• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni.


Ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i ma być gotowy na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU - zdecydował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 mln TEU.

- Dla Portu Gdyni nie będzie przyszłości, jeżeli ten projekt nie zostanie zrealizowany - powiedział obecny na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dziś Port Gdynia zajmuje obszar 240 hektarów. Nowy terminal będzie miał 180 hektarów. Dzięki temu prawie podwoimy swoją wielkość. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Zewnętrzny - "Otwarty na przyszłość"



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Na razie największy mierzy niemal 400 m długości i ma 58,8 m szerokości. Może zabrać maksymalnie na pokład 21413 TEU. Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów i na ich przyjęcie będzie gotowy nowy terminal w Gdyni.

- Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma postać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz - zapowiada prezes Adam Meller.

Projekt z prywatnym partnerem



Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, dlatego o jego ostatecznym kształcie zdecyduje ZMPG po rozmowach z konkretnym partnerem.

- Do końca października zakończymy tzw. dialog techniczny, potem rozpoczniemy tzw. konkurencyjny. Mam nadzieje, że partnera projektu pozyskamy w przyszłym roku - mówi prezes Meller.
Według harmonogramu wybór wykonawcy ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Gotowy i wyposażony Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki w 2026 roku. A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Port Zewnętrzny według naszych szacunków dla 700 nowych miejsc pracy, ale w tzw. otoczeniu biznesowym szacujemy, że będzie to ponad 4 tys. miejsc pracy - zapowiada Adam Meller.

Droga Czerwona



- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Centralny w Gdańsku



Czytaj też: Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Port "na wodzie" buduje też Port Gdańsk. Port Centralny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Miejsca

Opinie (241) 4 zablokowane

  • ha ha ha

    dla kogo te bajery ?!!!!!

    • 2 2

  • szczurek zwariował! (1)

    • 2 5

    • Port nie należy do Gdyni. To firma państwowa - jest w gestii rządu.

      • 4 0

  • Wybory, wybory, wybory

    Swoją drogą dziwnym trafem przed wyborami gazetki dzielnicowe ze szCZurkową propagandą zaczęły znów się pojawiać w skrzynkach na listy. Przypadek po kilku latach?

    • 5 1

  • Oby tylko Chińczyk na tym łap nie położył.

    • 4 0

  • w pobliżu szczurek planuje z deweloperami zabudowę dla bogatych. (3)

    hałas nie bedzie przeszkadzał milionerom?

    • 68 17

    • Nie. Będą mieli uszy zapchane pyłem węglowym.

      • 7 1

    • wystarczy że ktoś sprawdzi jaki jest dojazd i inwestycja leży

      • 10 3

    • wszędzie wrzucisz te 3 grosze, byleby szczurkować

      • 7 18

  • Ostatki agitacji wyborczych :D (3)

    • 56 16

    • (1)

      przygotowałem taką malą makietkę..

      • 6 2

      • Czy ja byłam z pieskiem, czy bez pieska?

        • 2 0

    • no co ty, pis dopiero sie rozkreca

      • 4 1

  • nie zrozumiałem - czy to jest "przedwyborcza koncepcja" czy opracowanie poprzedzone próbami modelowymi , symulacjami komputerowymi itd

    • 1 0

  • Odbiornika 3 pasy

    Droga czerwona już powinna się budować...!!! A jak zaczną budowę tego portu zewnetrznego to obwodnica powinna być poszerzona do 3 pasów!!!!!!

    • 3 0

  • Zastanawiam sie czy taki terminal mozna bylo by (4)

    zaprojektowac jako plywajacy a nie stacjonarny? Gdzies czytalem ze gdzies na swiecie sa proby z takim rozwiazaniem technicznym. Kadre inzynierska mamy. Politechnika Gdanska z checia wlaczyla by sie w taki projekt.

    • 0 6

    • Bardzo dobry pomysł-niech terminal pływa po kontenery a nie statki z nimi do terminalu! (2)

      • 3 0

      • Terminal byl by przegubowo zlaczony z (1)

        polnocnym koncem obecnego terminalu. A nie plywal jak tratwa pomiedzy statkami na redzie zbierajac z nich kontenery. Ja juz widzialem takie rozwiazanie chociaz o bardzo malej skali. Nawet statki RoRo opuszczaja brame na nabrzeze. Cos w tym rodzaju...

        • 0 2

        • A nie lepiej od razu latający?

          Unoszony przez potężne balony na wszystkie strony

          • 3 0

    • Politechnika? Gdańska?

      Właśnie likwiduje OiO.
      Może Budownictwo? Ale ono Lądowe. Hydrotechnika? Raczej szli w kierunku "szmbonurków".

      • 3 0

  • Kuźwa - to już nie lepiej ten port do Helu wydłużyć? (3)

    Byłoby krócej z dojazdem, trojlebus z Placu Kaszubskiego - pół godziny i już

    • 11 4

    • takie pomysły powstały w latach 70 (2)

      I zupełnie serio były brane pod uwagę. Słynna gwiada na środku Zatoki Gdańskiej. Poszukaj.
      Początkiem realizacji był Port Północny, gdzie testowanno pomysły i technologie.
      Nie bardzo się udało a i klimat nie był przychylny.
      Arabowie i Japończycy w tym czasie startowali z takimi samymi przedsięwzięciami, których efektów obecnie im zazdrościmy. Cóż, więcej konsekwencji, spokoju i... kasy.
      To się, po prostu, robi. Nawet jesli w jakich głowach się to nie mieści...

      • 5 3

      • a ty chociaż wiesz o czym bredzisz? (1)

        • 0 3

        • A ty?

          ?

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane