• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port walczy o największe kontenerowce

Robert Kiewlicz
13 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku. Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku.

Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim zobacz na mapie Gdyni w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów.



Czy porty w Gdańsku i Gdyni powinny konkurować o tego samego klienta?

Inwestycja to wspólny pomysł Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Gdynia Container Terminal (GCT), należącego do spółki Hutchison Port Holdings. Nowe stanowisko będzie kosztować ok. 60 mln zł i zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

Dzięki inwestycji do terminalu GCT będą mogły wpływać największe statki o ładowności ponad 8 tys. TEU, czyli przewożące ponad 8 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp. Zmieściłby się przy nim m.in. długi na 346 m i przewożący 8112 kontenerów Maersk Taikung, największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek wpłynął do polskiego portu. Na początku roku jego przybycie do gdańskiego terminalu DCT było wydarzeniem komentowanym nie tylko w branży morskiej.

To nie koniec inwestycji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Firma będzie także rozbudowywać place składowe i inwestować w nowy sprzęt przeładunkowy.

- Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tyle tylko, że wybudowany kilka lat temu gdański terminal DCT odebrał gdyńskim terminalom palmę pierwszeństwa w ilości przeładowanych kontenerów. Najnowsza inwestycja w Gdyni jest odpowiedzią na ekspansję zarządcy gdańskiego terminala, do którego od początku roku zawijają ogromne kontenerowce z chińskich portów.

- Uczynienie z Gdyni głębokowodnego portu kontenerowego pozwoli nam nadążyć za niedawnymi wydarzeniami rynkowymi oraz sprostać nowym wyzwaniom - prezes Jarosiński jasno daje znać, że będzie walczyć o udziału w torcie przewozów kontenerowych.

Z kolei Jan Westerhoud, dyrektor zarządzający Hutchison Port Holdings na Europę Północną, zapewnia, że nowa inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską.

- Daje mi dużo satysfakcji, że GCT już wkrótce zaoferuje naszym klientom - armatorom możliwość bezpośrednich zawinięć do naszego terminalu statkami oceanicznymi oraz zapewni nowoczesne rozwiązania dostosowane do potrzeb ich bałtyckiego biznesu - dodaje Jerzy Czartowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal. - Projekt ten jest nie tylko przełomowym wydarzeniem dla GCT, ale również znaczącym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • Co za problem...

    ...jak prywatna firma chce inwestować swoje pieniądze w ryzykowny projekt : jej sprawa. Gorzej gdy dla spełnienia ambicji lokalnych polityków (Gdańsk ma to my też musimy, a co... ) wydawane są publiczne pieniądze...Poza tym jak sobie dobrze przypominam to Gdynia już miała Maerska tylko coś nie potrafiła go utrzymać...

    • 10 3

  • Widok

    Fajny bedzie widok z Estakady jak zacumuje tam taki gigant :)

    • 9 2

  • Polska Morska.

    Można i tak. Dalmor zabudować apartamentowcami i stworzyć wewnętrzrną trójmiejską konkurencję z której i tak Gdańsk wyjdzie zwycięsko. A czy ktoś pomyślał jak to wytrzyma Trasa Kwiatkowskiego ? Do tego jest potrzebna inwestycja na miarę południowe obwodnicy Gdańska.

    • 13 4

  • k

    będzie tylko wielkie boom na poczatku ,tak jak z dct....

    • 1 2

  • Estakada i obwodnica (1)

    A czy Estakada i Obwodnica wytrzyma taką ilość tirów z kontenerami?

    • 6 5

    • hehe nie niewytrzyma

      • 2 1

  • Powinien być jeden Zespół Portowy Gdynia - Gdańsk (3)

    JEDEN ZARZĄD, JEDNA OFERTA, JEDNA STRATEGIA.

    • 2 9

    • a wszystkie spożywczaki

      powinny działać pod szyldem pss społem

      • 4 0

    • Co za bzdura

      Juz był jeden jedynie słuszny system i chyba nic z tego nie wyszło. Gdańsk i Gdynia to 2 odzielne porty i nigdy nie beda miały wspólnej stategii chociażby z racji położenia i infrastruktury.

      • 6 0

    • tak jest z dyrekcja w Gdyni

      co ty na to?

      • 1 1

  • zamiast współpracować to się wyrzynają... (1)

    powinien byc jeden zarząd dla portu gdańskiego i gdyńskiego.

    • 2 3

    • chłopcze oni się doskonale znają i kolegują

      • 1 1

  • Ile miejsca na tereni d.stoczni widzę!

    toż tam nowe wielkie nabrzeże można zbudować!

    • 3 0

  • Największe?? (4)

    Największe kontenerowce na świecie maja obecnie 14tys TEU i do Bałtyku nigdy nie wplyna

    • 5 1

    • DOKŁADNIE!

      Taki bydlaczek już do gdyni nie wejdzie, więc TRÓJMIASTO nie piszcie bzdur!
      http://www.marinetraffic.com/ais/pl/showallphotos.aspx?mmsi=220417000#top_photo

      • 1 1

    • Mylisz się panienko (2)

      Największe mogłyby wpłynąć do Bałtyku, tylko po co?

      • 1 1

      • nie przepłyną przez cieśniny duńskie (1)

        • 1 1

        • i wężyk z gazem

          • 0 0

  • A ja się cieszę z Gdyni! (3)

    Z wielu osobliwości Polska będzie miała jeszcze jedną - wioskę, która będzie przyjmować największe kontenerowce świata!

    • 4 5

    • nie zgadzam się, na Polance Redłowskiej jest piękny Hotel SPA. Od 10 lat tam stoi. (2)

      Marynarze z takiego statku chetnie się rozerwą w Maximie w Orłowie (przy bunkrach via - a - vis)

      • 3 3

      • wole ten aquapark na Brzeznie (1)

        od 10 lat cieszy mieszkancow....

        • 7 0

        • a wyspa spichrzów od 60 lat zdobi główne miasto

          • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane