• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port walczy o największe kontenerowce

Robert Kiewlicz
13 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku. Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku.

Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim zobacz na mapie Gdyni w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów.



Czy porty w Gdańsku i Gdyni powinny konkurować o tego samego klienta?

Inwestycja to wspólny pomysł Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Gdynia Container Terminal (GCT), należącego do spółki Hutchison Port Holdings. Nowe stanowisko będzie kosztować ok. 60 mln zł i zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

Dzięki inwestycji do terminalu GCT będą mogły wpływać największe statki o ładowności ponad 8 tys. TEU, czyli przewożące ponad 8 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp. Zmieściłby się przy nim m.in. długi na 346 m i przewożący 8112 kontenerów Maersk Taikung, największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek wpłynął do polskiego portu. Na początku roku jego przybycie do gdańskiego terminalu DCT było wydarzeniem komentowanym nie tylko w branży morskiej.

To nie koniec inwestycji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Firma będzie także rozbudowywać place składowe i inwestować w nowy sprzęt przeładunkowy.

- Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tyle tylko, że wybudowany kilka lat temu gdański terminal DCT odebrał gdyńskim terminalom palmę pierwszeństwa w ilości przeładowanych kontenerów. Najnowsza inwestycja w Gdyni jest odpowiedzią na ekspansję zarządcy gdańskiego terminala, do którego od początku roku zawijają ogromne kontenerowce z chińskich portów.

- Uczynienie z Gdyni głębokowodnego portu kontenerowego pozwoli nam nadążyć za niedawnymi wydarzeniami rynkowymi oraz sprostać nowym wyzwaniom - prezes Jarosiński jasno daje znać, że będzie walczyć o udziału w torcie przewozów kontenerowych.

Z kolei Jan Westerhoud, dyrektor zarządzający Hutchison Port Holdings na Europę Północną, zapewnia, że nowa inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską.

- Daje mi dużo satysfakcji, że GCT już wkrótce zaoferuje naszym klientom - armatorom możliwość bezpośrednich zawinięć do naszego terminalu statkami oceanicznymi oraz zapewni nowoczesne rozwiązania dostosowane do potrzeb ich bałtyckiego biznesu - dodaje Jerzy Czartowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal. - Projekt ten jest nie tylko przełomowym wydarzeniem dla GCT, ale również znaczącym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • A jak te wieloryby tam zawrócą? (1)

    • 4 3

    • Ciekawski..

      ..brak tobie wyobrażni i wiedzy o tematyce morskiej.

      • 2 3

  • po co walczy ta Gdynia w Gdańsku mamy nowiutki duży port

    • 7 13

  • To że monopole są złe to od zawsze wiadomo.

    Na poniższym przykładzie widać wyraźnie że konkurencja to jest to. Zarówno Gdynia jak i Gdańsk na niej skorzystają. Bo z pewnością więcej kontenerów razem przeładują niż jako pojedyńczy port. Więcej kontenerów to więcej miejsc pracy, więcej kooperantów dla portów, więcej kasy do miasta i więcej inwestycji. BRawo wolny rynek.

    • 9 1

  • Budowac budować,,

    ..Gdynia musi panować ;P

    • 10 10

  • gratulacje, ale nasuwa sie pytanie... czemu tego nie zrobili wczesniej?

    przeciez o planach Gdanska bylo wiadomo, a brak naatychmiastowej reakcji spowodowal utrate wielkiego operatora....

    • 7 3

  • Gdynia (2)

    My będziemy mieć piękny port i miejsca pracy - a wy w zamian dostaniecie ECS :-)

    • 10 7

    • wystarczy ze mamy najwiekszy terminal w kraju, majacy duze mozliwosci zwiekszenia mozliwosci przeladunkowych i setki hektarow pod centrum logistyczne czego w gdyni nie ma i nie bedzie bo nie ma tylu wolnych terenow

      • 3 5

    • A jak narazie to większość śledzi,

      dyma do pracy do Gdańska.

      • 5 5

  • heheheheh (2)

    Gdynia przypomina mi rycerza ze skeczu Monty Pythona...bez nóg ale dalej chce walczyć...;)
    Budujcie sobie lotnisko, port a nawet stacje kosmiczną...zapętlicie się w tym wszystkim koncertowo :D

    • 11 10

    • do heheheheh . jesteś wizytówką swojego gdańska. posprzątaj u siebie te psie kupy. (1)

      tak brudnego miasta nigdzie nie widziałem.

      • 8 7

      • w gdyni psy zapewne srają hałwą

        dlatego nic nie zalega na ulicach

        • 8 7

  • bardzo dobrze,takie miasto jak Gdynia ma się rozwijać i dawać ludziom dobra prace i pozwalać godnier żyć. (1)

    • 7 7

    • powinno ...ale nie daje ... tylko szczuromarketing ma dobry.....

      • 2 2

  • (6)

    http://www.marinetraffic.com/ais/pl/showallphotos.aspx?mmsi=220164000 zanim takie Cargowce będą wchodziły do Gdyni, Gdańsk będzie już daleko z przodu z nowymi inwestycjami-magazyny (jest ogromna możliwość rozbudowy terenów), nowe pirsy po drugiej stronie terminala, dojazd bez problemowy (omijający całe miasto) oraz rozbudowa kolei do portów.

    Czego mamy, my Gdańszczanie zazdrościć?
    1. Lotniska? Które MY mamy a wasze to plany?
    2. Terminala kontenerowego? Którego MY mamy a wasz jak na razie to dziennikarska kaczka i zalążek...
    3 .Toru F1? Którego nie macie i nie będziecie mieć hehe?

    Gdynia tym terminalem ogranicza się już całkowicie, port już staje się ciasny i zabudowany! Gdańsk wyszedł na zatokę i jest pełno możliwości do dalszej rozbudowy Północnego. A wewnętrzny na Wiśle też sobie daje radę. W Gdyni będzie ciężko wyjść władzom zza dzisiejsze falochrony, po porstu nie ma miesca dogodnego do dalszej rozbudowy.

    • 20 17

    • ? (1)

      ale ty tepy.Teerminal jest tylko go powiekszaja..

      • 2 5

      • !

        to wiem tepy! Chodziło mi o głebokowodny :] to nie ja jestem z gdyni

        • 5 0

    • Man jaki ty zakompleksiony jesteś. (3)

      Może krzyż ci za to postawić:)........

      • 3 4

      • Kompleksy to rzecz nabyta mieszkańców wsi gdynia (2)

        • 6 6

        • ups co za beton

          • 4 5

        • Gdynia z dużej litery.

          • 0 0

  • i znowu slabo z reszersza...

    Mærsk Taikung wedlug moich wiadomosci ma 332m a nie jakies tam wymyslone 346m...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane