• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni.


Ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i ma być gotowy na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU - zdecydował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 mln TEU.

- Dla Portu Gdyni nie będzie przyszłości, jeżeli ten projekt nie zostanie zrealizowany - powiedział obecny na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dziś Port Gdynia zajmuje obszar 240 hektarów. Nowy terminal będzie miał 180 hektarów. Dzięki temu prawie podwoimy swoją wielkość. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Zewnętrzny - "Otwarty na przyszłość"



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Na razie największy mierzy niemal 400 m długości i ma 58,8 m szerokości. Może zabrać maksymalnie na pokład 21413 TEU. Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów i na ich przyjęcie będzie gotowy nowy terminal w Gdyni.

- Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma postać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz - zapowiada prezes Adam Meller.

Projekt z prywatnym partnerem



Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, dlatego o jego ostatecznym kształcie zdecyduje ZMPG po rozmowach z konkretnym partnerem.

- Do końca października zakończymy tzw. dialog techniczny, potem rozpoczniemy tzw. konkurencyjny. Mam nadzieje, że partnera projektu pozyskamy w przyszłym roku - mówi prezes Meller.
Według harmonogramu wybór wykonawcy ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Gotowy i wyposażony Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki w 2026 roku. A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Port Zewnętrzny według naszych szacunków dla 700 nowych miejsc pracy, ale w tzw. otoczeniu biznesowym szacujemy, że będzie to ponad 4 tys. miejsc pracy - zapowiada Adam Meller.

Droga Czerwona



- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Centralny w Gdańsku



Czytaj też: Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Port "na wodzie" buduje też Port Gdańsk. Port Centralny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Miejsca

Opinie (241) 4 zablokowane

  • To się dopieru miasto zakorkuje

    • 6 2

  • Wygląda super

    ale czy tiry dostaną jakieś poszerzone trasy czy drogi dojazdowe olejemy i będzie zasr*ny dojazd do tych terenów tirami?

    • 6 0

  • najpierw niech dokoncza kosmodrom w Babich Dolach (1)

    zeby udowodnic ze budowa konkurencyjnego obiektu do juz istniejacego i dobrze dzialajacego w Gdansku ma sens, a potem niech sie biora za konkurencje dla dct.

    • 12 2

    • sens jest w synergii

      a nie we wzajemnym pałowaniu. Jednak do tego nie dorośliśmy...

      • 2 1

  • Mieszkam w Gdyni i mówię Ja !!!!!!!!!! (7)

    szczurek zmień dilera bo strasznie w towarze namieszał !!!!!!!!!!!

    • 7 7

    • weź głeboki oddech i przeczytaj ze zrozumieniem (1)

      to nie wizja Szczurka ale PISowskich prezesów ZMPG

      • 3 6

      • też nie

        Te pomysły są jeszcze starsze. Zupełnie nie "pisowskie".
        I nie jest to ważne jakie i czyje one są.
        Grunt aby "case" i budżet się domykał.

        • 4 3

    • tak na poważnie (4)

      Jestem młodym obywatele i też mnie drażni, że od zawsze ten Szczurek. Nie mam nic przeciwko. Podoba mi się miasto, a zdążyłem mieszkać w wielu ale na miłość boską dlaczego Wy starsi pozwoliliście sobie na takie zabetonowanie władzy przez polityków. Jak to jest, że nie ma ograniczenia dla kadencyjności !? Jak ktoś ma sprawdzić czy w szafie nie ma trupów skoro ciągle ta sama osoba ma do niej dostęp?! To naprawdę Wasza wina, że pozowliliście się wyrolować bo komuna Was zepsuła, a Wy nie wyamgacie od siebie tylko od innych. Tylko co mi da rząd , a nie co ja mam do zaoferowania. Czytacie to co Wam pasuje bo tak jest wygodnie - prawak nie sięgnie po newsweeka, a lewak po wsieci bo nie daj Boże by nauczył się wypracowywania własnego zdania. Wstyd.. od 25 lat kraj się zmienia na każdym polu, a tylko w sejmie ciągle te same gęby. Pozwoliliście sobie na to bo dostaliście rozum i z niego nie korzystaliście - to inni wykorzystali to na swoją korzyść. Wasze miejsce jest na śmietniku historii wraz z POPiSem

      • 6 2

      • (3)

        Młody obywatelu!
        A gdzie Ty i inni młodzi byli, kiedy protestowaliśmy przed sądami? Gdzie byłeś w czasie protestów Przeciwko "reformie" oświaty? Można długo pisać - młodych ludzi nie było.
        Za to myślą jak zostać kolejnym Misiewiczem.
        Myślą jak tu skończyć studia ( na koszt tych starszych) i pośpiesznie wyjechać z kraju.
        Też można długo pisać. To najbardziej roszczeniowa grupa - wszystko Wam się należy i to szybko.
        Przy urnach wyborczych w 2015r - to młodzi głosowali na PiS i Kukiz 15. Tak wybraliście.
        Zobaczymy, gdzie będziecie, kiedy Wasi idole będą wyprowadzać Polskę z UE.
        Pewnie szybko uciekniecie z kraju.

        • 0 4

        • Ty serio ?! (2)

          Człeniu nie martw się na zaś. Duże prawdopodobieństwo, że nie dożyjesz. Wtedy my tu sobie wszystko elegancko poukładamy. Więc nie spinaj się tak bo Ci żyłka pęknie - a gdzie my młodzi byliśmy jak broniliście sądów? - jak najdalej od Was postkomuchów XD To się nazywa demokracja - możemy coś zmienić to zmienimy, a skończymy zmiany na konstytucji. Weź kefir, a bimber zostaw nam młodym-jak mawiał poeta - trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść.

          • 4 3

          • Też młody - ale prostak i bałwan. Miłośniku postkomuny - nie wiesz o czym piszesz.

            • 2 0

          • Młody prymitywie, wychowany na angielskich budowach - nie wiesz co to prawo i konstytucja. ONR-owcu - do nauki, albo do swojego władcy - Putina.

            • 0 1

  • Już wiem Wojtek co zrób (1)

    sprzedaj lotnisko deweloperom a za tą kasę dobuduj do tego portu zewnętrznego lotnisko zewnętrzne to jest pomysł przy takim rozrzucie to prawie ci się uda Gdynię z Helem połączyć .

    • 8 3

    • to nie wizja Szczurka tylko PISowskich prezesów ZMPG

      • 3 2

  • ZMPG - a o drogę czerwoną to Horałę i jego łopatę pytajcie ... (3)

    przecież on z Aricszewską i Śniadkiem mieli ją wybudować jak tylko dojdą do władzy...

    • 13 6

    • widocznie jeszcze nie doszli (2)

      a na pewno nie doszły wymienione osoby...
      Może i dobrze...

      • 1 0

      • a czy Horała i wyżej wymieniona spółka (1)

        to nie przedstawiciele miłościwie nam panujących ?
        Doskonale pamiętam konferencję prasową zorganizowaną przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi, gdzie wyżej wymienieni wbijali łopaty na końcu obwodnicy odgrażając się czego to oni nie wybudują jak tylko pis dojdzie do władzy ...

        • 1 1

        • Na raze terminuja w zawodzie

          Wladza to jeszcze nie jest.
          I niewielu z nich ma szanse na czeladnika.
          Jednak inni maja je jeszcze mniejsze . A my bedziemy utrzymywac kolejnego impotenta na dobrej pensji.

          • 0 0

  • Wybory 2018

    Jak takie tematy są omawiane to widać niedługo wybory

    • 7 1

  • Kuźwa - to już nie lepiej ten port do Helu wydłużyć? (3)

    Byłoby krócej z dojazdem, trojlebus z Placu Kaszubskiego - pół godziny i już

    • 11 4

    • takie pomysły powstały w latach 70 (2)

      I zupełnie serio były brane pod uwagę. Słynna gwiada na środku Zatoki Gdańskiej. Poszukaj.
      Początkiem realizacji był Port Północny, gdzie testowanno pomysły i technologie.
      Nie bardzo się udało a i klimat nie był przychylny.
      Arabowie i Japończycy w tym czasie startowali z takimi samymi przedsięwzięciami, których efektów obecnie im zazdrościmy. Cóż, więcej konsekwencji, spokoju i... kasy.
      To się, po prostu, robi. Nawet jesli w jakich głowach się to nie mieści...

      • 5 3

      • a ty chociaż wiesz o czym bredzisz? (1)

        • 0 3

        • A ty?

          ?

          • 2 0

  • tylko nie chinczycy....

    byle nie partner z komunistycznych chin tak obecnie promowane w ramach jedwabnego tfu...szlaku.....port w Bangladeszu właśnie przeszedł w ręce chionoli...niedługo w Hajfie (Izrael) też przejdzie nowo wybudowany port w ich ręce tylko dla przypomnienia są to enklawy eksterytorialne bez jurysdykcji lokalnego prawa....trump zaczął robić z nimi porządek po przez wojnę celną a obecnie wydalając szpiegów podszywających się pod studentów.,...cia i Mi6 od dawna informuje ze chinska firma huawei instaluje oprogramowanie szpiegowskie w sowich telefonach ...a u nas nie którzy "celebryci|" jeszcze ich reklamując....jeśli chcecie żyć w ogólnoświatowym gułagu komunistów chińskich to gratuluje dobrego samopoczucia....ja tam byłem kilka razy pracowałem i widziałem ten niewolniczy system wykorzystujący ludzi jak szmaty...tylko bonzowie partyjni i ich rodziny i tzw. nowobogaccy żyją na poziomie reszta wegetuje i żyje w strachu....taka jest prawda o chinach ...a te wszystkie występy, zakładanie instytutów Konfucjusza (zresztą też agendy szpiegowskie) to pic na wodę nie mający już nic wspólnego z dawnymi przed komunistycznymi chinami....

    • 10 0

  • A obrotnica, a pogłębianie basenów portowych, a połączenie bct z gct??? (1)

    Przecież dopiero co ważniaki z portu (razem z ważniakiem z bct) chwalili się tymi planami!?!
    Czyli tamte plany już nieaktualne, bo aktualne - wraz z wizualizacją -lepiej wyglądają (w sensie, że takie bardziej z rozmachem).

    • 9 0

    • one są aktualne i realizowane (obrotnica?)

      A te "marzenia" to dalszy etap.
      Raczej nie z obecnymi partnerami, chyba że na tyle zakłóci to ich komfort, że ruszą tyłki.
      Jednak wątpię.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane