjnych stoczni państwowych (za wyjątkiem kilku w Hiszpanii) w Europie. Pinokio cały dobrobyt Polski chce budować na dużym przemyśle państwowym. Totalny odlot. Kabaret ale smutny. Cóż elektorat lubi państwowe bo płacą nawet jak jest strata ale nie mówmy o gonieniu Niemiec bo to śmieszne szczególnie jak chcemy przy takiej gospodarczej, państwowej operetce gonić niemieckie pensje.

    • 5 2

    • Smutasowi...

      .. masz rację. Ten Pinokio uważa się za człowieka który wprowadził nas do unii i ludziom baje ambaje. A co do ich wodza ten to podejrzal budowle kongresu brazylijskiego i chce powtórzyć u nas.

      • 1 0

  • Flaszka odczaryje (7)

    Ile razy można reanimować..To nie bajka o Łazarzu.
    Około 30 lat trwa juz bajka o Naucie. Ostanie lata z nadania PISu to już jazda w przepaść.
    Odnośnie projektu katamaranu Oceanograf.. to biuro NED Project ..popisało się totalną bezmyślościa. Co gorsza nie jest to pierwsze ani ostanie ich dzieło.
    Projekt ktory jest aktualnie w budowie w Shipbuilding może zakończyc sie tym, że następna Stocznia
    skończy marnie.

    • 5 2

    • rp1 (5)

      Niestety jest to prawda biuro konstrukcyjne , które kontynuowało wcześniejszy projekt oceanografu popełniło szereg błędów np. nie zapoznano się z wynikami pierwszych prób modelowych i później z wynikami drugich prób , nie podjęto, żadnych działań mających na celu poprawienie dokumentacji. Brak doświadczonych konstruktorów spowodował szereg błędów konstrukcyjnych często wydawano zmiany sprzeczne z przepisami towarzystwa klasyfikacyjnego.

      • 2 0

      • (1)

        To nie ta budowa i te biuro... sugeruje sprawdzić informacje zanim kogoś sie obrazi

        • 1 0

        • biuro konstrukcyjne statku oceanograf

          z tego co wiem to nie NED zajmował się Oceanografem lecz biuro Seatech z Gdańska.

          • 2 0

      • Bzdura (1)

        Raczej chodzi o Skageraka który do tej pory stoi w Naucie

        • 1 0

        • Nauta

          prawdopodobnie chodzi też o statek Skagerak

          • 1 0

      • błedy przy projektowaniu katamarana

        tutaj popełniono kilka błędów : podstawowy to dobór materiałów - kadłub powinien być wykonany ze stali o podwyższonej jakości, nadbudówka z hydronalium i ewentualnie pomost między bocznymi kadłubami (pływakami), powinno się ustalić odpowiedni odstep miedzy pływakami im szerszy tym opór mniejszy i można uzyskać wiekszą predkość oraz zastosować silniki o mniejszej mocy, pomost między pływakami należałoby dobrac odpowiedni kształt dna pomostu z rżónych przyczyn m.in. ułatwienie pływania w kaszy lodowej itp.

        • 1 0

    • Jak kulą w płot

      Skagerak odchodzi 12 marca 2020

      • 0 0

  • Po Naucie

    zresztą co się dziwić. Kupa nierobów, jeden madrzejszy od drugiego. Do tego spółka spółeczką pogania. Stary pracownik nie ma 20 złotych na rękę o czym tu gadać

    • 11 1

  • (1)

    Mam nadzieję,że posłowie zadecydują o pomocy dla Stoczni.
    Niemcy grozili Polsce za pomoc stoczniom,a sami pompowali ogromne pieniądze w stocznie po nrd.
    Niemcy niby grożą Rosji,a robią na nich kokosowe interesy.Uczmy się od nich.

    • 4 4

    • nie dla stoczni..

      pomoc stoczni to bezsens.
      Pomóc należy tym firmom lub pojedynczym podmiotom które ni otrzymały zapłaty za wykonaną pracę.. w przeciwnym razie.. nastąpi totalne zniszzcenie podwykonwaców.
      Stocznie nie posiadają pracowników do wykonywania produkcji..Nie mają " robotników "
      nie mają załóg..

      • 2 2

  • Nautę załatwili politycy i związki zawodowe

    • 5 0

  • I tak w stoczniach jest pozamiatane, bo nie ma ludzi do pracy

    Nic obecnie nie kończy sie w terminie, i nie dotyczy to tylko państwowych spółek. Ludzi do pracy nie ma w ogóle, ukraińcami możesz dopełniać luki, ale wydajnosć ich jest nazwijmy to zmienna. Nawet sytuacja sprzed 5 lat jest nieporównywalna. Obecnie młodych spawaczy, monterów tzn

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane