• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach

Wioletta Kakowska-Mehring
20 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na lepszy wynik trójmiejskich portów wpłynął m.in. wzrost przeładunku kontenerów. Na lepszy wynik trójmiejskich portów wpłynął m.in. wzrost przeładunku kontenerów.

52 mln ton w Gdańsku i 24 mln ton w Gdyni. Przeładunki w trójmiejskich portach wciąż rosną. Na razie porty podały ogólne dane, na wyniki których, według grup towarowych, musimy jeszcze poczekać.



Zgodnie z oficjalnymi danymi Port Gdańsk przez 2019 rok przeładował 52 mln 150 tys. ton towarów. Jest to o 4 proc. lepszy wynik od prognozowanego na poziomie 50 mln ton. W stosunku do roku 2018 gdański port zwiększył swoje przeładunki o ponad 3 mln ton (z 49 mln ton). Jednak w stosunku do 2017 roku skok jest bardzo znaczący. Dwa lata temu w Gdańsku przeładowano zaledwie 40,6 mln ton towarów.

W Porcie Gdynia też odnotowano wzrost. Tam przeładowano 24 mln ton. To nie tak duży, ale jednak wzrost w stosunku do roku 2018, który zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. ton przeładowanych towarów.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Może ten wynik nie jest taki znamienity, jak w ostatnich latach, ale jednak zanotowaliśmy 2 proc. przyrostu. Tendencja wzrostowa jest więc utrzymana, co nas niebywale cieszy. Paliwa nadal są bardzo atrakcyjnym towarem, z kolei przeładunki węgla się nieco zmniejszyły. Poza tym poprawia się koniunktura przeładunku kontenerów - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Na ruch w kontenerach wskazują wyniki terminali zarówno w Gdyni, jak i w Gdańsku. W grudniu ub. roku informowaliśmy o dobrych wynikach gdyńskiego BCT i gdańskiego DCT.

Już 20 grudnia BCT pochwalił się, że po raz pierwszy w swojej historii przekroczył poziom 500 tys. TEU rocznych przeładunków, a dwa dni później terminal kontenerowy DCT Gdańsk poinformował, że przeładował swój dwumilionowy kontener w 2019 roku i tym samym stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku.

O tym, jakie grupy towarowe pozwoliły zwiększyć przeładunki i zarobić, ile było w eksporcie, a ile w imporcie - trójmiejskie porty mają poinformować w najbliższych dniach.

Miejsca

Opinie (58) 4 zablokowane

  • degradacja nowego portu (2)

    Dlaczego Port Gdański przy tak olbrzymich dochodach nic nie robi dla dzielnicy Nowy Port.
    Brak jakichkolwiek inwestycji w ochronę środowiska -skutki olbrzymie zapylenie w dzielnicy poprzez rozładunek sypkich materiałów bez jakichkolwiek zabezpieczeń ,nadmierne hałasy dzień i noc,olbrzymia ilość tirów niszczących drogi i budynki w Nowym Porcie.Czas panowie prezesi przeznaczyć części zysków na ucywilizowanie swojej działalności i inwestycje w ochronę środowiska i mieszkańców.

    • 13 3

    • Inwestycje (1)

      Oni nawet w swoich pracowników nie inwestują a Ty oczekujesz że...

      • 1 0

      • a czy jest port gdyński?

        • 0 0

  • (2)

    Dlaczego na bramach jest tylko jeden ochroniarz trzeba stać kilka minut przed bramą aby wjechać
    Port Gdansk ma pieniądze dlaczego nie poprawi ruchu na bramie
    Skandal

    • 15 2

    • Korki na bramach. (1)

      ZMPG zamiast dofinansować Straż Ochrony Portu to sprzedał ją Orlenowi.Płaci teraz ogromne pieniądze. Orlen ma za nic wartowników więc się zwalniają. Przyjmowani są ludzie po kursach ale jak zobaczą w co wdepnęli to też się zwolnią. Prawdopodobnie będzie więcej zwolnień a " postarają" się o to Kontrolerzy z Orlenu. Bo liczy się kasa zabrana z premii ukaranych wartowników i ich dowódców. A to przez jakąś aferę finansową w Orlenie.

      • 2 0

      • nie sprzedał , proszę nie wprowadzać czytelników w błąd.

        • 1 2

  • czy jedyną inwestycją (3)

    • 0 1

    • czy jedyną inwestycją (1)

      w tej czterolatce w portach jest..pogłębienie toru wodnego w Porcie Północnym.??
      może przypomnę że Port Pólnocny..budowano cztery lata..
      i poza DTC..staraniem obcego kapitału..przez 30 lat zbyt wiele nie uczyniono..
      uczyniono natomiast staraniem Czesia.. zbudowano bunkry co miały zboze do Rosji tranzytować.
      No może Rampa dla promów DSDF ..Kopenchaga itd..po pół roku DSDF zszedł z tej linii.
      No i w Gdyni też rampa dla Promów..sluży do dzisiaj.. KUpiona jako złom z Portu Helsinki..
      coś tam palce maczałem..( dla niedowiarków )

      • 14 7

      • "pogłębienie toru wodnego w Porcie Północnym"

        zrealizowane przez firmę (nominalnie) z kraju, który nie ma dostępu do morza... ;)

        • 3 0

    • wszystko zakorkowane po dach, a nich chcą jeszcze więcej, to może jakąś nową drogę ?? a nie wszystko za czasów 2 wojny

      • 0 2

  • gratulacje dla Gdańska - znacznie wyprzedza od wielu lat Gdynię (8)

    choć oczywiście zawsze to był większy port (jedynie kiedyś przeładunek kontenerów był w Gdyni większy, ale dawno, dawno temu)

    • 48 28

    • nie sztuka się narobić,

      sztuka jest zarobić...

      • 2 0

    • (4)

      Wyprzedzał zawsze bo to większy port. Gdynia też co roku zwiększa przeładunek. Tylko trolle gadają, że jest inaczej

      • 16 9

      • Co z tego ze zwieksza jak inni zwiekszaja bardziej (1)

        Gdynia zostaje w tyle

        • 12 7

        • Pole do popisu

          Gdańsk jako większe miasto ma sporo większy budżet i pole do popisu przy rozbudowie nabrzeży i infrastruktury przyportowej w głąb lądu. DCT Gdańsk ma 1400m nabrzeża, 6 suwnic 18 rzędowych i 8 suwnic 25cio rzędowych. Gdyński port jest zamknięty przez osiedla i jedynie gdzie może powiększyć swój obszar działania to nowe usypane nabrzeże wychodzące w morze oraz ulepszanie już istniejącej supra i infrastruktury. Biorąc pod uwagę zdolności przeładunkowe obu portów to Gdynia pod względem wydajności bije Gdańsk na łeb na szyję. W przeładunkach drobnicowych Gdańsk względem Gdyni jest tylko o ćwierć miliona ton do przodu. Jednak nie zmienia to faktu, że Gdańsk za paredziesiąt lat będzie potęgą w skali Europy. W XVII wieku Gdańsk był jednym z największych punktów przeładunkowych w Europie kiedy jeszcze istniała nasza żegluga śródlądowa. Nie bez powodu nazywano nas spichlerzem Europy. Niestety Polska w I wojnie dostała ostro od sąsiadów. Teraz dzięki temu, że nasz naród jest coraz bardziej wykształcony Polska gospodarka pędzi do przodu. Młode pokolenie nie da się już tak łatwo złapać na haczyki takie jak np. dotacje z Unii. Nacje takie jak Niemcy to imperatorzy i trzeba się ich wystrzegać. Unia Europejska to idealny przykład tego jak Niemcy potrafią okupować inne Państwa bez działań militarnych. Unia ma na celu zdławić Polską gospodarkę i wchłonąć ją do siebie. Dzisiaj świat kręci się wokół pieniądza, a dzisiaj rządzący (niektórzy) to dostrzegają. Całe szczęście i oby tak dalej.

          • 4 3

      • Tak ale (1)

        procentowo port w Gdańsku rośnie o wiele szybciej niż ten w Gdyni więc rozwija się szybciej. Takie są fakty, tu nie ma żadnego trollowania.

        • 13 9

        • skoro grupa maersk pompuje kasę w Gdański port to nie ma się czemu dziwić że się szybciej rozwija.. poza tym Gdynia nie jest dostosowana do przyjmowania dużych statków ( co miejmy nadzieje niedługo się zmieni )

          • 3 0

    • (1)

      nie ma co gratulować, po prostu port jest większy

      • 9 2

      • GdynioFobizm urzędników z Gdańska.

        • 6 3

  • Ciekawy (1)

    Ile zarabiata w dct na dzwigach? bo chciałbym się zatrudnić w dct .

    • 5 2

    • Lopez,na dźwig możesz iść gdzieś do hotelu, na dct są suwnice a do przeładunku służą też żurawie

      • 3 0

  • Sorki ale już niedobrze się robi od tej nachalnej propagandy "sukcesu". (2)

    • 16 20

    • (1)

      Weź na uspokojenie.

      • 3 3

      • Sam weź. Ja jestem oazą spokoju q... m.ć!!

        • 2 1

  • Ot ciekawostka a PełO nie wyszło prócz długu publicznego mafii vatowskich (1)

    Newsweek Lisa marzec 2011 cukier5-6 zl za kg a benzyna 6-6,50 zl za litr !!!To tylko dwa przyklady -"By żyło sie lepiej" kascie PO !!!!

    • 15 7

    • Widzę płatny pachołku że w dzisiejszym przekazie z Nowogrodzkiej nawet ceny ci podali,
      byś się nie pomylił.

      • 2 2

  • dalszy ciąg marginalizacji Gdyni (3)

    na mapie portów Bałtyku ten port praktycznie nieistnieje

    • 26 38

    • wystarczy zobaczyć gdzie szły pieniądze na rozwój i sprawa będzie jasna

      Gdańsk ma drogę do Portu a Gdynia wciąż nie i minister infrastruktury i premier wciąż tego nie rozumieją z jakiej by nie byli opcji, to bardzo smutne ponieważ port w Gdyni odprowadza do budżetu tyle pieniędzy że trzy drogi czerwone rocznie można by było wybudować co roku...

      Poza tym przecież Gdańsk bardzo znacząco powiększył port, więc efekty są.

      Myślę że możemy być dumni z naszych portów trójmiejskich a naparzanka Gdańsk-Gdynia jest dla dzieci i niepoważnych ludzi. Pozdrawiam.

      • 6 0

    • co za bzdura z tą wojną gdańsko gdyńską

      zzagranicy nie widać różnicy

      • 10 5

    • ... i wtedy się obudziłeś i zrozumiałeś, że to był tylko sen

      • 17 5

  • Trójmiasto to jakieś nowe miasto?

    Rozumiem w Gdańsku, ale w Gdyni, a może w Sopocie.

    • 0 4

  • Gdańsk potęgą jest i basta!!!

    • 2 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane