• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port walczy o największe kontenerowce

Robert Kiewlicz
13 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku. Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku.

Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim zobacz na mapie Gdyni w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów.



Czy porty w Gdańsku i Gdyni powinny konkurować o tego samego klienta?

Inwestycja to wspólny pomysł Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Gdynia Container Terminal (GCT), należącego do spółki Hutchison Port Holdings. Nowe stanowisko będzie kosztować ok. 60 mln zł i zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

Dzięki inwestycji do terminalu GCT będą mogły wpływać największe statki o ładowności ponad 8 tys. TEU, czyli przewożące ponad 8 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp. Zmieściłby się przy nim m.in. długi na 346 m i przewożący 8112 kontenerów Maersk Taikung, największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek wpłynął do polskiego portu. Na początku roku jego przybycie do gdańskiego terminalu DCT było wydarzeniem komentowanym nie tylko w branży morskiej.

To nie koniec inwestycji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Firma będzie także rozbudowywać place składowe i inwestować w nowy sprzęt przeładunkowy.

- Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tyle tylko, że wybudowany kilka lat temu gdański terminal DCT odebrał gdyńskim terminalom palmę pierwszeństwa w ilości przeładowanych kontenerów. Najnowsza inwestycja w Gdyni jest odpowiedzią na ekspansję zarządcy gdańskiego terminala, do którego od początku roku zawijają ogromne kontenerowce z chińskich portów.

- Uczynienie z Gdyni głębokowodnego portu kontenerowego pozwoli nam nadążyć za niedawnymi wydarzeniami rynkowymi oraz sprostać nowym wyzwaniom - prezes Jarosiński jasno daje znać, że będzie walczyć o udziału w torcie przewozów kontenerowych.

Z kolei Jan Westerhoud, dyrektor zarządzający Hutchison Port Holdings na Europę Północną, zapewnia, że nowa inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską.

- Daje mi dużo satysfakcji, że GCT już wkrótce zaoferuje naszym klientom - armatorom możliwość bezpośrednich zawinięć do naszego terminalu statkami oceanicznymi oraz zapewni nowoczesne rozwiązania dostosowane do potrzeb ich bałtyckiego biznesu - dodaje Jerzy Czartowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal. - Projekt ten jest nie tylko przełomowym wydarzeniem dla GCT, ale również znaczącym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • (1)

    NO ŁADNIE ŁADNIE CHETENIE POPATRZĘ NA TAKIE SZTUKI

    • 40 4

    • w gdańskim DCT sa co tydzień

      wiec nie ma problemu zebys zobaczył

      • 4 0

  • Brak wspólnej polityki gospodarczej w Trójmieście :/ (4)

    Typowe - odbieranie sobie klientów. Gdańska ma to teraz czas na Gdynię i na odwrót.

    • 61 24

    • Masz racje ale tylko po części

      Zarówno Gdańsk i Gdynia zwiększa co roku ilość przeładowywanych kontenerów. Gdyby port w Gdyni przeładowywałby mniej kontenerów to by placu nie powiększali a jedynie sprzęt zmodernizowali i głębokość portu zwiększyli żeby większe jednostki mogły wpływać.

      • 16 4

    • konkurencja konkurencja i jeszcze raz konkurencja (1)

      nic nie uzdrawia tak rynku jak konkurowanie ze soba.

      • 14 1

      • Bzdura.

        Konkurencja jest dobra dla klientów. Jesteś klientem terminalu kontenerowego, masz statek? No to daj spokój z tymi komunałami. 60 mln wyrzucone po to, żeby zagraniczni armatorzy mogli deptać nasze 2 trójmiejskie terminale.

        • 2 1

    • no bo

      musimy oblesnemu gdanskowi zabrac klientow,zeby bylo tam jeszcze wieksze bezrobocie i powoli pograzal sie w patologii i alkoholizmie.za kilka lat otoczymy gdansk wysokim murem i utworzone zostanie tam getto dla wszystkich gdanszczan i odpadkow z gdyni i sopotu.

      • 0 7

  • Coś ta wizualizacja jest dziwaczna (3)

    • 37 9

    • robiona w paintcie

      • 10 2

    • Jakie miasto, taka wizualizacja :)

      • 7 3

    • dziwaczna jak kaczka dziwaczka

      • 0 0

  • Wojna Gdańsk - Gdynia

    Jeżeli oba porty będą mogą istnieć i zdrowo ze sobą konkurować, to oznacza że równie dobrze będą mogłyby istnieć 2 lotniska.

    • 61 33

  • Pomysł dobry ale zamyka rozwój portu (8)

    Pomysł na rozwój portu jest bardzo dobry,bo wkońcu rozwinie też Gdynię. Pytanie tylko czemu nikt nie ma wizji rozwoju portu w kierunku pobliskich działek.Przecież estakade można zastąpić mostem i port może się rozwinąć jeszcze bardziej w kierunku lądu.Budując nabrzeże dla wielkich kontenerowców stworzy wąskie gardło,które uniemożliwi dalszy rozwój portu w kierunku lądu.Chciałbym aby ktoś jeszcze myślał w sposób"Rozwój portu,to rozwój miasta"

    • 25 18

    • Takie plany juz byly

      Nie wiem czy nadal mozna podziwiac piekne wizualizacje, ktore swojego czasu wisialy w biurowcu na terminalu.

      • 5 1

    • (3)

      to plany jeszcze z okresu miedzywojennego

      • 6 1

      • Nie, chyba z lat 70-tych.

        • 1 4

      • KOREKTA (1)

        Nie masz racji, te plany przygotowali Niemcy w czasie wojny (podobnie jak Stocznię Gdynia - to ich inwestycja). Po wojnie też były plany (identyczne do niemieckich) z portem dla barek, itp. Tyle tylko, że Wisła jest nieuregulowana i można najwyżej tam krowy doić... Gdynia nie ma już rezerw terenowych i moze tylko zmieniać przeznaczenie obecnie eksploatowanych terenów.

        • 3 2

        • Gdynia nie ma już rezerw terenowych

          no i dlatego planowany jest port zewnętrzny. Wcięcie się poza falochron i dobudowanie do francuskiego ogromnego terenu.

          • 5 1

    • Wizja ?

      Taką wizję miał inż. Wenda już w latach 20. Oksywie miało być "wyspą" otoczoną basenami portowymi. Drugie wejscie do portu Gdynia ( głebokowodne?) było planowane w Mechelinkach. Całość prac miała być wykonana do końca lat 70-tych XX w.
      Potem ktoś postawił elekrtociepłownię na Obłużu i plany nie nadają się do realizacji. W latach 70 - tych wywłaszczono wszystkich posiadaczy prywatnych ogródków działkowych za bazą kontenerową ( w kier.EC ) i planowano zbudować basen dla barek, na które miały byc przeładowywane kontenery z pobliskiej bazy kontenerowej. W miejscu planowanego przejscia do tego basenu Estakada Kwiatkowskiego jest "podniesiona" do góry.
      Plany były ale z realizacją jakoś kulawo. Decydenci nadal nie znają zaszłości planistycznych, możliwości i dominuje radosna twórczość.
      Wielkie kontenerowce w Gdyni i Gdańsku - OK ! Ale po czym i czym ( !) chcecie wywozić te kontenery z obu terminali? Autostrad jak na lekarstwo i w kawałkach, tory kolejowe zdemolowane....?
      Nie ma wspólnej polityki : porty +przewoźnicy( PKP,TIRY, żegluga śródlądowa,zarzady dróg wodnych, GDDKiA).

      • 8 2

    • Strefa funkcjonalna (1)

      Witam - mamy taką wizję. Przygotowywany jest koncept "przyportowego" obszaru funkcjonalnego, zakładający porozumienie Gdyni, Rumi, Kosakowa i in. zainteresowanych miast/gmin, Na kierunku zachodnim są setki ha dotychczas niezagospodarowanych ale z dużym potencjałem (drogi, koleje, przyszłe lotnisko, Kolej Metropolitalna, centrum logistyczno-dystrybucyjne, SSE), co może "wyprowadzic" poza "drogie" tereny portowe na "tańsze" tereny peryferyjne Gdyni czy Rumi wiele usług, dających miejsca pracy. Osią komunikacyjną tej strefy ma być OPAT i trasa łącząca ul. Janka Wisniewskiego z OPAT. To tak b. ogólnie.

      • 7 0

      • piękne wizje

        tylko kto to wszystko zbuduje, Samorząd? Tak długo dopóki POlitycy wypinają się na morze, nic się nie zmieni. Nabrzeże Hryniewieckiego wionie marazmem i przypomina o naszym rybołóstwie, które praktycznie nie istnieje. Jeśli tak ma wyglądać cała gospodarka morska w nowoplanowanej strefie, to już chyba lepiej, żeby jej nie było. Jak znam życie, pewnie jakiś developer ma chrapkę na tereny portowe w centrum, a plany nowego obszaru portowego utkną w szufladzie zaraz po wyborach.

        • 1 0

  • Czemu porty gdański i gdyński ze sobą konkurują? (5)

    Nie lepiej współpracować? W tym wypadku konkurencja jest niezdrowa i może zaszkodzić obu miastom.

    • 42 22

    • Wszystko zgodnie z polityką Wendy, Kwiatkowskiego i wizjonerów sprzed wojny. Przecież właśnie po to budowano Gdynię, aby zrobić konkurencję dla Gdańska. Nie przewidziano, że Gdańsk będzie polskim miastem.

      • 12 6

    • Bo Gdański DCT jest w rękach Brytyjczyków a Gdyński GCT Chińczyków (3)

      i nikt nie chce iść na ustępstwa. I bardzo dobrze niech konkurują same pozytywy z tego będą !!! spadną ceny importu , eksportu, będzie więcej pracy

      • 9 3

      • A BCT zdaje się, że Filipińczyków:) (2)

        Hej, a Karnowski nie chce portu morskiego? :P

        • 7 0

        • chce - tylko czeka aż Gdańsk i Gdynia mu go sfinansują

          • 7 0

        • Nie

          Nie, on jest w Radzie portu LOTNICZEGO (fajna kasa)...

          • 3 0

  • 1. Głupota ...
    2. Za co?

    Ciesze się, że to tylko pomysł, co oni chcą tam przeładowywać?

    • 16 33

  • No i po co? Znowu komuś w Gdyni cztery litery z żalu ściska tak samo jak z lotniskiem (3)

    Zróbcie sobie swoje państwo jeszcze...

    • 38 59

    • Raczej Gdańskowi ściska z żalu, skoro wybudowali terminal kontenerowy, mimo że w Gdyni był taki od dawna. (2)

      • 14 15

      • Wolne Miasto Gdynia (1)

        :)

        • 3 6

        • wolne miasto gdansk...szybkie miasto Gdynia

          • 8 2

  • Jaka wojna? (9)

    To że Gdynia się rozwija nie znaczy, że robi to na złość Gdańskowi. Czy to że sąsiad ma lepszy samochód musi wzbudzać u mnie nienawiść? Bądź lepszy i pokaż że potrafisz zamiast opluwać innych.

    • 73 11

    • Tylko ze w Gdyni myslicie tylko o sobie, nie interesuje was dobro sasiada, liczy sie tylko wasz interes nawet kosztem innych (6)

      jedyne co potraficie robic to kopiowac, taka wasza nowoczesna gdynia. Zamiast wspolpracowac, lepiej konkurowac, zeby wlasne megalomanskie zachcianki spelniac...

      • 9 17

      • hahaha ale co kopiować? terminal kontenerowy? :D (1)

        Spokojnie..nie wybudujemy ECS :D

        Zresztą bo Gdańsk tak sie ogląda na innych tak? hahahaha

        • 11 6

        • Dobry jest ten gość :D

          Drogi też kopiujemy w Gdyni na złość sąsiadom :D Ale Gdańsk od nas skopiował nowe autobusy hahahah!!!

          • 8 6

      • dobrze że Gdańsk mysli

        Stocznia Gdynia swego czasu uratowala Stocznię Gdańsk, po czym związkowcy obu zakładów roz.. Stocznie Gdynia. BRAVO

        • 9 4

      • a jak powstał DCT w Gdańsku? bo chyba nie z uwagi na dobro sąsiada:]

        • 13 4

      • Przecież to własnie Gdańsk odebrał 1 lata temu przeładunki Gdyni bez żadnej litości ?!?! (1)

        Namówili nawet Maersk do przeniesienia się do Gdańska, ciekawe czy płaci teraz podatki...

        • 8 3

        • ks

          z tego co pamiętam to wam się w Gdyni zachciało strajkować gdyby nie to to Maersk byłby dalej u was a tak jest w DCT więc przestańcie marudzić....

          • 3 7

    • (1)

      no to np, kolej metropolitalna, ktore miasto optowalo za opcją -tylko tramwaj do lotniska i najlepiej finandowany przez wladze wojewodzkie i gdynie, które miasto najpierw podpisało umowę wspawie wspólnej polityki lotnictwa cywilnego w regionie, a poźniej zmarginalizowało znaczenie lotniska na Babich Dolach, które to miasto zablokowało budowe sieci trakcyjnej trolejbusów do samej Oliwy (co skutecznie ułatwiłoby zycie równiez mieszkancom Gdanska), który to prezyden chciał aby na stadion PNG Arena skladala sie również Gdynia ale żeby wybudownay byl gdzies na wypizdowie Gdasnka. Prosze spojrzec obiektywnie.

      • 6 2

      • Panie Wojciechu

        ćśśśś... już dobrze....

        • 1 3

  • Miał być tor F1, (4)

    lotnisko,teraz wielki port,
    Jednym słowem Gdynia pręży muskuły,
    tylko że od tego nadymania puści bąka i tak to się skończy.

    • 57 46

    • zżera zazdrość :] (3)

      • 10 13

      • Zwłaszcza tego toru wam zazdroszczę (2)

        i to strasznie.

        • 12 8

        • oj nie ma problemu... jest wielu lekarzy którzy Tobie pomogą :] (1)

          • 1 2

          • Tobie już niestety nic i nikt nie pomoże.

            • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane