• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sytuacja Nauty i Stoczni Wojennej jest trudna - przyznało ministerstwo

Wioletta Kakowska-Mehring
29 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Stocznie państwowe pilnie potrzebują koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji i... zleceń. 
Stocznie państwowe pilnie potrzebują koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji i... zleceń.

Sytuacja PGZ Stoczni Wojennej oraz Stoczni Nauta jest trudna - przyznał resort aktywów państwowych w odpowiedzi udzielonej związkom zawodowym. A powodem dzisiejszych problemów jest m.in. ustawa kompensacyjna przyjęta za rządów poprzedników, czyli w... 2008 roku - poinformowano z kolei w odpowiedzi na poselską interpretację. Co dalej? Potrzebne są "działania restrukturyzacyjne w zakresie majątku i kosztów", a to wymaga... czasu.



Z czego wynikają problemy państwowych stoczni?

Czy rząd ma pomysł na rozwój państwowego przemysłu stoczniowego? - zapytaliśmy w naszej ankiecie. 10 proc. odpowiedziało, że tak, ale to trudna branża, 5 proc. uznało, że trudno powiedzieć, a aż 85 proc. odpowiedziało, że nie, i że stocznie nie działają jak powinny. Wiele wskazuje na to, że nasi czytelnicy mogą mieć rację.

Przypomnijmy. O problemach Stoczni Remontowej Nauta związki zawodowe alarmują od wielu miesięcy. Sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 roku wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 rok to ponad 29,9 mln zł. Cierpliwość tracą też wierzyciele. Od 15 kwietnia Nauta jest objęta postępowaniem restrukturyzacyjnym prowadzonym w porozumieniu z Nadzorcą Sądowym.

Gospodarka morska w Trójmieście



Problemy ma też Stocznia Wojenna. O przyszłość tego zakładu obawiają się jej pracownicy. Bo nie dość, że zerwano umowę na budowę "Ratownika", to jeszcze ostatnio powierzono budowę patrolowca dla Straży Granicznej stoczni francuskiej. A brak zamówień generuje problemy finansowe. Tylko za 2018 roku strata wyniosła ponad 26 mln zł. Dlatego komisja międzyzakładowa NSZZ Solidarność PGZ Stoczni Wojennej wystosowała apel adresowany do prezydenta, premiera, wicepremiera ds. aktywów państwowych Jacka Sasina, szefów resortów obrony narodowej oraz gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, a także odpowiadających im komisji sejmowych.

Stoczniowcy boją się, że utoną w "covidowym" chaosie



- Czy jeszcze istnieje nasz polski państwowy przemysł stoczniowy? Trudne pytanie, ale to do pana należy odpowiedź. Dlaczego? Bo kto inny może odpowiedzieć na te pytania jeżeli nie premier rządu RP - napisał z kolei w maju tego roku Adam Liszczewski, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej w liście do premiera Mateusza Morawieckiego. Pytał o losy Stoczni Wojennej i Stoczni Nauta.

To nie my, ale...



Po kilku miesiącach doczekał się odpowiedzi. Odpowiedź na interpelację otrzymał też Tadeusz Aziewicz, poseł PO i członek Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Obie z Ministerstwa Aktywów Państwowych, czyli resortu któremu teoretycznie podlegają stocznie. Teoretycznie, bo jak się dowiadujemy z pisma "PGZ Stocznia Wojenna oraz Stocznia Nauta są spółkami, w których uprawnienia w zakresie wykonywania praw z akcji nie należą do Skarbu Państwa, w związku z powyższym, Ministerstwo Aktywów Państwowych nie ma bezpośredniego wpływu na działalność tych spółek".

- W przypadku PGZ Stocznia Wojenna, Ministerstwo Aktywów Państwowych otrzymuje informacje o sytuacji spółki poprzez Polską Grupę Zbrojeniową S.A. (dalej: PGZ S.A.), jako jedynego jej akcjonariusza. W przypadku Stoczni Nauta, jej większościowy akcjonariusz - MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (dalej: MARS FIZ), działający zgodnie z ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 95), nie podlega pod nadzór Ministra Aktywów Państwowych i jest zarządzany przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., spółkę zależną od PGZ S.A. Jednakże, w myśl art. 4 ust. 4 ww. ustawy "Fundusz nie jest podmiotem zależnym od towarzystwa, spółki zarządzającej ani od osoby posiadającej bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w radzie inwestorów, zgromadzeniu inwestorów lub zgromadzeniu uczestników". W związku z powyższym, Stocznia Nauta, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości (...) oraz Kodeksu spółek handlowych, nie jest spółką zależną od PGZ S.A. ani MS TFI S.A. a Ministerstwo Aktywów Państwowych otrzymuje informacje na temat spółki od PGZ S.A., której informacje, w zakresie dopuszczalnym prawnie, przekazuje MS TFI S.A., jako towarzystwo zarządzające funduszem MARS FIZ - czytamy w odpowiedzi z resortu aktywów państwowych.

Stocznia Nauta pilnie potrzebuje restrukturyzacji



... błędy poprzedników



A co wynika z tych informacji, które resort ma?

- Z przekazanych przez PGZ S.A. informacji wynika, że sytuacja PGZ Stocznia Wojenna oraz Stocznia Nauta istotnie jest trudna, natomiast nie bez znaczenia są przyczyny, z jakich spółki znalazły się w takiej sytuacji - czytamy w piśmie skierowanym do związków zawodowych.
Według resortu trudna sytuacja Stoczni Nauta jest konsekwencją m.in. kontraktów dotyczących tzw. "nowych budów", realizowanych od 2013 roku, które przyniosły stoczni wielomilionowe straty. Sytuacja ekonomiczno-finansowa, w szczególności poziom zadłużenia, stworzyły podstawy do wystąpienia do sądu z wnioskiem o otwarcie postępowania układowego. Aktualnie trwają prace nad projektem układu.

A z czego wynikają kłopoty Stoczni Wojennej od 2018 roku budowanej w oparciu o majątek Stoczni Marynarki Wojennej?

- PGZ Stocznia Wojenna funkcjonuje w oparciu o aktywa nabyte w ramach przedsiębiorstwa SMW. Stan tych aktywów oraz fakt, że przedsiębiorstwo zostało nabyte ze środków wsparcia, istotnie wpływa na sytuację ekonomiczno-finansową stoczni. Z jednej strony PGZ Stocznia Wojenna ponosi wysokie koszty stałe, wynikające z wielkości majątku trwałego (część majątku nie jest niestety wykorzystywana do działalności operacyjnej, ale generuje koszty) oraz wielkości zatrudnienia, z drugiej, ma bardzo ograniczone możliwości ewentualnego zbycia zbędnych składników majątkowych. Dodatkowo, istotny wpływ na działalność stoczni ma cel jej utworzenia (jest to spółka celowa) i powierzenie zadań, które silnie uzależniają działalność stoczni od zamówień na rzecz polskich sił zbrojnych, w oparciu o procedurę zamówień publicznych, ograniczając tym samym możliwości dywersyfikacji przychodów czy pozyskania nowych zamówień, niezwiązanych z sektorem obronnym - czytamy w piśmie od resortu aktywów państwowych.

Okręt "Ratownik" reaktywacja czy tylko fakt medialny?



W odpowiedzi na interpelację posła Aziewicza (pełna treść odpowiedzi), nie ma mowy o tym, że sytuacja jest trudna, za to szeroko opisano, że powodem dzisiejszych problemów jest m.in. ustawa kompensacyjna przyjęta za rządów poprzedników, czyli w... 2008 roku.

- Zaprzestanie produkcji statków, jako najbardziej zaawansowanych technologicznie produktów polskiej gospodarki spowodowało negatywne zmiany jakościowe i ilościowe w przemyśle okołostoczniowym - napisano w odpowiedzi na interpelację.

Restrukturyzacja majątkowa i kosztów



Sytuacja jest trudna, ale co dalej? Na to ani związkowcy, ani poseł nie otrzymali konkretnej odpowiedzi.

- Zarówno PGZ Stocznia Wojenna jak i Stocznia Nauta wymagają działań restrukturyzacyjnych w zakresie majątku i kosztów. Działania takie, z oczywistych względów, nie są łatwe dla kadry zarządzającej i pracowników oraz wymagają czasu, natomiast muszą być rozpoczęte niezwłocznie. Ministerstwo Aktywów Państwowych nie ma narzędzi, które pozwoliłyby na zapewnienie spółkom finansowania oraz zamówień na odpowiednim poziomie, co ma kluczowe znaczenie dla ich dalszego funkcjonowania i dałoby szanse na skuteczne przeprowadzenie restrukturyzacji - poinformowano związkowców.
- Zarówno PGZ Stocznia Wojenna jak i Stocznia Nauta wymagają działań restrukturyzacyjnych w zakresie majątku i kosztów. Z oczywistych względów oblicza się je na lata, ale są konsekwentnie podejmowane - podano w odpowiedzi na interpelację.
A co ze zleceniami i portfelem zamówień? O tym ani słowa.

W Naucie trwa restrukturyzacja i znów podjęto próbę sprzedaży udziałów w spółce Synergia 99. Te, kilka lat temu, zostały wniesione do Stoczni Remontowej Nauta. Całość z kolei należy do państwowego funduszu Mars FIZ. A majątek, o którym mowa, to działka w Gdańsku wraz z infrastrukturą, w tym pochylnie i słynne dźwigi Kone. Część terenów chce też sprzedać Stocznia Wojenna. Na razie jednak trwa proces rekrutacji. Znów ogłoszono wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko prezesa zarządu.

Miejsca

Opinie (138) ponad 10 zablokowanych

  • Jednak w artykule pisze, że w 2018 straty to 56 mln a w 2019 prawie połowę mniej... (12)

    Czyli jakby idzie jednak w dobrym kierunku... A że ciężko to naprawić po Po-psl i to jeszcze teraz podczas światowego kryzysu to wiadomo... Wg. Ekspertów na świecie Polska mimo wszystko straciła najmniej póki co, a rząd przewiduję wyjść na prostą po koronie w przeciągu roku więc.. Nie oczekujcie cudów niecały miesiąc po wyborach :)

    • 7 17

    • (10)

      Jednego roku odcięto pacjentowi całą nogę. A następnego tylko do kolana. Idzie (sic!) pan ku lepszemu orzekł ekspert z TVP

      • 6 3

      • (9)

        A wiesz na czym polega wychodzenie z długu ekspercie z tvn? Na stopniowym obniżaniu strat a nie ich pogłębianiu i ostatecznie upadku.Ale rozumiem, waszym ulubionym zdaniem jest - Ogłaszamy upadłość :)

        • 4 9

        • Oczywistość oczywista nie trzeba eksperta do wygłoszenia tego zdania (6)

          Ogłupianie jest stopniowym pozbawianiem ogłupianego umiejętności samodzielnej oceny sytuacji.

          • 4 2

          • (5)

            Opozycja nigdy nie potrafiła myśleć długofalowo i przyszłościowo, dlatego wszystko się walilo i dlatego nigdy już nie wróci.Tu potrzebna cierpliwość a nie nienawiść ukryta w fiołkowych bączkach Rafałka bez żadnego planu.

            • 4 7

            • (4)

              Wygłaszasz wyuczone frazesy. Nie myślisz samodzielnie powtarzasz co ci włożono do głowy.

              • 6 3

              • (3)

                faktów z lat kiedy rządziło po-psl nie zdołasz wymazać mądrościami na forum... Polska pamięta.

                • 4 14

              • frazes (1)

                banał, komunał, liczman, oczywistość, ogólnik, slogan, truizm

                • 2 2

              • zapomniales podpisac - "To wlasnie ja"

                • 2 0

              • No wlasnie nie pamieta, a to ledwie kilka lat temu bylo.

                Jak zatem mozna oczekiwac, ze taki matol sam przeanalizuje ostatnie trzy dekady i wyciagnie jakies sensowne wnioski? Nieliczni smialkowie pojda jeszcze dalej, siegna po ksiazki historyczne i z boza pomoca dojda do jedynego slusznego wniosku, ze Polacy zawsze byli i zawsze beda jednym z glupszych narodow swiata.

                • 2 0

        • Ocena sytuacji spółki, I jej perspektyw rynkowych to coś więcej niż tylko jeden jedyny parametr jakim jest strata w jednym roku. Straty nauty są jak to się mówi stabilne na przestrzeni ostatnich kilku lat . A zeszły rok to była większa wtopa niż zwykle i tyle. Patrząc z tej perspektywy wcale nie idzie na lepsze. Wróciło do dennej normalności.

          • 4 3

        • Milion samochodów elektrycznych,promy, odbudowa przemysłu Stoczniowego

          Panie Premierze ...... kiedy.....

          • 2 0

    • A gdzie ten krewny senatora prezes Sławek L

      Może jego decyzjami powinny się służby Państwowe zainteresować?

      • 1 0

  • Jestem ciekaw czy zapytany na ulicy wyborca KO o program Rafałka jest w stanie go wymienić.. (3)

    Oczywiście, że nie bo pomysłu brak. Ale jest wspaniałe zdanie o obalaniu rządu które twki w Polakach od zawsze. Czas na zmianę :) które w rzeczywistości byłaby powrotem... Teraz założył nowy ruch który jest tym samym co miesiąc temu... Iluzja goni iluzje...

    • 6 16

    • pisz na temat

      zółć ci się przelewa czy też obawa o stratę 500+ ?

      • 8 3

    • Pisz na temat, figurko z brazu.

      • 1 1

    • I pokryta smoleńską mgłą po zamachu

      • 2 0

  • TW Bolki , Lewandowskie , Balcerowicze ........ i działacze "S" (3)

    Zniszczyli Przemysł Stoczniowy , plo , pżm , rybołówstwo . Trójmiasto oddala się od morza , jedynie podpływają yachty na wypoczynek, ale wielkich pieniędzy nie przynoszą a rugują port w Gdyni.

    • 9 19

    • Zapytaj Arciszewską jak tam PLO zarządza oraz kontami na Cyprze
      I poszukaj cegiełek na ratowanie stoczni u Ojca Muchomorka

      • 9 2

    • chyba raczej junga niz kapitan

      skoro nie wie kto naprawde zniszczyl przemysl okretowy

      • 3 1

    • A gdzie pąn prezes zarządu Sławomir

      • 0 0

  • Okazuje się że po wyborach państwo z tektury zaczyna się chwiać

    Rozdawnictwo właśnie zobaczyło dno. Resort aktywów tzw. państwowych z Ospowatym i jego przystawkami wybrali do końca to co się dało.
    Pozostaje jedynie skok na drobnych przedsiębiorców i na resztki ciułaczy którzy kasę w banku państwowym trzymają
    Dalej wspierajcie Mateusza, jego bandę i oglądajcie TVP Info

    • 18 2

  • (2)

    Stocznie w perelu były nastawione głównie na ZSRR i nie miały żadnych szans na istnienie w takim systemie po zerwaniu współpracy z sowietami. Po powstaniu Solidarności musiały nieuchronnie upaść.

    • 7 3

    • (1)

      No to czemu nie przestawiono ich na produkcję chociaż uzbrojonych kajaków dla USA.

      • 0 0

      • Bo siedzieli tam rozni Kaczynscy itp. resortowe dzieci i kradli co sie dalo sprzedac.

        • 2 0

  • Sytuacja stoczni

    Przecież sytuacja Stoczni Marynarki Wojennej (dziś pod nową nazwą) jest zła od upadku PRL-u. Jeżeli nasi rządzący nie mają pomysłu na Marynarkę Wojenną to nie mają również pomysłu na stocznię. Do tego oczywiście związkowcy blokujący przez lata procesy restrukturyzacji, do tego niestety kiepskie zarządzanie, nie chciałbym tutaj używać innego określenia i mamy to co mamy. Najpierw należy zdecydować czy i jakie okręty są nam potrzebne, następnie wdrożyć racjonalną produkcję i pójdzie. A tak, same straty, a jedyny nasz okręt podwodny latami nie może wyjść ze stoczni. To jest skandal. Wstyd.

    • 10 0

  • Stocznie

    Największy problemem tych stoczni jest pis - nie wyobrażalne zło!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 16 3

  • Dziwnym trafem wszystko co panstwowe nie daje rady

    • 12 2

  • Rydzyk ma kase z cegielek to pomoze. Bedzie na pensje dla dzialacza Pisu

    • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    Stocznia może być...

    ...albo państwowa albo rentowna. Obie pseudofirmy tylko blokują infrastrukturę , która przydałaby się podmiotom zajmującym się komercyjną budową i remontami jednostek.

    • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane