• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Robert Kiewlicz
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella. Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella.

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam - Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris.



Czy jest szansa na zwiększenie liczby statków pod polską banderą?

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris - o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m.

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych



Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • Flota (1)

    Nie tylko PLO,podobnie jest z PŻM.Co ztego, że polskie nazwy,załoga,ale porty macierzyste już bliskie nam nie są(n.p.RYSY port macierzysty Nassau ?!?)

    • 9 1

    • I dobrze....

      Przez partie i rezim panujacy wstyd Polska flage gdziekolwiek wywieszac.

      • 5 0

  • Na pewno ma cofnięty licznik.

    • 6 0

  • dlaczego ta banda co rozszabrowała i doprowadziła do upadku PLO jeszcze nie została osądzona i nie siedzi ?

    A zdjęcia tych cfaniaczków powywieszane są na klatce schodowej Domu Marynarza wejście od ul.Piłsudskiego

    • 8 6

  • A to nie w powstałych z kolan państwowych stoczniach miały te statki być budowane?! (1)

    A to nie tylko nie nowy, to jeszcze zarejestrowany pod obcą banderą..Przed wyborami gęby pełne frazesów o patriotyzmie gospodarczym, a potem i tak robi się to samo

    • 8 3

    • Już praktycznie każda dziedzina przemysłuu z kolan wstała...

      A najbardziej wstał kartel żoliborski.

      PRL bis

      • 6 0

  • Lewandowski i Balcerowicz

    To są niszczyciele na pensjach zachodu , osoby które zawierały nasza gospodarkę przy pomocy naiwnych prostych ludzi z solidarności z bolkiem na czele

    • 17 6

  • Mam pytanie (1)

    Czy wstaliśmy już z kolan ???

    • 7 2

    • tak, ale nie wyprostowaliśmy nóg

      i się przewracamy

      • 3 0

  • Mielewczyk prezesem?!!! (3)

    a jakie ma kompetencje poza tym że z PISU?

    • 16 2

    • Miała ojca marynarza. (2)

      Jak na pis to już wiele.

      • 5 0

      • Prawda : (1)

        Ojciec, kapitan Arciszewski poszedł na dno z całą załogą !!! Przejął gdzieś na Kamczatce przerdzewiały wrak ! Jedyny marynarz co się uratował, to człowiek, który widząc ten złom odmówił zamustrowania
        na ten statek i w sądzie wszystko pięknie opisał !

        • 2 0

        • poszedł na dno, bo sam tam statek sprowadził swoją głupotą i niekompetencją.

          statek tonął a ten wzywał holownik zamiast pomoc. Zabił ludzi i tyle. Tak się zapisał w pamięci. Ten wrak to był Leros Strength

          • 2 0

  • Arciszewska -Mielewczyk wykazuje się swoimi zdolnościami menedżerskimi. Całe trzy statki to już ją chyba przerasta..........

    • 10 1

  • flota PLO (1)

    ...hmm... kiedy 17 lutego 1979r m/s Mikołaj Rej wychodził z portu w Gdyni w kolejny rejs z moim ojcem w maszynowni - flota PLO liczyła 189 pełnomorskich statków, a na szczycie budynku gdyńskiej siedziby PLO przy ul. 10-Lutego z dumą widniało logo firmy (ostatnio widziałem je tylko w serialu pt. "Miasto z morza"). Ale po tak zwanych przemianach społeczno-gospodarczych 1989r - majątek PLO został rozkradziony - zresztą jak wiele innych w Polsce. Ot, i wszystko...

    • 16 0

    • To prawda, Polska lat 70.... mokry sen Polakow i niedoscigniony wzor dla zachodu.

      • 3 0

  • Wychodzi na to,

    że w PLO jest więcej prezesów i dyrektorów niż statków. W Grecji taką "flotę" ogarnia jeden facet siedzący za wynajmowanym biurkiem.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane