• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni.


Ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i ma być gotowy na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU - zdecydował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 mln TEU.

- Dla Portu Gdyni nie będzie przyszłości, jeżeli ten projekt nie zostanie zrealizowany - powiedział obecny na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dziś Port Gdynia zajmuje obszar 240 hektarów. Nowy terminal będzie miał 180 hektarów. Dzięki temu prawie podwoimy swoją wielkość. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Zewnętrzny - "Otwarty na przyszłość"



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Na razie największy mierzy niemal 400 m długości i ma 58,8 m szerokości. Może zabrać maksymalnie na pokład 21413 TEU. Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów i na ich przyjęcie będzie gotowy nowy terminal w Gdyni.

- Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma postać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz - zapowiada prezes Adam Meller.

Projekt z prywatnym partnerem



Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, dlatego o jego ostatecznym kształcie zdecyduje ZMPG po rozmowach z konkretnym partnerem.

- Do końca października zakończymy tzw. dialog techniczny, potem rozpoczniemy tzw. konkurencyjny. Mam nadzieje, że partnera projektu pozyskamy w przyszłym roku - mówi prezes Meller.
Według harmonogramu wybór wykonawcy ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Gotowy i wyposażony Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki w 2026 roku. A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Port Zewnętrzny według naszych szacunków dla 700 nowych miejsc pracy, ale w tzw. otoczeniu biznesowym szacujemy, że będzie to ponad 4 tys. miejsc pracy - zapowiada Adam Meller.

Droga Czerwona



- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Centralny w Gdańsku



Czytaj też: Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Port "na wodzie" buduje też Port Gdańsk. Port Centralny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Miejsca

Opinie (241) 4 zablokowane

  • Globalne ocieplenie. (2)

    Nie kapuje - grozi nam podniesienie się poziomu mórz, a my dalej zabudowujemy linię brzegową - nie ma znaczenia czy ocieplenie jest spowodowane przez człowieka czy nie. Podnoszenie się poziomu morza jest faktem.

    • 6 4

    • I może w tym tkwi geniusz tego pomysłu! (1)

      Za kilkadziesiąt lat będzie to daleko w morze wysunięta wyspa portowa położona w dużej odległości od centrum miasta :)))))))

      • 4 0

      • No racja,

        a centrum miasta pod Żukowem :-).

        • 4 0

  • (6)

    Co ten Keller za brednie ludziom opowiada , kto wybuduje terminal kontenerowy który będzie kosztował 500 milionów euro gdzie w Gdańsku jest cały czas rozbudowywany terminal dct .nikt nie zaryzykuję budować taki terminal obok istniejącego, projekt jest skazany na niepowodzenie już teraz.Ale niech szukaja może jakiegoś naiwnego znajdą.

    • 13 12

    • widzisz, tę prawdę objawił mi pewien starszy pan, sprzedawca ze sklepu meblowego (2)

      kiedy go zapytałem, czy nie obawia się powstającego obok większego i nowszego sklepu również z meblami.
      "To będzie szcvzęście, jeśli powtaną jeszcze ze cztery!" - bo wtedy przyjdzie tu znacznie więcej ludzi i interes dopiero sie rozkręci. A moja głowa w tym, aby na tym skorzystać.
      I tego trzeba się uczyć.
      Jedyny zysk z DCT, to czynsz dzierżawny za grunt. Więc to, że tam istnieje, w żaden sposób nie jest konkurencją dla innego portu. To jedynie głupia propaganda. Zarobią na obrocie a ważnym jest, gdzie płyną pieniądze z tego handlu.

      • 3 4

      • zaiste rewolucyjna teza ! (1)

        coś na miarę miłościwie nam panujących i idei lotniska w Radomiu położonego bliżej Egiptu!

        • 0 2

        • faktycznie, Adrian jesteś

          a raczej "janusz" - pies ogrodnika.
          Teza nie jest rewolucyjna, to oczywistość, która jest szokująca dla takich "burków".

          • 2 0

    • Wybudują... (1)

      Pomimo, że DCT ma kolejne nabrzeże - nie jest w stanie zapewnić przeładunku - nie wyrabia fizycznie z przeładunkiem (dlatego w planach jest przedłużenie i poszerzenie obecnego pirsu (odpowiednio o 100m i 300m - aby statki mogły cumować po drugiej stronie od strony Stogów - tam,też planowany jest kolejny plac tymczasowego postoju / depozytu kontenerowego i nowe bocznice kolejowe, granica placu była by w pobliżu pętli tramwajowej na Stogach - i to nie jest bajka, a plany, które są spisane - na część inwestycji są już wyrobnione pozwolenia, pozostałe są w toku prac). W ciągu najbliższych 25 lat szacowany jest wzrost przeładunku o blisko 500 %....więc gdzieś to musi się odbywać....

      • 5 2

      • miasto cofnęło swoją przychylność dla tej ekspansji na wschód.

        Plaża jest wartością unikalną (Australia to dobrze wie) a pudełka to sobie można układać w mniej cennym miejscu.
        Jest w tym na pewno wyborcza hipokryzja ale bunt mieszkańców powinien jednak nieco ostudzić radnych PO. A konstelacja na pewno się nieco zmieni.

        • 2 1

    • a masz pojęcie, że PKM i tunel w Gdańsku kosztowały kwotę porównywalną

      Do budowy DCT?
      Nie są to "drobne" ale równiez nie są to ogromne kwoty w skali tego interesu. A w odróżnieniu do wymienionych przedsięwzięć, budowa portu jest faktyczną inwestycją, przynoszącą realny dochód.

      • 3 0

  • mało tej durnej Gdyni wtopy z kosmodromem? (1)

    no i jeszcze ten rozczochrany, długowłosy minister od śledzi, który nie ma zielonego pojęcia o czym klepie,
    Gdynia - od lat przykład rozbuchanej do granic megalomanii,
    z Klifem, Batorym i halą targową

    • 17 10

    • a czym to się różni od Gdańska

      z fg, kunsztem i Brabankiem?
      Że było wiele lat szybciej i sasiadowi gul chodził?
      To se zrobił swoje... takie same głupoty.

      • 1 2

  • Przecież Piss wybuduje nowy port w Elblągu to po co port w Gdyni? (2)

    I cały transport na Bałtyku będzie przechodził przez port w Elblągu. Nawet Rotterdam splajtuje jak powstanie kanał przez Mierzeję Wiślaną.

    • 22 9

    • ojtam, ojtam (1)

      Szanghaj, Singapur i Hong Kong już drżą ze strachu przez wizję jarosława (specjalnie z małej)

      • 6 3

      • To już nie tylko wizja. On przeszedł do czynów!

        Wbił łopatkę w piasek na plaży i powiedział, że robi przekop do Centralnego Portu Morskiego. Podobno w następnym etapie będzie budował przekop do Morskiego Oka a Zakopanym będzie terminal pasażerski.

        • 8 2

  • na filmie zabawne jest.... (3)

    że zamiast obwodu kaliningradzkiego jest morze....
    Może w ramach przekopu mierzei wykopią Ruskich zza miedzy?

    • 9 5

    • faktycznie beka! (1)

      mamy dostęp do morza od Świnoujścia aż po Gołdap :D

      • 3 0

      • Wszystko jasne

        I tak powinno być na zawsze.Granica z Chinami możliwa.

        • 2 0

    • Bo to wizja przyszłości jak podniesie sie stan morza i ich zaleje.

      • 2 0

  • i po co to komu potrzebne?

    • 7 5

  • najpierw sprzedają ziemię za grosze deweloperom a później myślą gdzie by tu port wcisnąć

    albo najpierw sprzedają terminal kontenerowy Filipińcom (ictsi bct) i Chinczykom (GCT) a teraz chcą zrobić kolejny terminal..
    do tego ten pseudo wiadukt nad torami na wizualizacji hmmm..
    brak słów

    • 12 2

  • oj tam ojtam

    kontenery będą wywozić dronami :) chyba :( bo inaczej to sobie tego nie jestem w stanie wyobrazić.

    • 17 1

  • Bez sensu! Już niedługo będzie dzialac port w Elblagu (1)

    Wiem co mówię, budowa kanału juz ruszyla, widziałem w telewizji. Co prawda, na razie łopatą macha jedynie jakiś chory na kolano staruszek ale wiadomo, wszystkim teraz tak się powodzi, że już nie ma komu robic w budowlance. Poza tym jak rząd obiecuje to wiadomo, że słowa dotrzyma!

    • 17 4

    • Ten chory na kolano, chyba uwielbia zabawy w piachu. Ile już razy kopał na tej samej plaży? Chyba już trzy. Może dzieciństwo wspomina?

      • 6 0

  • Jedynie słuszne rozwiązanie

    Sosnowiec żąda dostępu do morza i budowy portu wewnętrznego w Sosnowcu i jego filii w Radomiu.
    Jako bonus przekop z Sosnowca do Radomia.

    • 17 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na...

Najczęściej czytane