• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie stocznie. Ruina czy rozkwit?

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Stocznie i gospodarka morska znów pojawiają się w kampanii wyborczej. Jedni "odbudowują stoczniową potęgę", drudzy twierdzą, że przez ostatnie lata niewiele zrobiono, a wręcz "utopiono publiczne pieniądze". Trojmiasto.pl na bieżąco śledzi aktywność trójmiejskich stoczni i jedno widać od razu: stocznie prywatne radzą sobie zdecydowanie lepiej niż stocznie państwowe. Budują, remontują, mają na koncie nagradzane innowacyjne projekty, choć i dla nich nie zawsze rynek bywa łaskawy.



Stocznia Remontowa Nauta



Jest to stocznia państwowa działająca w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Dziś operuje na terenach po Stoczni Gdynia, choć do czerwca tego roku prowadziła jeszcze Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Powstał on w 2013 roku i budowano tam jednostki rybackie, które miały być nową specjalnością stoczni. Projekt nie powiódł się. Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że SR Nauta miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio jednak przyznano, że 2018 rok firma zamknęła ze stratą prawie 58 mln zł netto. A problemy piętrzą się od dawna. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego, która zakończyła się stratą. Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku, czyli zatonięcie doku pływającego wraz ze statkiem "Hordafor V". Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, dokończyła go Gdańska Stocznia Remontowa.

PGZ Stocznia Wojenna



Jest to stocznia państwowa działająca od 2018 roku w oparciu o wykupiony majątek również państwowej Stoczni Marynarki Wojennej. Ostatnio ujawniono, że dług PGZ Stoczni Wojennej za rok ubiegły to 24 mln zł, a za ten rok tylko do kwietnia strata wynosi 6 mln zł. Jak tłumaczą władze Stoczni, po ośmiu latach funkcjonowania przedsiębiorstwa SMW w upadłości najpierw układowej, potem likwidacyjnej, przejęto podmiot z pustym portfelem zamówień, wymagający gruntownych inwestycji i restrukturyzacji, stąd straty. Według zapowiedzi, portfel zamówień się wypełnia. Podpisano kontrakt m.in. na dokończenie budowy okrętu patrolowego Ślązak i udział w budowie okrętu dla marynarki wojennej Szwecji, rozpoczęto remonty okrętów ORP Kościuszko, ORP Czernicki i ORP Arctowski. W sumie, w ciągu pierwszego półtora roku działalności Stocznia podpisała nowe kontrakty na kwotę przeszło 320 mln zł, które aktualnie są na różnym etapie realizacji. Jednak jak przyznają władze Stoczni, trudno będzie mówić o przyszłości bez udziału Stoczni Wojennej w kontraktach na budowę floty dla Marynarki Wojennej RP.


Stocznia Gdańsk



Od lipca ub. roku 100-proc. właścicielem Stoczni Gdańsk i GSG Towers jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Bezpośrednim zarządcą jest specjalnie powołana spółka Baltic Operator. Według zapowiedzi, Stocznia ma się zająć konstrukcjami stalowymi, energetyką wiatrową, a w przyszłości produkcją statków. Ma być głównym podmiotem działającym w centrum stoczniowym budowanym przez Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczna na Wyspie Ostrów. Według zapewnień władz Stoczni, portfel zamówień jest zapełniony do końca przyszłego roku. Są zawarte kontrakty m.in. z firmami Meyer Turku (bloki kadłubów statków wycieczkowych), Aker Solutions czy Siemens Gamesa oraz GE na produkcję wież wiatrowych. Podpisano umowę z Konecranes na realizację dźwigów portowych oraz Ulstein Verft na budowę bloków okrętowych. Sytuacja finansowa spółek, dzięki zmianom organizacyjnym i optymalizacji kosztowej, została ustabilizowana - twierdzą władze zakładu. Nie podano jednak żadnych liczb, nawet wysokości przychodu. Do dziś też nie ujawniono, za ile odkupiono Stocznię Gdańsk od ukraińskiego właściciela.

Stocznia Crist



Crist jest producentem wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Fundusz Inwestycyjny Mars posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kruchelskiej (1 proc.). Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz wielokrotnie nagradzany prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra". Ostatnio zakład wydzierżawił majątek po Zakładzie Nowych Budów Nauty w Gdańsku. W Stoczni też zdarzają się problemy. Niedawno mówiło się o problemach z rozliczeniem promu elektrycznego "Herjólfur". Chodziło o ok. 7,5 mln euro. Wcześniej Stocznia miała kłopoty z rozliczeniem jednostek "Innovation" i "Vidar".

Remontowa Holding



Jest to największa prywatna grupa stoczniowa w Polsce. Należą do niej m.in. Gdańska Stocznia Remontowa, zajmująca się remontami oraz Remontowa Shipbuilding, będąca stocznią budującą statki. GSR remontuje, ale w ostatnich latach zajęła się też bardzo mocno przebudowami. Firma wyspecjalizowała się w m.in. w przebudowach platform wiertniczych oraz promów. Remontowa Shipbuilding (wcześniej Stocznia Północna) specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty, w tym jednostki typu Kormoran oraz holowniki dla Marynarki Wojennej RP. Stocznię dotknął też brak koniunktury, głównie dotyczyło to branży off shore. Mówiło się o kłopotach z powodu nieodebrania przez armatorów dwóch kontenerowców arktycznych i dwóch statków PSV. Holding jest w trakcie ich sprzedaży.


W Trójmieście funkcjonuje jeszcze kilkanaście mniejszych, prywatnych zakładów stoczniowych, m. in. Damen Shipyards, Karstensen, Stocznia Safe, Marine Projects, Montex Shipyards, Aluship Technology oraz dwie duże stocznie jachtowe Sunreef YachtsGaleon.

Miejsca

Opinie (353) ponad 20 zablokowanych

  • Widać po opiniach że większość nie ma pojęcia o czym pisze.... (1)

    Widać po opiniach że większość nie ma pojęcia o czym pisze...Po kolei:
    Nauta-kontrakty które przyniosły gigantyczne straty były jeszcze podpisane za czasów PO,co nie oznacza że za PiS-u była bajka.Zarząd który został powołany podczas dobrej zmiany to jakaś porażka,totalny brak doświadczenia! Ale jeśli chodzi o podejście do pracowników i płace to faktycznie wyglądało to całkiem dobrze. Największym problem brak wieloletniej strategi,jak we wszystkich państwowych podmiotach od wyborów do wyborów.
    PZG stocznia wojenna : Musimy jeszcze poczekać,ale patrząc na kadrę zarządzającą wygląda to ciut lepiej niż w Naucie.
    Stocznia Gdańska: Potężny potencjał lecz nie wykorzystany.W tym miejscu należy wspomnieć o projekcie Batory,jeśli dojdzie już do realizacji , największym błędem jest wybór miejsca.Stocznia Szczecińska praktycznie nie istnieje.Jednym miejscem w którym byłby możliwy sukces jest Trójmiasto. Żadna stocznia nie byłaby w stanie zrealizować tak dużego projektu sama lecz musiałoby powstać konsorcjum zrzeszające prywatne i państwowe stocznie. Ale....w Polsce tego typu działania są raczej skazane na porażkę .
    Crist: Raz lepiej raz gorzej....Dopóki był w 100% prywatny był jednym z lepszych płatników na rynku a teraz bywa rożnie
    Remontowa:Jest zdecydowanym liderem wśród Polskich stoczni. Zarobki na średnim poziomie w stosunku do specyfiki pracy jaka tam obowiązuje 24H/7dni.
    Remontowa Shipbulding: Powoli zaczyna stawać na nogi ale tylko dzięki Remontowej S.A.bez spółki "matki" stało by tu już piękne osiedle.Zarobki niskie,masa zwolnień i zarząd....Pan z najwyższym IQ nawet nie potrafi odpowiedzieć dzień dobry zwykłemu pracownikowi ponieważ traktuje go z pogardą(już nie mówię żeby się przywitał)

    • 3 0

    • Widać po opinii że jesteś z tych co wiedzą wszystko o wszystkich

      Pełna wiedza o sytuacji w jednej z tych firm by mnie nie zdziwiła. Ale o wszystkich ? Skąd to Twoje przekonanie o tym że wiesz wszystko i najlepiej?

      • 0 0

  • answer

    stocznia Hundai ,Daewoo,Samsung-heavy Industries
    bylem widioalem pracowalem
    porownanie garazu do superfabryk!

    • 1 0

  • A to bydle , co zrujnowało GOSpoDARKĘ, które teraz podpiera brodę na plakatach i bilbordach, (1)

    bezczelnie ubiega się o k o l e j n y mandat licząc , że naród nie pamięta!!! A jego kolejne 'podpaski' i 'podpiwki' kpią z nas-wyborców uśmiechniętymi gębami w geście: róbcie na nas dalej!!!

    • 1 0

    • ale o co Ci chodzi ? +500 na konto nie weszło?

      • 1 0

  • padła kwota ktora przeraża

    W Stoczni gdańsk ..zainwestowano olbrzymie pieniądze na uzbrojenie hali..oraz płytę montażową.
    Kwota pzreraża..więc nie powtórzę.. A efekt .. żaden.... Budowa statku..nawet 100 metrowego..w pełni wyposażonego..projektowanego od założeń..to minimum dwa lata..
    Gdańsk Towers..czyli częśc wyjeta SG...znacjonalizowana..pzrez ponad rok..totalnu ugór.
    O dziwo..dzisiaj na placu pojawiły sie fundamenty pod siłownie wiatrowe.
    Ciekawi nie czy ta produkcja ..zwiększy stratę bilansową..
    Dla załogi łącznej 850 osób..to produkcja minimum 500 mln zł..aby powstał..zysk

    • 0 0

  • a stocznia rzeczna -mala na 200 osob w tczewie czemu zaorali czy nie oplacalo sie ?

    mysle ze rzad powinnien wiecej zrobic dla stoczni ! to miejsca pracy dla calego pomorza !

    • 0 0

  • Wlasnie dodalem ten blog do mojego czytnika google, doskonale rzeczy. Nie mam dosc!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane