• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strajk w Porcie Gdynia. Chcą podwyżek i wstrzymania prywatyzacji

Robert Kiewlicz
30 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Rozmowy między inwestorem, który ma objąć 100 proc. udziałów WUŻ od samego początku nie zapowiadały się na łatwe. Część załogi sprzeciwiała się tej prywatyzacji zanim strony usiadły do stołu. Rozmowy między inwestorem, który ma objąć 100 proc. udziałów WUŻ od samego początku nie zapowiadały się na łatwe. Część załogi sprzeciwiała się tej prywatyzacji zanim strony usiadły do stołu.

Pracownicy Wydziału Usług Żeglugowych z Gdyni domagają się podwyżek i zaprzestania prywatyzacji ich spółki. O godzinie 9 rozpoczęli dwugodzinny strajk ostrzegawczy. Twierdzą, że jeśli ich żądania nie zostaną spełnione to protest może przyjąć ostrzejszą formę.


Czy portowe spółki powinny być sprzedawane inwestorom prywatnym?


Protest ma potrwać do godziny 12. W tym czasie związkowcy będą blokować drogi w rejonie gdyńskiego portu. Szczególne utrudnienia mogą wystąpić na ulicach Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdyni, Polskiej zobacz na mapie GdyniRotterdamskiej zobacz na mapie Gdyni. Związkowcy chcą 8 proc. podwyżki oraz tysiąc złotych jednorazowej premii uznaniowej. Dodatkowo chcą wycofania się z prywatyzacji WUŻ.

- 150 osób z 152 członków załogi WUŻ było przeciwko prywatyzacji spółki - mówi Kazimierz Waldowski, przewodniczący komisji międzyzakładowej NSZZ Solidarność Portu Gdynia.- Jednak negocjacje z inwestorem nie zostały przerwane. Zarząd oraz władze kraju nie robią sobie nic z ludzi pracy. W tej sprawie chcieliśmy się spotkać z premierem Donaldem TuskiemCezarym Grabarczykiem, ministrem infrastruktury. Nie wyrazili oni jednak zainteresowania spotkaniem z nami.

Wcześniej związki zawodowe miały negocjować z przyszłym inwestorem pakiet gwarancji pracowniczych. Nie udało im się jednak porozumieć. Spór toczył się o gwarancje zatrudnienia. Pracownicy WUŻ chcieli początkowo 15 lat gwarancji, następnie zeszli do 7,5. Inwestor proponował 2,5 roku. Z tego powodu negocjacje z inwestorem przejął Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

- Finalizujemy prywatyzację zgodnie z prawem - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Pakiet został podpisany 19 sierpnia. Dzięki temu pracownicy zyskali 3 lata gwarancji zatrudnienia. W obecnej sytuacji na rynku, jest to bardzo przyzwoita propozycja.

Konflikt w sprawie prywatyzacji WUŻ nie jest nowy. Już kilka lat temu związkowcy protestowali przeciw, postulując wykupienie WUŻ przez pracowników. Nie posiadali jednak wystarczających środków. Na początku kwietnia 2011 zakładowa Solidarność zorganizowała nawet pikietę przed siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

WUŻ ma trafić w ręce holenderskiej spółki Fairplay BV. Należy ona do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. To jeden z większych operatorów floty holowników. Operuje w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec. W Polsce jest właścicielem dwóch spółek holowniczych: Project Żeglugi w Szczecinie i Port-Holu w Świnoujściu.

- WUŻ zostanie sprywatyzowany. W najbliższym czasie podpiszemy umowę z inwestorem - twierdzi Jarosiński.

Miejsca

Opinie (77) ponad 10 zablokowanych

  • W stoczniach też kiedyś związkowcy nie chcieli prywatyzacji... (3)

    i wiemy jak to się skończyło

    • 45 11

    • może tak: można nie prywatyzować, ale zakaz jakichkolwiek dopłat z pieniędzy podatników! (1)

      Za 3 lata związkowcy i ta firma będą tylko wspomnieniem.

      • 25 2

      • Popieram :)

        prywatyzacji NIE bo jak nie pójdzie interes to się robota skończy a ja mam już dosyć dopłacania do stoczni, PKP, kopalni i innych podobnych przedsiębiorstw które ciągną kaskę na swoje mega socjale i miliona dyrektorów :) a w ogóle to temat rzeka

        • 0 0

    • Rozwalić tych związkowców BO PORT GDYNIA SKOŃCZY PRZEZ NICH TAK

      SAMO JAK STOCZNIA!

      • 23 3

  • cicho sza i do roboty (1)

    słuchać panów z PO - onie wiedzą lepiej czego nam trzeba

    • 15 21

    • na wstepie nie popieram żadnej partii. Zauważam natomiast pewną regułę, że im bliżej wyborów tym więcej politycznych komentarzy na PIS, PO, SLD i Polskie ogródki działkowe. Stażyści mają przerąbane w biurach partii politycznych.

      • 7 2

  • a gdzie są Polscy (2)

    inwestorzy ....

    • 28 3

    • kto ma kupować jak platfusy z lewakami przehandlowały już cały kraj? Energia francuska, kolej niedługo niemiecka, Lotos też chcą za grosze sprzedać.

      • 1 5

    • ni ma

      • 0 0

  • (1)

    teraz brakuje jeszcze komentarzy, że jak się im nie podoba to niech znajdą sobie inną pracę.

    • 15 16

    • jasne, że tak

      kapitalizm is kapitalizmNiech jadą do Chin! Rząd nie chciał z nimi rozmawiać - widocznie tak trzeba bo PO to najmądrzejsi politycy w Polsce

      • 7 9

  • Czy jest jakiś problem w ściągnięciu obsługi z innych portów?

    Czy ta firma jest monopolistą w Gdyni?

    • 19 7

  • Za komuny wszystko było państwowe i komu to przeszkadzało? (2)

    Nie dziwię się związkowcom, że dbają o swoje interesy

    • 13 31

    • i komu to przeszkadzało? Tym co zostali zamordowani na przykład w grudniu '70!

      Tym co zostali zamordowani w stanie wojennym. Komuna rozwiązuje (a raczej próbuje rozwiązać) problemy, KTÓRE SAMA TWORZY. Dlatego padła, dlatego na półkach nie było towaru a jak przypłynął statek z Ekwadoru z pomarańczami na święta TO BYŁA WIADOMOŚĆ PODAWANA NA PIERWSZYM MIEJSCU W DZIENNIKU TELEWIZYJNYM!

      • 12 1

    • Nikomu nie przeszkadzało, ale własnie teraz odczuwamy skutki tego "cudownego" panstwowego systemu. Utrzymywanie darmozjadów, nierobów, pijaków- bo nie wolno było ich zwolnic (autentyczne przykłady ze Stoczni wtedy jeszcze Komuny Paryskiej) szachrajstwa, lewe interesy i ....mamy to, co mamy.

      • 12 0

  • banda nierobów (15)

    15 lat gwarancji zatrudnienia! W d.ch się poprzewracało!

    • 55 19

    • (14)

      a jakbyś ty umiał tylko jedno i był za stary żeby nauczyć się nowych rzeczy to nie chciałbyś mieć gwarancji. Pewnie nie, bo jesteś młody zwinny i szybki. Zabiasz między 1,2 a 2,5 netto i mieszkasz u rodziców... co ty wiesz o życiu

      • 5 30

      • a w imię czego jeden ma mieć gwarancje

        a inny nie?i co z tego że jeden mieszka z rodzicami a drugi nie?i co za róznica czy zarabia 1,2 czy 10 netto?i ten i ten by chciał mieć gwarancje.port skończy jak stocznia,gdańsk już się cieszy

        • 26 0

      • won z tąd komuchu ! Ja dlatego za młodu zrobiłem sobie wiele umiejętności i szkoleń anie chlałem (10)

        jak te dziady co teraz strajkują. Wyleją mnie jako spawacza, idę na operatora koparki, jak wyleją to na ładowarki, jak wyleją to na kierowce TIRa, jak wyleją to na mechanika samochodowego, jak wyleją to do administracji itd. Ktoś chlał a ktoś zbierał kase na naukę i to taka różnica.

        • 26 3

        • to nie takie proste (7)

          to są często ludzie po 50 i więcej lat , gdzie znajdą pracę? Liberalny kapitalizm jest dobry dla bogatych , dla biednych to horror

          • 5 10

          • Ludzie nie bójcie się zmian (4)

            50 latka fachowca, który od lat zna te jednostki pływające nikt nie usunie, bo jest skarbem dla nowego właściciela. Walczyć o wielkie podwyżki też nie będzie. Boją się tylko związkowcy, bo od lat nie pracują w zawodzie, a nic już poza gadaniem nie potrafią.Prawdziwi fachowcy zarobią na tych zmianach i jeszcze będą się dziwić dlaczego do tej pory nie pogonili tej całej bandy "swoich reprezentantów".Wiem to po sobie i innych których dobrze znam.

            • 21 3

            • ta skarbem

              fair czy jak tam jest przyjmie sobie mlodego ambitnego cwanaiaka, bez skrupółów i bedzie zwalniał tych którzy mu nie leżą...

              • 2 7

            • (2)

              naiwny jesteś i nic wiesz, skoro musiałeś to podkreślić.

              • 0 6

              • oooo!!!!!! (1)

                nierób związkowy lub ma takiego trutnia w rodzinie

                • 8 0

              • ooo prostak bez szkoły

                • 0 4

          • Bzdura, kapitalizm uczy odpowiedzialnosci!!! (1)

            W socjalizmie panstwo sie opiekowalo niezaradnymi, a w kapitalizmie, kazdy ma dbac o swoja d....Kapitalizm w tej kwestii jest duzo lepszy, bo uczy odpowiedzialnosci, tylko w polsce chciano aby zostaly przywileje socjalizmu dla pracownikow i jednoczesnie wszedl kapitalizm, ale tylko z jego pozytywnymi cechami...Tak sie nie da... albo rybka aplbo pipka...

            • 10 0

            • zabieranie co miesiąc 30% z moich poborów...

              poproszę o kapitalizm z dozą liberalizmu, wtedy dopiero będziemy mówić o prawdziwej odpowiedzialności, nie wierzę, że kiedykolwiek zobaczę te pieniądze, państwo je przeje

              • 2 0

        • po pierwsze to nie masz prawa mnie obrażać, a skoro to robisz to świadczy raczej o twoim braku inteligencji, poszanowania innych i przede wszystkim zdania które wypowiadają. Skoro jednak już naszedl cię zastuj intelektualny to radzę poczytać o przyszłości twoich "zawodów" i "kursów". W ostatecznym rozrachunku w pewnym momencie i tak staniesz się za stary, za wolny, zbyt zmęczony i "zatapialny" aby wytrzymać w konkurencji z młodymi (do których sam się pewnie zaliczasz). Pisząc swoją opinie raczej nie miałem na myśli, że przez 15 lat nie mają nic robić, tylko przychodzić i pić piwko lub winko. Praca stoczniowca jest ciężka i bardzo wykańczająca organizm. Powiedz mi gdzie oni znajdą pracę. po za tym czy rzeczywiście zarabiają miliony?? Przez lata komuny zostali wychowani w przeświadczeniu, że to będzie ich praca do końca życia (oczywiście nie wszysy są święci, bo piją itp.). Czy ty żyjąc X lat w takim przekonaniu z łatwoscią zminiłbyć pracę? Nie chciałbym mieć jakieś gwarancji?

          • 1 8

        • uważam ze dobrzy pracownicy nie muszą się obawiać o zwolnienia i im gwarancje nie potrzebne. Tylko nieroby trzęsą portkami ze ich zwolnią. Czasy się zmieniły i powiedzenie "czy się stoi czy się leży" juz nie działa.

          • 9 1

      • Jeżeli nawet zarabiam 10 tys netto, to SAM pracuję na te pieniądze ciężką pracą. A zarabiam tyle na ile pozwalają moje kompetencje o które się zatroszczyłem odpowiednio wcześniej.ticzer: postaraj się o merytoryczne argumenty, a nie inwektywy pod moim adresem skoro nawet mnie nie znasz.

        • 12 1

      • Dlaczego wszyscy maja placic za nieodpowiedzialnosc zwiazkowcow?

        Czyja to wina, ze pracownik nie zabezpieczyl swojej przyszlosci?Dlaczego odpowiedzialnosc za przyszlosc pracownika przerzuca sie na pracodawce?Co stalo na przeszkodzie pracownikom, zeby przez 20-30 lat pracy doskonalisc sie w innych profecjach?No tak... ale nie musieli sie przejmowac odpowiedzialnoscia i swoja przyszloscia, bo przeciez mozna pojsc spalic kilka opon, pokrzyczec i inni beda musieli zatroszczyc sie o nieudacznika...

        • 9 0

  • Proponuję jeszcze zażądać koncertu madonny (1)

    i wizyty Benedykta XVI.A potem mają zdziwione ryje jak trzeba zaorać zakład pracy.Strajkujce,strajkujcie Gdańsk zaciera łapy.

    • 37 10

    • poczekaj poczekaj jeszcze trochę

      to na żaden koncert nie będzie cię stać

      • 0 3

  • (2)

    dlaczego nie pisze sie tu co fairplay zrobil w swinoujsciu, niewygodne fakty??to samo bedzie tu na wybrzezu, niech ci co wypisuja glupoty powyzej zaglebia sie bardziej w temat a potem a potem niech sie madrzapolska bandera zostanie sprzedana za 50 srebrnikow, ale tuska i grabarczyka to nie obchodzi, maja teraz wazniejsze sprawyswoja drogą firma, ktora przejmuje WUŻ Gdynia ma swietna nazwe, Fairplay

    • 15 14

    • brak konkretów

      "dlaczego nie pisze sie tu" - napisz!!!

      • 8 1

    • No niby co...

      Fairplay zrobił w Świnoujściu?

      • 8 1

  • Związki już wykończyły stocznie

    Teraz czas na porty

    • 29 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane