• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Robert Kiewlicz
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella. Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella.

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam - Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris.



Czy jest szansa na zwiększenie liczby statków pod polską banderą?

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris - o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m.

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych



Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • Niejaki Jacenty

    dalej nagabuje na fundusze tudzież bierze łapówki w innej formie?

    • 2 0

  • 11 letni ... (1)

    I taki NOWY !!!!

    • 4 1

    • jak na statek

      To akurat po dotarciu...

      • 0 0

  • Kolejne poprzednie rządy dopuściły do dewastacji stoczni i floty.

    Do dziś nie jestem w stanie zrozumieć, jak to się stało, że kolejne rządy tak sprawnie zaprzepaściły powojenny dorobek polskiej gospodarki morskiej. Nikt za to nie poniósł odpowiedzialności politycznej, a i świadomość społeczna znaczenia tego krachu jest nikła. Jakby nie patrzeć odbudowa stoczni i floty bez ukrytego choćby wsparcia państwa nie wydaje się możliwa.

    • 7 2

  • Ciekawe (2)

    Reforma po 89 r. Doprowadziła do Rozkwitu PLO z 97 statków pozostały 3. Chwała panom Balcerowiczowi i Lewandowskiem .

    • 8 4

    • I co? Dziś byś na nich zarabiał... miskę ryżu!

      Tak to widzi Morałwięcki

      • 2 2

    • Najlepiej było przed 89

      Zwłaszcza lata 80 . Polska kwitła!

      • 1 2

  • Katastrofa ! (5)

    PLO dziś to zgraja prezesów i urzędników z najbardziej nieudolną i niebezpieczną szefową !
    Jej ojciec kapitan Arciszewski posłał dowodzony statek = przerdzewiałą balię na dno ! Jej mąż miał też "pecha" i mimo świetnych stosunków z "ojcem" Rydzem lądował twardo z helikopterem i skończył w grobie ! Ona sama z milionowymi długami po mężulku tak pokombinowała, że nagle jest bez długów ! Teraz kolej na PLO ???

    • 11 2

    • Coś z twoją głową jest bardzo żle !!!! (4)

      PLO zniszczyły poprzednie rządy przefarbowanych komunistów , balcerowiczów , lewandowskich , tusków . Teraz mizernie ale nie upada.

      • 2 3

      • Taaa z kolan wstaje... (3)

        Gdzie prom?

        • 3 1

        • tam gdzie inne (2)

          w niemieckich stoczniach.

          • 1 0

          • Ale cyrk PR z Pinokio byl w Szczecinie... nie? Czy to juz Stettin? (1)

            • 1 0

            • nie pierwszy, nie ostatni

              A moda przyszła z Niemiec, to jeden ze znanych wałków na dotację...
              Więc w tym sensie Stettin...

              • 0 0

  • A PO co Polskie zwijała (3)

    • 3 1

    • My dokańczamy (2)

      Morałwięcki

      • 2 2

      • Tusk w kogo intersie działa? Bo nie Polski (1)

        Nie dla donosicieli... Pełowskich

        • 0 1

        • Brawo Rząd, tak trzymać

          A totalni donosiciele z opozycji milczeć

          • 0 1

  • firma z prezes od wypasania gęsi.... (3)

    słuchałem debat z udziałem jej i ludzi , którzy są w branży bardzo długo. Tylko przytakiwała i używała frazesów, żeby cokolwiek szczebiotać . Przykro było tego słuchać.

    • 22 4

    • ta kobieta się na niczym nie zna (1)

      została prezesem tylko dlatego, że była córką. Niektórzy twierdzą, że wilka morskiego. Ja do nich nie należę. Facet przy zanurzonym na 5 metrów dziobie wzywał asystę holownika, a nie ratunek. Z odznaczeniem dla niego i kilku innych to w ogóle skandal, no ale cóż ledwo żeśmy wtedy wyszli z komuny więc takie prymitywne akcje były na porządku dziennym. Facet zabił ludzi. Tyle

      • 3 0

      • Zna się, zna ! Na kombinowaniu ! Zawsze stała w reportażach przy przy kurduplu z Ciemnogrodzkiej!

        • 0 0

    • Pióro i puch ...

      Tfuj ! Ale prezes z nadania PiS ! Kombinować, skasować SKOK i myk na Cypr z forsą ! W jednym roku podatkowym ma milionowe długi i parę tysięcy oszczędności, a w następnym już milionowe długi znikają, a partyjny koleś z Ciemnogrodzkiej - "deweloper" chce budować 2 wieże "J i L" za pieniądze od jakiejś spółeczki z Cypru ... Historie jak z Sycylii !

      • 0 1

  • Aż zal że nie portafimy rządzić (2)

    Jestem w miare młody,od 23ch lat pływam u Niemca niestety.Wyjścia nie mam,gdyż innej opcji u nas nie ma.Ale czekam,i się nie doczekam,że zobaczę polskie piękne statki,polską mocną flote.Większość opini tutaj,to szczurki dużo gadające bez pojęcia.Wbić się dziś na rynek jest trudno,ale jeśli ktoś pójdzie po rozum do głowy na flote narodową,to można majątek zbić

    • 11 0

    • Narodową? Z kartelem żoliborskim?

      Struktura narodowa/państwowa nie ma prawa bytu... chyba że w czystym komuniźmie.
      W sumie tam dążymy

      • 3 2

    • Tam zarabiasz lepiej niż ten ryż który premier by najchętniej oferował

      • 4 0

  • Obecny stan PLO to wynik destrukcyjnych działań Balcerowicza (2)

    Byłem pracownikiem PLO od 1970 - 1990 . Rządzili komuniści , bo kapitanem statku mógł zostać tylko członek PZPR !!!!!. Strajki w stoczni też rujnowały PLO , podnoszono ceny za remonty i przedłużano postoje w stoczniach. A póżniej zmiana zasad !!!!. Zyski przynosi Eksploatacja a nie statki. Przecież było tych statków prawie 200 !!!!. Ceny statków , nawet jako złom to wielka suma . Kto wziął za to pieniądze ? Ten czas rozkradania i zniszczenia PLO nie został osądzony i nikt nie poniósł konsekwencji. Od 1992 r pływałem jako kapitan u obcych armatorów : greckich , niemieckich ale tez i u japońskiego i amerykańskiego. Z rozrzewnienie wspominam te czasy PLO i smutek ogarnia przejeżdżając koło gmachy PLO na ul. 10 Lutego.

    • 11 3

    • Tęskno za PRL... nie tylko tobie

      Z tąd wsparcie dla jarozbawa

      Książeczka partyjna na honorowym miejscu?

      • 4 4

    • Kto brał ?

      A z czego opłacono załogi , remonty, zaopatrzenie ? W tamtych czasach jeżeli już coś kwitło, to szło ciurkiem do bratniego kraju ZSRR !!! Wam się zarobki podobały, bo dodatkowo szmuglowaliście na potęgę gorzałę , a przywoziliście "nonairony i różne inne śmieci , którymi zawalona była Gdynia! Za 10$ kupowało się 10 ltr Wyborowej i co dalej to już wiadomo ... Do ślepej rury w siłowni ... Za ten lewy handelek budowało sie Orłowo i Kamienna Góra ! A teraz jęczycie i winę mają oni : Balcerowicz i reszta ! Winnych nie ma co szukać ! Należy się uczyć i solidnie pracować ! Świat stoi otworem, a Ku..y i złodzieje + lenie i nieroby idą w politykę !

      • 0 1

  • (1)

    Tu nie ma co narzekać, czy zwalać winę na Balcerowicza ! PLO, stocznie, FSO i wiele innych firm zniszczyła nowa gospodarka światowa ! Jakim cudem padł mur berliński, czemu rozpadł się ZSRR , czemu ludzie skakali z Batorego do morza aby tylko dostać się na zachód ! Zawsze przekształcenia gospodarcze kosztują , a płaci oczywiście ciemnota ! Widzimy to jak rządzą dziś ci z Ciemnogrodzkiej, jak rozdają ochłapy , 500+, golonym baranom, a sami kombinują i kradną co się da i gdzie się da ! Wmawiają ciemnocie, że robią wszystko dla biało / czerwonych orłów, dla bohaterów i dumnych patriotów ! Zawsze ta sama gadka ! Dziel i rządź i zapełniaj swoje koryto !

    • 7 2

    • Niestety... na tym froncie nic nowego

      Ci teraz jednak kradną jawniej niż kiedykolwiek wcześniej, przy oklaskach suwerena :(

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane