• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port walczy o największe kontenerowce

Robert Kiewlicz
13 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku. Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku.

Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim zobacz na mapie Gdyni w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów.



Czy porty w Gdańsku i Gdyni powinny konkurować o tego samego klienta?

Inwestycja to wspólny pomysł Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Gdynia Container Terminal (GCT), należącego do spółki Hutchison Port Holdings. Nowe stanowisko będzie kosztować ok. 60 mln zł i zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

Dzięki inwestycji do terminalu GCT będą mogły wpływać największe statki o ładowności ponad 8 tys. TEU, czyli przewożące ponad 8 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp. Zmieściłby się przy nim m.in. długi na 346 m i przewożący 8112 kontenerów Maersk Taikung, największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek wpłynął do polskiego portu. Na początku roku jego przybycie do gdańskiego terminalu DCT było wydarzeniem komentowanym nie tylko w branży morskiej.

To nie koniec inwestycji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Firma będzie także rozbudowywać place składowe i inwestować w nowy sprzęt przeładunkowy.

- Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tyle tylko, że wybudowany kilka lat temu gdański terminal DCT odebrał gdyńskim terminalom palmę pierwszeństwa w ilości przeładowanych kontenerów. Najnowsza inwestycja w Gdyni jest odpowiedzią na ekspansję zarządcy gdańskiego terminala, do którego od początku roku zawijają ogromne kontenerowce z chińskich portów.

- Uczynienie z Gdyni głębokowodnego portu kontenerowego pozwoli nam nadążyć za niedawnymi wydarzeniami rynkowymi oraz sprostać nowym wyzwaniom - prezes Jarosiński jasno daje znać, że będzie walczyć o udziału w torcie przewozów kontenerowych.

Z kolei Jan Westerhoud, dyrektor zarządzający Hutchison Port Holdings na Europę Północną, zapewnia, że nowa inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską.

- Daje mi dużo satysfakcji, że GCT już wkrótce zaoferuje naszym klientom - armatorom możliwość bezpośrednich zawinięć do naszego terminalu statkami oceanicznymi oraz zapewni nowoczesne rozwiązania dostosowane do potrzeb ich bałtyckiego biznesu - dodaje Jerzy Czartowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal. - Projekt ten jest nie tylko przełomowym wydarzeniem dla GCT, ale również znaczącym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • obrotnica (2)

    przepraszam a gdzie te statki będą się obracały? bo ta obrotnica przy ex Stoczni Gdynia SA to raczej 350 m statku nie da rady....
    PS: jestem z Gdyni i nie robię propagandy ....

    • 5 2

    • to będą jednorazowe wpłynięcia

      bez możliwości reklamacji :D

      • 2 3

    • oh sorry my bad!

      może jednak da rade ;-)
      http://www.port.gdynia.pl/kanal/index.php?sub=opis

      • 2 1

  • (1)

    Mogę tylko powiedzieć, że chodzi o nabrzeże, które w nieokreślonej przyszłości będzie można pogłębić do 15 metrów, co daje maksymalne zanurzenie 14,5 metra (tak twierdzi port, choć to zależy od wielu czynników). Natomiast po oddaniu do użytku będzie miało 13,5 metra, co daje wg portu 13 m zanurzenia. Nie wiadomo kiedy to pogłębienie miałoby potem nastąpić.

    Jako ciekawostkę podam, że oceaniki Maerska przy nabrzeżu DCT są zanurzone z reguły na więcej niż 14,5m.

    • 1 3

    • Statki Maerska przy DCT nigdy nie miały zanurzenia ponad 14,5 m

      Ciekawe, że maksymalne zanurzenie statków Maerska zawijających na DCT to właśnie 14,5 m (na przykład: http://www.ships-info.info/mer-Maersk-Taikung.htm)... Typowe gdańskie bicie piany bez odpowiedniego przygotowania

      • 0 1

  • niezła propaganda (3)

    "Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów"

    HA HA TYLKO ŻE TOR PODEJŚCIA DO TEGO NABRZEŻA BĘDZIE MIAŁ 13,5M PO MODERNIZACJI; A NA POGŁĘBIENIE DO 15M NIE MA KASY!!

    TAK WIĘC BĘDZIE TO PROSTU ATRAPA~~

    • 2 2

    • Gdańskie kmiotki (2)

      Port Gdynia już raz pogłębił cały tor do 13,5 m i przygotowuje się do projektu pogłębienia do 15 m. W odróżnieniu od Portu Gdańsk, Gdynia ma pieniądze i zrealizuje ten projekt. O to bądź spokojny:-) Dokopiemy Gdańskowi już niedługo:-)

      • 0 1

      • DCT nie potrzebuje pogłębienia toru ani nabrzeża rolmopsie

        nabrzeże ma głębokość 17.5m a tor podejścia więcej..
        a do tego komfort swobodnego wyjścia w morze a nie kluczenie jak w porcie gdynia

        pogłębiajcie sobie dalej czubki . Gdańsk ma to w dupie i tak nie zagrozicie DCT

        • 0 0

      • poznaj fakty a nie szczurze mrzonki i mity - W październiku zakończy się projekt pogłębienia kanału, ale tylko do głębokości

        13,5 m Problem w tym, że samo głębokowodne nabrzeże to za mało. GTC znajduje się na samym końcu kanału portowego, którego głębokość to jedna z większych bolączek gdyńskiego portu.
        W październiku zakończy się projekt pogłębienia kanału, ale tylko do głębokości 13,5 m. Koszt - prawie 100 mln zł, z czego 54 mln zł to środki unijne.
        Jak więc możliwe będzie działanie głębokowodnym terminalu? - Nabrzeże będzie miało głębokość 13,5 metra, taką jak cały port po pogłębieniu - przyznaje Walery Tankiewicz, wiceprezes portu. - Wydarzeniem jest natomiast to, że pierwszy raz w Gdyni powstaje odcinek nabrzeża, które umożliwi - bez poważniejszej przebudowy - późniejsze pogłębienie samego kanału do 15 m.
        Ale o takim projekcie - kolejnym pogłębieniu portu - w Gdyni na razie nie ma w ogóle mowy. To wyklucza możliwość wchodzenia oceanicznych statków do Gdyni

        • 0 0

  • Gdynia chce dogonić Gdańsk - w 2012 r. powstanie tam pierwsze głębokowodne nabrzeże. Ale zanim przybije tam wielki

    kontenerowiec, pogłębić by trzeba prawie cały port. Na to na razie nie ma pieniędzy W poniedziałek trójmiejskie media zelektryzowała informacja prasowa Portu Gdynia i terminalu kontenerowego Gdynia Container Terminal. Czytamy w niej o tym, że już za dwa lata powstanie tam nabrzeże o głębokości 15 m.
    Mają z niego korzystać statki o zanurzeniu 14,5 m - podobne do tych, które obecnie co tydzień zawijają do gdańskiego Deepwater Container Terminal w ramach oceanicznej linii Maerska (Chiny-Polska
    Linia Maerska to pierwsze takie połączenie na Bałtyku, dzięki któremu Gdańsk stał się oceanicznym hubem kontenerowym. To także cios dla Gdyni, która dotychczas w Polsce była kontenerowym liderem.
    W tym roku Gdańsk przeładuje prawie tyle samo kontenerów co Gdynia, a jeszcze kilka lat temu w takich statystykach w ogóle się nie liczył.
    O tym, że próba nawiązania walki z sąsiadem to główny argument za nowym, głębokowodnym nabrzeżem, mówią szef gdyńskiego portu Janusz Jarosiński: - Cieszymy się ze współpracy z właścicielami GCT i podjęcia projektu rozwojowego, mającego na celu uczynienie z Gdyni głębokowodnego portu kontenerowego, tak aby nadążyć za niedawnymi wydarzeniami rynkowymi.
    Budowa nabrzeża finansowana ma być ze środków własnych portu i funduszy unijnych. Całkowity koszt to 60 mln zł.
    Problem w tym, że samo głębokowodne nabrzeże to za mało. GTC znajduje się na samym końcu kanału portowego, którego głębokość to jedna z większych bolączek gdyńskiego portu.
    W październiku zakończy się projekt pogłębienia kanału, ale tylko do głębokości 13,5 m. Koszt - prawie 100 mln zł, z czego 54 mln zł to środki unijne.
    Jak więc możliwe będzie działanie głębokowodnym terminalu? - Nabrzeże będzie miało głębokość 13,5 metra, taką jak cały port po pogłębieniu - przyznaje Walery Tankiewicz, wiceprezes portu. - Wydarzeniem jest natomiast to, że pierwszy raz w Gdyni powstaje odcinek nabrzeża, które umożliwi - bez poważniejszej przebudowy - późniejsze pogłębienie samego kanału do 15 m.
    Ale o takim projekcie - kolejnym pogłębieniu portu - w Gdyni na razie nie ma w ogóle mowy. To wyklucza możliwość wchodzenia oceanicznych statków do Gdyni.
    Czy mimo tego w Gdańsku nie zapanował niepokój? - U nas przy nabrzeżu głębokość wynosi 16,5 metra, a tor podejściowy jest jeszcze głębszy. Problem zanurzenia więc nie istnieje - mówi Danuta Biłat, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DCT.
    - Cieszymy się, że dzięki DCT temat oceanicznych kontenerowców w ogóle w Polsce zaistniał. Nasza docelowa przepustowość po dalszej rozbudowie terminalu może osiągnąć nawet 4 miliony TEU. Niedługo będzie rozpatrywana budowa kolejnych etapów terminalu. Przy dziś istniejącej infrastrukturze roczna zdolność przeładunkowa DCT Gdańsk wynosi ok. 1 000 000 TEU - mówi Biłat.
    Na powiększanie nabrzeży DCT nie będzie przeznaczona choćby złotówka z publicznych bądź unijnych pieniędzy.

    • 3 3

  • wykończmy się sami

    tak, tak... niech się polskie firmy na wzajem wykończą przez głupie ambicjonalne wojenki, a potem będzie płacz, że "obcy nas wykupią"...

    • 2 1

  • Na powiększanie nabrzeży DCT nie będzie przeznaczona choćby złotówka z publicznych bądź unijnych pieniędzy. (1)

    Gdynianie przeczytajcie sobie jeszcze raz - Na powiększanie nabrzeży DCT nie będzie przeznaczona choćby złotówka z publicznych bądź unijnych pieniędzy.

    • 5 3

    • Myślę żekwota publicznych pieniążków przeznaczonych na modernizację portu to kropla w morzu.Ale...ile publicznych pieniążków przeznaczono na mega stadion w dzielnicy szabrowników? Danziziger czy jak ci tam ,tym czlowieczkiem ktory dla mnie jesteś tym człowieczkiem który chodzi na kijach - Pajacem na szczudlach.

      • 2 1

  • "Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski mówi Janusz Jarosiński..." (2)

    dobrze powiedziane "była"

    ~~WSZYSTKO MIJA NAWET NAJDŁUŻSZA ŻMIJA~~

    • 2 3

    • była dopóki Gdańsk nie zachował się jak na niego przystało (1)

      czyli jak najgorsza świnia i nie zgapił biznesu od Gdyni, podkradając gdyńskich kontrahentów. No cóż takie to miasto nic samemu wymyśleć nie potrafią, tylko kopiują od innych. "Weekend za pół ceny" też skopiowali z Poznania i oczywiście wszystko schrzanili. Żal. No ale nie spodziewajmy się wiele po mieście, które swoją nazwę wzięło od latryny.

      • 1 1

      • tak tak dzieciaku

        wszystko jest skopiowane
        biedna gdynia
        buhahaha

        • 0 2

  • port

    pracuje na bct i bardzo sie ciesze ze port w gdyni rozwija sie w tak szybkim tempie pozdrawiam ludzi z portu bct gct btdg....

    • 3 1

  • w dubai masz 5 terminali i jest ok

    rbcie a nie gadajcie w Polsce maja ze wszystkim problem jedno co tu sie udaje to wszystko likwidowac i zamykac oraz gasic swiatlo

    • 1 0

  • Gdynia miasto upadle

    tu sie nic nie oplaci, tu sie tylko gasi swiatlo tu sie wszystko zamyka, tu wszystko umiera, tu sie wszystko konczy, tu nie ma przyszlosci tu nie ma pracy bo tu wszystko upada. juz nie ma stoczni floty i marynarzy

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA jako dyrektor handlowy. Aktualnie odpowiedzialny za rozwój sprzedaży usług oraz poszerzanie oferty usługowej jako Dyrektor Sprzedaży i Marketingu.Doktor Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Magister Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.Od 2000 roku związany z branżą usługową, głównie z usługami technicznymi, inżynierskimi oraz Facility Management. Od 2004 roku...

Najczęściej czytane