• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni.


Ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i ma być gotowy na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU - zdecydował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 mln TEU.

- Dla Portu Gdyni nie będzie przyszłości, jeżeli ten projekt nie zostanie zrealizowany - powiedział obecny na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dziś Port Gdynia zajmuje obszar 240 hektarów. Nowy terminal będzie miał 180 hektarów. Dzięki temu prawie podwoimy swoją wielkość. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Zewnętrzny - "Otwarty na przyszłość"



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Na razie największy mierzy niemal 400 m długości i ma 58,8 m szerokości. Może zabrać maksymalnie na pokład 21413 TEU. Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów i na ich przyjęcie będzie gotowy nowy terminal w Gdyni.

- Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma postać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz - zapowiada prezes Adam Meller.

Projekt z prywatnym partnerem



Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, dlatego o jego ostatecznym kształcie zdecyduje ZMPG po rozmowach z konkretnym partnerem.

- Do końca października zakończymy tzw. dialog techniczny, potem rozpoczniemy tzw. konkurencyjny. Mam nadzieje, że partnera projektu pozyskamy w przyszłym roku - mówi prezes Meller.
Według harmonogramu wybór wykonawcy ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Gotowy i wyposażony Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki w 2026 roku. A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Port Zewnętrzny według naszych szacunków dla 700 nowych miejsc pracy, ale w tzw. otoczeniu biznesowym szacujemy, że będzie to ponad 4 tys. miejsc pracy - zapowiada Adam Meller.

Droga Czerwona



- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Centralny w Gdańsku



Czytaj też: Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Port "na wodzie" buduje też Port Gdańsk. Port Centralny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Miejsca

Opinie (241) 4 zablokowane

  • Ciekawe jak towary zostaną wywiezione z tego portu. (3)

    Teraz ju nie można wyjechać z gGdyni w żadnym kierunku a co bedzie potem??

    • 31 3

    • jak to jak?

      Sprawnie.

      • 2 2

    • przez nieczynne lotnisko w Kosakowie

      • 6 2

    • tiry będą odlatywać z rampy nad torami i lądować na obwodnicy

      • 3 2

  • Budować i szerzej otwierać 3miejskie okno na świat

    • 9 6

  • Pierd...nie przedwyborcze. (3)

    Tak w największym skrócie skomentuję wypowiedzi tych cymbałów dla cymbałów.

    • 25 6

    • tak samo komentowano budowę DCT

      Szczególnie w Gdyni.
      A teraz ślina kapie...
      A że korelacja jest, no cóż... Pewne rzeczy nalezy uświadamiać.

      • 6 2

    • Treść komentarza świadczy o poziomie intelektualnym piszącego (1)

      • 1 1

      • Treść komentarza jest adekwatna do poziomu tej propagandy i do poziomu jej odbiorców.

        Wiele razy merytorycznie komentowałem tu sprawy związane z portem, ale w tym przypadku i w tym czasie nie uważam, żeby to zasługiwało na lepszy komentarz.

        • 0 2

  • Szczurek raczej nie ma z tym projektem wiele wspólnego (3)

    Skarb Państwa ma 99,3% głosów, Gmina Gdynia - 0,22%

    • 20 4

    • taaak?

      To jesteś słabo zorientowany.
      Z udziałem miast portowych w portach zrobiono ciekawy myk, gdzie przedstawiciele miast mieli/mają dużo do powiedzenia ale bez odpowiedzialności i konieczności angażowania środków.
      Zapytaj wuja G. o hasło "Gminy okradły porty" i dowiesz się, że lepiej żyć z majątku niż latami budować organiczne interesy... Dlatego miasta wobec portów są agresywnie wrogie. Wyjątkiem jest DCT, bo... to nie jest port gdański i nie da sobie w kaszę dmuchać.

      • 4 1

    • (1)

      na szczesie tu Szczurek nie moze zaszkodzic

      • 3 1

      • już nie może

        Bo szkodził i to długo.
        "Szczurek" w sensie obsady UM i jego "otoczenia gospodarczego", bo im z portem mocno nie po drodze było.

        • 4 1

  • (1)

    Czyli juz po plazy

    • 8 8

    • a gdzie w Gdyni jest plaża?

      Od czasu pojawienia sie sinic, nie zbliżam sie do brzegu morza a juz na pewno zatoki...

      • 4 2

  • a jak z dojazdem do tego terminala?

    czy Gdynia ma połączenie z autostradą?

    • 20 2

  • A mi się najbardziej podoba opinia wiveprezydenta Gdyni w temacie Drogi Czerwonej z tego roku (1)

    I jak chcą zbudować coś skoro w trakcie przegotowania tej pięknej prezentacji miasto ustami prominentnego urzędnika mówi jak w poniższym artykule z tego portalu:

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Droga-Czerwona-obojetna-dla-Gdyni-n124677.html

    • 17 1

    • no bo przecież miasto to on!

      I jemu to obojętne.
      Szczególnie, że to nie on będzie robił interes na tych działaniach.
      A już witał się z gąską "międzytorza" i gondole szykował...

      • 6 0

  • Buuuahahaha (1)

    Buuuuaaahaha... chwila... oddech... ok... buaaaaahahahahaa .... jasne. A nad wszystkim kołować będą drony! I jeszcze podwodny hotel obok! I lotnisko! na samoloty kontenerowe i sterowce! I farma wiatrowa do zasilania. Morska! I będą dzi*ki i blackjack!

    • 18 4

    • dokładnie taka reakcja spotkała Australijczyków, gdy oferowali zbudowanie DCT w Gdyni

      No i teraz miny "śmieszków" nie są takie ubawione.
      Wystawiają DCT na sprzedaż ze 100% przebitki, nie licząc zysków z bieżącej działalności.
      "Dla nas" ten terminal zacznie pracować za 16 lat.
      Jak dobrze pójdzie.

      • 4 2

  • takich bajerów to nie słyszałem (1)

    ale wy pierdoły opowiadacie że to szczurek zobaczcie kto tam siedzi i kto promuje panowie z dobrej zmiany zapytajcie się gdzie droga dojazdowa do tego terminala przez chrzanowskiego ??? już to widzę wszędzie korek czy ktoś zapytał inwestorów ile musi włożyć i musi sie opłacać zwrócić koszty to jest tylko wizja i jeszcze jedno ile przerobili kontenerów w wszystkich portach to jest mrzonka???a gdzie pozostałe terminale Masowy drobnicowy a chwalenie sie ile ci panowie i panie przepracowali w Porcie to mnie szlag trafia

    • 13 7

    • jakoś w Gdańsku dało się zbudować terminal

      w szczerym polu...
      I tylko daltego tam australiczycy go zbudowali, bo zostali pogonieni z Gdyni. Z dokładnie tami samymi argumentami jak powyżej.
      To nie są problemy.
      To są szanse i zadania do rozwiązania.

      • 2 2

  • Droga Czerwona

    Droga Czerwona tu nic nie pomoże dla takiego wielkiego terminalu, gdyż dodatkowo miasto funduje nam terminal nowy pasażerski. Juz teraz Wiśniewskiego pęka w szwach, plus ruch z mieszkańców do dzielnic północnych.

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane