• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port walczy o największe kontenerowce

Robert Kiewlicz
13 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku. Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku.

Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim zobacz na mapie Gdyni w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów.



Czy porty w Gdańsku i Gdyni powinny konkurować o tego samego klienta?

Inwestycja to wspólny pomysł Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Gdynia Container Terminal (GCT), należącego do spółki Hutchison Port Holdings. Nowe stanowisko będzie kosztować ok. 60 mln zł i zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

Dzięki inwestycji do terminalu GCT będą mogły wpływać największe statki o ładowności ponad 8 tys. TEU, czyli przewożące ponad 8 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp. Zmieściłby się przy nim m.in. długi na 346 m i przewożący 8112 kontenerów Maersk Taikung, największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek wpłynął do polskiego portu. Na początku roku jego przybycie do gdańskiego terminalu DCT było wydarzeniem komentowanym nie tylko w branży morskiej.

To nie koniec inwestycji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Firma będzie także rozbudowywać place składowe i inwestować w nowy sprzęt przeładunkowy.

- Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tyle tylko, że wybudowany kilka lat temu gdański terminal DCT odebrał gdyńskim terminalom palmę pierwszeństwa w ilości przeładowanych kontenerów. Najnowsza inwestycja w Gdyni jest odpowiedzią na ekspansję zarządcy gdańskiego terminala, do którego od początku roku zawijają ogromne kontenerowce z chińskich portów.

- Uczynienie z Gdyni głębokowodnego portu kontenerowego pozwoli nam nadążyć za niedawnymi wydarzeniami rynkowymi oraz sprostać nowym wyzwaniom - prezes Jarosiński jasno daje znać, że będzie walczyć o udziału w torcie przewozów kontenerowych.

Z kolei Jan Westerhoud, dyrektor zarządzający Hutchison Port Holdings na Europę Północną, zapewnia, że nowa inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską.

- Daje mi dużo satysfakcji, że GCT już wkrótce zaoferuje naszym klientom - armatorom możliwość bezpośrednich zawinięć do naszego terminalu statkami oceanicznymi oraz zapewni nowoczesne rozwiązania dostosowane do potrzeb ich bałtyckiego biznesu - dodaje Jerzy Czartowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal. - Projekt ten jest nie tylko przełomowym wydarzeniem dla GCT, ale również znaczącym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • Brawo Gdynia

    • 3 4

  • Niech konkurują

    Byleby tylko wspólnie lobbowali za infrastrukturą transportową dla Pomorza (przede wszystkim kolejową, ale i rzeczną i drogową), bo bez zaplecza to te porty się pozarzynają.

    • 2 2

  • INWESTYCJE portowo - pogistyczne (3)

    w treściach wpisów przewija się wątek współpracy, i na pierwszy "rzut oka"
    powinno być to oczywiste, czyli jeśli jeden z portów "nie wybrabia",
    przenosi go korespondencyjne = mailowo/telefonicznie do sąsiada
    z Gdyni do Gdańska i na odwrót, w ten sposób korzysta całe 3miasto,
    i byłoby miło, gdyby nie wypowiedź - z całym szacunkiem - Pana prezesa
    portu Gdynia :
    "- Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tyle tylko, że wybudowany kilka lat temu gdański terminal DCT odebrał gdyńskim terminalom palmę pierwszeństwa w ilości przeładowanych kontenerów. Najnowsza inwestycja w Gdyni jest odpowiedzią na ekspansję zarządcy gdańskiego terminala, do którego od początku roku zawijają ogromne kontenerowce z chińskich portów".
    W powyższej wypowiedzi nie widzę kszty zdrowej konkurencji,
    polegajacej na zdrowym współzawodnictwie ..
    Dopóki nie będzie zdrowia na trójmiejsko - wolnorynkowym rynku konkurencji
    pojęcie metropolii - w sensie gospodarczym - można włożyć między bajki..

    • 3 8

    • bos slepy albo z Gdanska (2)

      wczoraj sie urodziles? DWCT to byla zdrowa konkurencja? Zabrali Gdyni Maerska?

      • 3 5

      • a co w tym złego? (1)

        Skoro port gdyński za mały, to Maersk raczej nie miał wyboru, prawda? Tępy śliedziu

        • 3 2

        • no widzisz gdynianie to "rępi śledzie" za to

          gdańscy światli portowcy pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Nadzorczej Portu Gdańskiego Pawła Adamowicza są naprawdę altruistyczni biznesowo:))

          • 4 1

  • Ale wy wszyscy jestescie tepi

    wiadomo ze tu chodzi tylko o to zeby miejsca pracy byly a wy juz musicie wiesniaki sie klocic czy lepsze gdansk czy gdynia. Az mi szkoda na was czasu ale czasem przydaje sie glos rozsadku

    • 6 3

  • i znowu bezsensowna ankieta

    Nie można mówić o konkurencji jeśli jakość usług jest diametralnie różna.

    • 2 0

  • PEEM

    PO CO OBRAŻAĆ SIĘ NA PIENIĄDZE.
    JAK STATKI CHCĄ WPŁYWAĆ DO GDYNI DAJMY IM TAKĄ MOŻLIWOŚĆ.
    RYNEK PRACY CZEKA NA TAKIE INWESTYCJE.
    GDYNIA - GDAŃSK TO NASZE POMORZE .
    RYNEK ZWERYFIKUJE KAŻDY INTERES.

    • 3 1

  • Przyznam szczerze że na pierwszy rzut oka ten artykuł wygląda bardziej na jakiś żart... (1)

    Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów.
    Największe kontenerowce świata charakteryzują się ładownością nie "nawet ponad 8000 kontenerów" tylko obecnie już przynajmniej 12 000 TEU...
    (a tak naprawdę, to nawet ok. 13-14 tys..., np. ok. 13 000 TEU - MSC Daniella i "siostry"...
    DWT 165 000 t
    GT 135 000
    L 366,00 m
    B 51,00 m
    T 15,00 m
    no... dla tych "największych na świecie" głębokość przy nab. powinna wynosić ok. 16 m przynajmniej, jeśli nie 16,5-17,0 m...
    i znowu w informacjach PR-owskich i w mediach bezkrytycznych i dyletanckich (nie sprawdzających informacji PR-owskich) można wciskać propagandę i ciemnotę...
    wątpię, żeby jakaś oceaniczna linia zatrudniająca "największe kontenerowce na świecie" (nawet te po PR-owsku i po polsko-gazetowemu największe, czyli 8000) zdecydowała się na zawijanie takimi statkami do Gdyni...
    bardzo niewygodnie...
    dobry kilometr (albo więcej) stern first przy wejściu albo przy wyjściu...
    no chyba, że GCT mocno zaniżone ceny zaproponuje

    • 3 3

    • Nie kopiuj postów ze skyscraper city....

      • 0 1

  • tyle tylko ze jesli taki 350 metrowy wejdzie to całe nabrzeze bedzie zajete (9)

    Natomiast w DCT oprócz takiego "bydlaka" stoi jeszcze Feeder, niedługo bedzie też wolna cała druga strona pirsu, no i swobodne wyjscie w morze, bez chmary holowników

    • 7 7

    • Hiper Super a jak drogi dojazdowe do nabrzeża i na wylot z miasta? (8)

      • 2 3

      • w 2012 kiedy gdynia będzie miała głębokowodne nabrzeże

        Trasa Sucharskiego do węzła Obwodnicy Południowej będzie gotowa; DCT nie porzebuje tunelu pod Martwą Wisłą (oddanie 2014/2015)

        drogi to tylko kwestia czasu;
        natomiast swobodnego wyjścia w morze dla kolosów kontenerowych dla Gdyni jest nieosiąglane (patrz fotka - wizualizacja)

        • 4 2

      • wszędzie bliżej i wygodniej (6)

        (1) kierunek Warszawa -> droga krótsza o 40 km, bez przejazdu przez centrum i dzielnice mieszkalne
        (2) kierunek Toruń -> droga krótsza o 15 km, obecnie przez centrum, od 2012 droga ekspresowa

        • 3 3

        • estakada kwiatkowskiego (5)

          jest juz teraz - przejedziesz ta droga szybkiego ruchu na obwodnice trojmiasta.... polaczenia kolejowe z portem w Gdyni tez sa lepsze niz w Gdansku....

          • 3 4

          • połączenia kolejowe? Gdańsk zdecydowanym liderem (4)

            (1) - udział odprawianych kontenerów koleją w Gdańsku jest gigantycznie wyższy od udziału kolei w Gdyni
            (2) - DCT Gdańsk jako jedyny posiada kolejową bocznicę o długości umożliwiającej wjazd całego składu pociągu

            • 3 3

            • tylko most kolejowy w kiepskim stanie i jednotorowy :-[ (3)

              cóż PKP ;-/
              na nowy i dwutorowy trzeba czekać do 2015 roku
              oby tylko tyle .;.
              heh

              • 3 0

              • nie ma to żadnego wpływu na odprawiane pociągi (2)

                kontenerowe są znacznie lżejsze od węglarek, poza tym ruch węglarek nie jest obecnie znaczny

                • 1 1

              • ale na przepustowość ma wpływ (1)

                biorąc pod uwagę rozbudowę DCT
                na szczęście są realne plany modernizacji linii kolejowej do Portu Płn.

                • 0 0

              • przepustowość jest znacznie większa niż zapotrzebowanie

                • 1 2

  • Brawo Wracamy do swych korzeni!!! Gdynia na zawsze morskim miastem!!!

    • 2 4

  • (2)

    Gdańsk przestał się rozwijać w XVII wieku, a upadek tego miasta trwa na naszych oczach.Jeszcze trzepie się jak ryba wyrzucona z wody - coś tam niby robią, (a to stadion-pomnik, a to ECS czy brzydka hala), ale jego los został już przesądzony w momencie gdy zapadła decyzja o budowie Gdyni. Kto normalny zamieszkałby w takiej stęchłej dziurze jak Gdańsk jak kilkadziesiąt kilometrów na północ jest młoda Gdynia? Zawsze jak jadę przez Gdańsk to się zastanawiam, co ci biedni ludzie tam robią. Mieszkają tam za karę czy co?

    • 4 11

    • pracują i studiują w Gdańsku
      to robią ;-)

      • 2 3

    • nastepnym razem nie jedz tyle lusek ze sledzi bo na banie ostro wchodza jak widac

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane