• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie stocznie. Ruina czy rozkwit?

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Stocznie i gospodarka morska znów pojawiają się w kampanii wyborczej. Jedni "odbudowują stoczniową potęgę", drudzy twierdzą, że przez ostatnie lata niewiele zrobiono, a wręcz "utopiono publiczne pieniądze". Trojmiasto.pl na bieżąco śledzi aktywność trójmiejskich stoczni i jedno widać od razu: stocznie prywatne radzą sobie zdecydowanie lepiej niż stocznie państwowe. Budują, remontują, mają na koncie nagradzane innowacyjne projekty, choć i dla nich nie zawsze rynek bywa łaskawy.



Stocznia Remontowa Nauta



Jest to stocznia państwowa działająca w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Dziś operuje na terenach po Stoczni Gdynia, choć do czerwca tego roku prowadziła jeszcze Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Powstał on w 2013 roku i budowano tam jednostki rybackie, które miały być nową specjalnością stoczni. Projekt nie powiódł się. Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że SR Nauta miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio jednak przyznano, że 2018 rok firma zamknęła ze stratą prawie 58 mln zł netto. A problemy piętrzą się od dawna. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego, która zakończyła się stratą. Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku, czyli zatonięcie doku pływającego wraz ze statkiem "Hordafor V". Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, dokończyła go Gdańska Stocznia Remontowa.

PGZ Stocznia Wojenna



Jest to stocznia państwowa działająca od 2018 roku w oparciu o wykupiony majątek również państwowej Stoczni Marynarki Wojennej. Ostatnio ujawniono, że dług PGZ Stoczni Wojennej za rok ubiegły to 24 mln zł, a za ten rok tylko do kwietnia strata wynosi 6 mln zł. Jak tłumaczą władze Stoczni, po ośmiu latach funkcjonowania przedsiębiorstwa SMW w upadłości najpierw układowej, potem likwidacyjnej, przejęto podmiot z pustym portfelem zamówień, wymagający gruntownych inwestycji i restrukturyzacji, stąd straty. Według zapowiedzi, portfel zamówień się wypełnia. Podpisano kontrakt m.in. na dokończenie budowy okrętu patrolowego Ślązak i udział w budowie okrętu dla marynarki wojennej Szwecji, rozpoczęto remonty okrętów ORP Kościuszko, ORP Czernicki i ORP Arctowski. W sumie, w ciągu pierwszego półtora roku działalności Stocznia podpisała nowe kontrakty na kwotę przeszło 320 mln zł, które aktualnie są na różnym etapie realizacji. Jednak jak przyznają władze Stoczni, trudno będzie mówić o przyszłości bez udziału Stoczni Wojennej w kontraktach na budowę floty dla Marynarki Wojennej RP.


Stocznia Gdańsk



Od lipca ub. roku 100-proc. właścicielem Stoczni Gdańsk i GSG Towers jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Bezpośrednim zarządcą jest specjalnie powołana spółka Baltic Operator. Według zapowiedzi, Stocznia ma się zająć konstrukcjami stalowymi, energetyką wiatrową, a w przyszłości produkcją statków. Ma być głównym podmiotem działającym w centrum stoczniowym budowanym przez Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczna na Wyspie Ostrów. Według zapewnień władz Stoczni, portfel zamówień jest zapełniony do końca przyszłego roku. Są zawarte kontrakty m.in. z firmami Meyer Turku (bloki kadłubów statków wycieczkowych), Aker Solutions czy Siemens Gamesa oraz GE na produkcję wież wiatrowych. Podpisano umowę z Konecranes na realizację dźwigów portowych oraz Ulstein Verft na budowę bloków okrętowych. Sytuacja finansowa spółek, dzięki zmianom organizacyjnym i optymalizacji kosztowej, została ustabilizowana - twierdzą władze zakładu. Nie podano jednak żadnych liczb, nawet wysokości przychodu. Do dziś też nie ujawniono, za ile odkupiono Stocznię Gdańsk od ukraińskiego właściciela.

Stocznia Crist



Crist jest producentem wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Fundusz Inwestycyjny Mars posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kruchelskiej (1 proc.). Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz wielokrotnie nagradzany prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra". Ostatnio zakład wydzierżawił majątek po Zakładzie Nowych Budów Nauty w Gdańsku. W Stoczni też zdarzają się problemy. Niedawno mówiło się o problemach z rozliczeniem promu elektrycznego "Herjólfur". Chodziło o ok. 7,5 mln euro. Wcześniej Stocznia miała kłopoty z rozliczeniem jednostek "Innovation" i "Vidar".

Remontowa Holding



Jest to największa prywatna grupa stoczniowa w Polsce. Należą do niej m.in. Gdańska Stocznia Remontowa, zajmująca się remontami oraz Remontowa Shipbuilding, będąca stocznią budującą statki. GSR remontuje, ale w ostatnich latach zajęła się też bardzo mocno przebudowami. Firma wyspecjalizowała się w m.in. w przebudowach platform wiertniczych oraz promów. Remontowa Shipbuilding (wcześniej Stocznia Północna) specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty, w tym jednostki typu Kormoran oraz holowniki dla Marynarki Wojennej RP. Stocznię dotknął też brak koniunktury, głównie dotyczyło to branży off shore. Mówiło się o kłopotach z powodu nieodebrania przez armatorów dwóch kontenerowców arktycznych i dwóch statków PSV. Holding jest w trakcie ich sprzedaży.


W Trójmieście funkcjonuje jeszcze kilkanaście mniejszych, prywatnych zakładów stoczniowych, m. in. Damen Shipyards, Karstensen, Stocznia Safe, Marine Projects, Montex Shipyards, Aluship Technology oraz dwie duże stocznie jachtowe Sunreef YachtsGaleon.

Miejsca

Opinie (353) ponad 20 zablokowanych

  • Kto wysprzedaje nielegalnie tereny Stoczni GD pod Sąd!!!

    Wyroki za rozkradanie Panstwowego!!!

    • 2 0

  • Państwo bez stoczni z dostepem do morza

    To kartonowe państwo!

    • 2 0

  • A jak doszlo do tego ze np.Crist

    Majatek zbudowany z trudu ludzi pracy, panstwowy dorobek przeszedł w prywatne rece???
    W jakich okolicznosciach i czy za normalne * pieniadze został legalnie zakupiony???

    • 3 1

  • uważam

    że jest wybór można pracować w SG lub u prywaciarza nie rozumiem tego bełkotu o PiS i PO . Jest jak jest kiedyś w SG pracował ojciec i utrzymywał całą rodzinę teraz można robić o dzieło i zarobić 6-7 a nawet ponad dychę m/cznie lub na umowę o pracę za ok od 3 -5 tys. Jestem zwolennikiem aby w każdej stoczni państwowej pracownik bez względu czy to monter hałer, spawacz czy traser-pomiarowiec zarabiali godnie ale póki co dopóki zatrudniają ludzi bez umiejętności po studiach którzy umieją angielski i znają ze dwa programy do obsługi rysunków a prawdziwych menadżerów brak będzie jak jest .

    • 2 0

  • to jest proste (1)

    Odpowiedź na pytanie z tytułu:
    - Remontowa, coraz gorzej zwłaszcza Shiprepairyard gdzie już 4 tydzień z rzędu statków i prac jest jak kot napłakał co wcześniej do takich stytuacji wgl. nie dochodziło
    - Shipbuilding, brak wykonawców, ciężkie warunki współpracy i w sumie są produkowane tylko małe jednostki za pieniądze państwowe
    - Nauta, najbardziej niewypłacalna stocznia w 3city, którą lepiej omijać z daleka
    - crist, najbardziej obiecująca stocznia która wykonuje najwięcej światowych zleceń na różne jednostki, ale tesz szuka oszczędności zatrudniając ludzi z dalekiego wschodu oraz przytrzymując płatności o kilka miesięcy dla kluczowych wykonawców
    - marynarki wojennej, tak jakby jej nie było :)

    • 2 1

    • Tak też to proste widzę

      Propaganda jest na TVP talerzu. Ludzie na emeryturze są przekonani że przemysł stoczniowy kwitnie. Dlatego trzeba pisać artykuły. Póki można się jako tako swobodnie wypowiadać pod nimi.

      • 0 0

  • Stocznia gd gsg a obecnie baltic operator (18)

    Plus taki ze jest umowa o prace a minus taki ze wyplata marna.... Z premia nie przekroczylem 3 tys przy 172h takze sama umowa sie nie utrzymasz... Kazda firme tworza ludzie a zeby ludzie chcieli tam pravowac musi byc godne wynagrodzenie

    • 92 6

    • (6)

      Czlowieku w gdańskich stoczniach placa 20 na start i brak ludzi .....

      • 4 11

      • Jaka praca taka płaca (1)

        Co Ci mogę więcej powiedzieć. Ludzie przychodzą z myślą że zarobią milion. Pierw pokaż czy jesteś czegoś wart.

        • 11 6

        • Pierw pokaż czy jesteś czegoś wart.

          Powiedź to dyrektorom i prezesom z partyjnego nadania

          • 0 1

      • bo bez umowy o prace ...

        bez umowy o prace albo na umowach śmieciowych to nikt nie chce... i nie ma co się dziwić w przemyśle ciężkim nie dość ze marna stawka godz to jest marna umowa albo jej brak...

        • 11 0

      • (1)

        I 40 zj dala a 20 maja ludzie bez dosw na podawaniu klucza i nie ma ludz

        • 3 2

        • Jaka umowa? I ile na tej umowie?

          • 7 0

      • Brutto

        Brutto to tak, chyba ze bez umowy to i wiecej, bylem pracowalem wiem jak jest

        • 10 0

    • Żart

      Umowa o pracę ciekawe dla kogo bo malarnia i śrutownia dalej w 90% pracuję na działalnośći a umowy o pracę miały być już od kiedy a co do wypłat to tą polityką nikt tam nie przyjdzie a jeśli tam pracujesz to nie narzekaj i zmień po prostu pracę ale widać tobie pasuje

      • 2 0

    • stocznia nauta w gdyni.

      długu narobili poprzedni prezesi którzy rządzili w ostatnich latach.jeden był taki którego wyrzucili z gdańskiej remontówki i przeszedł do gdyni ,aż go też pozbyli się.tam powinna wejść cba i przetrzepać dokumenty ale to spółka sa.sami swoi.

      • 2 0

    • 3tys? Jakie stanowisko? (7)

      Ja będąc pomocnikiem montera, mając 23lata mam 7tys na rękę...

      • 6 12

      • (1)

        Przy 300godzinach na działalności

        • 16 0

        • w końcu ktos normalny odpowiedział

          300h na dzialanosc to tak... a nie pisanie głupot ile to sie nie zarabia...Pozdrawiam

          • 14 0

      • (1)

        164 h plus dwie soboty 8.700 na trzymaniu lancucha na statku ;)

        • 0 13

        • i po co wprowadzać ludzi w błąd.. człowieku...

          po tych bzdurach co piszesz to myślę, że trzymasz nie tylko łańcuch...gdyby było tak kolorowo to stocznie by nie miały problemów z pracownikami a młodzi by w dalszym ciągu nie wyjeżdżali z kraju...a 8.700 to ty chyba na oczy nie widziałeś. skoro jesteś już na starcie tak zakłamany, chyba że ktoś płaci za takie nieprawdziwe info.

          • 18 0

      • 7 na rękę przy 300 godzinach.

        • 15 1

      • Przy ilu godz /mc? 2200 czy 240? Umowa zlecenie albo na umowie najnizsza kr.

        • 9 0

      • Ja nie jestem robolem i też mam 7 tyś na rękę.. czym się chwalisz?

        • 7 7

    • Janusz

      Na stocznie za 3 tys ? W biedronce lepiej zarabiaja

      • 16 3

  • całe życie h....e

    • 2 0

  • Bzdury, Donald zamknął (4)

    żeby Hamburg mógł kwitnąć.

    • 14 7

    • No tak bo nikt nie umie znależć sobie info (1)

      że to jarosław jako Premier sprzedał Stocznię Ukraińcom
      no ale taki tłuk jak Ty to pewnie czytac nie umie

      • 4 5

      • ten trol o tym wie

        ale tak mu kazali pisać

        • 1 0

    • Jaworski zamykał za czasów Kłąmczyńskiego premierowania

      • 2 4

    • zapomniałem dodać że jestem absolutnym kretynem na etacie u Kacpra P.

      • 4 3

  • Ojciec Rydzyk zabierze cegiełki na ratowanie

    • 2 0

  • Prawda jest taka

    Stary pracownik na PGZ ma gora 20 pln. Podwyżki nie dają ale wolą za 2 razy tyle wynająć spółkę która w miesiąc ogarnie temat. To po co starzy mają się prężyć? Roboty jest mnóstwo tylko trzeba pracownikom porządnie zapłacić. Wtedy i stocznie będą rentowne i zamówienia będa i pracownik zadowolony.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane