• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port walczy o największe kontenerowce

Robert Kiewlicz
13 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku. Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku.

Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim zobacz na mapie Gdyni w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów.



Czy porty w Gdańsku i Gdyni powinny konkurować o tego samego klienta?

Inwestycja to wspólny pomysł Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Gdynia Container Terminal (GCT), należącego do spółki Hutchison Port Holdings. Nowe stanowisko będzie kosztować ok. 60 mln zł i zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

Dzięki inwestycji do terminalu GCT będą mogły wpływać największe statki o ładowności ponad 8 tys. TEU, czyli przewożące ponad 8 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp. Zmieściłby się przy nim m.in. długi na 346 m i przewożący 8112 kontenerów Maersk Taikung, największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek wpłynął do polskiego portu. Na początku roku jego przybycie do gdańskiego terminalu DCT było wydarzeniem komentowanym nie tylko w branży morskiej.

To nie koniec inwestycji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Firma będzie także rozbudowywać place składowe i inwestować w nowy sprzęt przeładunkowy.

- Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tyle tylko, że wybudowany kilka lat temu gdański terminal DCT odebrał gdyńskim terminalom palmę pierwszeństwa w ilości przeładowanych kontenerów. Najnowsza inwestycja w Gdyni jest odpowiedzią na ekspansję zarządcy gdańskiego terminala, do którego od początku roku zawijają ogromne kontenerowce z chińskich portów.

- Uczynienie z Gdyni głębokowodnego portu kontenerowego pozwoli nam nadążyć za niedawnymi wydarzeniami rynkowymi oraz sprostać nowym wyzwaniom - prezes Jarosiński jasno daje znać, że będzie walczyć o udziału w torcie przewozów kontenerowych.

Z kolei Jan Westerhoud, dyrektor zarządzający Hutchison Port Holdings na Europę Północną, zapewnia, że nowa inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską.

- Daje mi dużo satysfakcji, że GCT już wkrótce zaoferuje naszym klientom - armatorom możliwość bezpośrednich zawinięć do naszego terminalu statkami oceanicznymi oraz zapewni nowoczesne rozwiązania dostosowane do potrzeb ich bałtyckiego biznesu - dodaje Jerzy Czartowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal. - Projekt ten jest nie tylko przełomowym wydarzeniem dla GCT, ale również znaczącym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • wielki krzyk a maly terminal (1)

    hehehe - nowy terminal na 1,5 statku a taki wielki krzyk

    • 1 1

    • DCT Gdańsk też jest raczej malutki:-)

      Porównajcie sobie jakikolwiek terminal w Rotterdamie czy Hamburgu. DCT ze swoimi ambicjami to śmiech. 3 suwnice na krzyż i też 1,5 statku zmieści. W Hamburgu czy Rotterdamie jest tych suwnic kilkanaście/klikadziesiąt per terminal a nabrzeża mierzy się w kilometrach. Więc nie rozumiem przytyków do GCT - w 2012 GCT będzie wielkości DCT i konkurować jak równy z równym... Zresztą na całym Bałtyku przeładowuje się mniej kontenerów niż w samym tylko Rotterdamie;-) Tak więc małe DCT i małe GCT konkurujące ze sobą to już i tak będzie aż nadto;-) A dalsza rozbudowa DCT to tak kolosalne pieniądze, że nie sądzę, że emeryci z Australii dadzą na to więcej kasy;-)

      • 0 1

  • tereny na inwestycje morski (1)

    nowe tereny pod inwestycje morskie powinny powstac na zatoce pomiedzy gdynia helem a puckiem dzisiaj juz nie budyje sie portow ladowych nowe i nowoczesne port powstaja w morzu - patrz dubai

    • 0 2

    • tylko teren otwarty na rozwoj portu i stoczni

      calkowicie masz racje. tereny postoczni gdynia nie powinny byc przeznaczone pod nowy malenki terminal kontenerowy. w gdyni jest dobry teren na inwestycje morskie nowe porty i nowe stocznie to jest teren morski/zatoki w trojkacie gdynia puck hel

      • 0 1

  • jak oni chca goscic 300metrowe i dluzsze jednostki, skoro nie ja jak nawet tam zawrocic!

    • 1 1

  • DCT

    2012 hmmmmmm...do tej pory to do nas do DCT wpłynie milion oceaników .......a zresztą 2012 koniec świata to po co ta kłótnia.....lepiej zainwestujcie w ARKE NOEGO ;P;P;P.....u nas na dniach rozwiną nową trase sucharskiego jak dywan w komforcie :):):)..takze i dojazdem oraz portem niewspomne o widoku i zapachu lasu...przegrywacie we wszystkim....:),,,a i uważał bym z tym pogłebianiem....bo jeszcze coś wyłowicie hehe...

    • 1 0

  • OBY BYŁA PRACA ale NiE przez firmy zewnętzne i pracy tymczasowej... (1)

    oby byla praca z tego wszystkiego, ale nie przez firme zewnętrzną i pracę tymczasową gdzie firma taka ślizga sie na czyiś plecach, za pół ceny, bez nadgodzin- premii- urlopów itd itd tylko na normalnych warunkach....dla LUDZi oby ŻYŁO SIĘ LEPIEJ....

    • 0 0

    • popieram powinni zlikwidowac cadry cargo!!!!!

      wyzyskiwacze robota na telefon zapchaj dziure nei masz nic urlopow swiat nocek...socjalnego k.... szkoda gadac...wkur, lem sie

      • 0 0

  • nabrzeże

    słyszałem, że port buduje nabrzeże dla Hutchinsona za unijne pieniądze!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane