• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie stocznie. Ruina czy rozkwit?

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Stocznie i gospodarka morska znów pojawiają się w kampanii wyborczej. Jedni "odbudowują stoczniową potęgę", drudzy twierdzą, że przez ostatnie lata niewiele zrobiono, a wręcz "utopiono publiczne pieniądze". Trojmiasto.pl na bieżąco śledzi aktywność trójmiejskich stoczni i jedno widać od razu: stocznie prywatne radzą sobie zdecydowanie lepiej niż stocznie państwowe. Budują, remontują, mają na koncie nagradzane innowacyjne projekty, choć i dla nich nie zawsze rynek bywa łaskawy.



Stocznia Remontowa Nauta



Jest to stocznia państwowa działająca w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Dziś operuje na terenach po Stoczni Gdynia, choć do czerwca tego roku prowadziła jeszcze Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Powstał on w 2013 roku i budowano tam jednostki rybackie, które miały być nową specjalnością stoczni. Projekt nie powiódł się. Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że SR Nauta miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio jednak przyznano, że 2018 rok firma zamknęła ze stratą prawie 58 mln zł netto. A problemy piętrzą się od dawna. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego, która zakończyła się stratą. Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku, czyli zatonięcie doku pływającego wraz ze statkiem "Hordafor V". Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, dokończyła go Gdańska Stocznia Remontowa.

PGZ Stocznia Wojenna



Jest to stocznia państwowa działająca od 2018 roku w oparciu o wykupiony majątek również państwowej Stoczni Marynarki Wojennej. Ostatnio ujawniono, że dług PGZ Stoczni Wojennej za rok ubiegły to 24 mln zł, a za ten rok tylko do kwietnia strata wynosi 6 mln zł. Jak tłumaczą władze Stoczni, po ośmiu latach funkcjonowania przedsiębiorstwa SMW w upadłości najpierw układowej, potem likwidacyjnej, przejęto podmiot z pustym portfelem zamówień, wymagający gruntownych inwestycji i restrukturyzacji, stąd straty. Według zapowiedzi, portfel zamówień się wypełnia. Podpisano kontrakt m.in. na dokończenie budowy okrętu patrolowego Ślązak i udział w budowie okrętu dla marynarki wojennej Szwecji, rozpoczęto remonty okrętów ORP Kościuszko, ORP Czernicki i ORP Arctowski. W sumie, w ciągu pierwszego półtora roku działalności Stocznia podpisała nowe kontrakty na kwotę przeszło 320 mln zł, które aktualnie są na różnym etapie realizacji. Jednak jak przyznają władze Stoczni, trudno będzie mówić o przyszłości bez udziału Stoczni Wojennej w kontraktach na budowę floty dla Marynarki Wojennej RP.


Stocznia Gdańsk



Od lipca ub. roku 100-proc. właścicielem Stoczni Gdańsk i GSG Towers jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Bezpośrednim zarządcą jest specjalnie powołana spółka Baltic Operator. Według zapowiedzi, Stocznia ma się zająć konstrukcjami stalowymi, energetyką wiatrową, a w przyszłości produkcją statków. Ma być głównym podmiotem działającym w centrum stoczniowym budowanym przez Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczna na Wyspie Ostrów. Według zapewnień władz Stoczni, portfel zamówień jest zapełniony do końca przyszłego roku. Są zawarte kontrakty m.in. z firmami Meyer Turku (bloki kadłubów statków wycieczkowych), Aker Solutions czy Siemens Gamesa oraz GE na produkcję wież wiatrowych. Podpisano umowę z Konecranes na realizację dźwigów portowych oraz Ulstein Verft na budowę bloków okrętowych. Sytuacja finansowa spółek, dzięki zmianom organizacyjnym i optymalizacji kosztowej, została ustabilizowana - twierdzą władze zakładu. Nie podano jednak żadnych liczb, nawet wysokości przychodu. Do dziś też nie ujawniono, za ile odkupiono Stocznię Gdańsk od ukraińskiego właściciela.

Stocznia Crist



Crist jest producentem wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Fundusz Inwestycyjny Mars posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kruchelskiej (1 proc.). Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz wielokrotnie nagradzany prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra". Ostatnio zakład wydzierżawił majątek po Zakładzie Nowych Budów Nauty w Gdańsku. W Stoczni też zdarzają się problemy. Niedawno mówiło się o problemach z rozliczeniem promu elektrycznego "Herjólfur". Chodziło o ok. 7,5 mln euro. Wcześniej Stocznia miała kłopoty z rozliczeniem jednostek "Innovation" i "Vidar".

Remontowa Holding



Jest to największa prywatna grupa stoczniowa w Polsce. Należą do niej m.in. Gdańska Stocznia Remontowa, zajmująca się remontami oraz Remontowa Shipbuilding, będąca stocznią budującą statki. GSR remontuje, ale w ostatnich latach zajęła się też bardzo mocno przebudowami. Firma wyspecjalizowała się w m.in. w przebudowach platform wiertniczych oraz promów. Remontowa Shipbuilding (wcześniej Stocznia Północna) specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty, w tym jednostki typu Kormoran oraz holowniki dla Marynarki Wojennej RP. Stocznię dotknął też brak koniunktury, głównie dotyczyło to branży off shore. Mówiło się o kłopotach z powodu nieodebrania przez armatorów dwóch kontenerowców arktycznych i dwóch statków PSV. Holding jest w trakcie ich sprzedaży.


W Trójmieście funkcjonuje jeszcze kilkanaście mniejszych, prywatnych zakładów stoczniowych, m. in. Damen Shipyards, Karstensen, Stocznia Safe, Marine Projects, Montex Shipyards, Aluship Technology oraz dwie duże stocznie jachtowe Sunreef YachtsGaleon.

Miejsca

Opinie (353) ponad 20 zablokowanych

  • Kadafi wiecznie żywy !!

    Obalić Makarona i wstawić następcę Kadafiego.

    • 3 4

  • Prywaciarze maja sie dobrze, to co panstwowe sluzy tylko do karmienia kolejnych zarzadow i prezesow

    • 11 4

  • Prezes ma poważny problem: Jak przeklinając komunę i tępiąc postkomunistów / oprócz tych w swoim gronie / odbudować komunę pod nowym szyldem. Jak nazwać znowu państwową Stocznie Gdańsk bez użycia słowa przedsiębiorstwo państwowe. Jak spowodować by to co było nierentowne przez pół wieku nagle przynosiło dochód. A tu ZSRR nie ma i statków nie chcą kupować nawet za jednego rubla?

    • 18 6

  • Stocznie (2)

    Dzisiaj praktycznie jedynie holding gdańskiej stoczni remontowej może wykonywać prace remontowe statków czy zajmować się budową nowych jednostek. Stocznia remontowa Nauta z Gdyni miała szansę na podobny rozwój jak gdańska remontówka gdyby nie działalność funduszu Mars, który to od 2010 roku rozpoczął niszczenie stoczni Nauta - zniszczono spółki córki - Konrem Nauta , jedną z najlepszych spółek kadłubowych, Kormal Nautę - spółkę konserwacyjno-malarską czy Motor Nautę spółkę zajmującą się sprawami mechanicznych napędów statków. Później podpisywano niekorzystne kontrakty np. jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego rv Oceanograf
    którego budowa przyniosła 26 milionów zł strat czy jednostka badawcza dla szwedzkiego uniwersytetu z Goteborga Skagerak do dziś nie przekazanego armatorowi, czy budowa sejnera typ 690 którym zajmował się niejaki Stach F. ten , który wyprowadzał pieniądze ze spółki Konrem Nauta, straty związane z sejnerem ok. 35 milionów złotych, lub działalność dyr. Andrzeja G. odpowiedzialnego za utopienie doku pływajacego razem z jednostką Hordafor V itd. itd. Ciekawa jest też historia spółki Crist, która została przekształcona za namowa Marsa w spółkę akcyjną do dziś ma olbrzymie zobowiązania, warto poczytać historię tej firmy na stronach Unii Europejskiej.
    Odrębnym , obszernym tematem jest historia Stoczni Gdańskiej podjęta dziś próba odnowy tej firmy niestety ma małe szanse na sukces i to z różnych przyczyn - przede wszystkim brakuje dzisiaj pracowników , brakuje szkół okrętowych - oczywiście niektóre dziwne spółki próbują podłączyć się do stoczni gdańskiej ale to tylko przyniesie szkody. Niestety brakuje programu odbudowy polskiego przemysłu okretowego.

    • 24 5

    • gdzieś dzwoni (1)

      ale nie wiesz w którym kościele.

      • 0 1

      • re

        wiem gdzie dzwoni tyle ze nie mam wpływu ani możliwości dokonywania zmian...

        • 0 0

  • Powiem tak cale zycie bylem piaskarzem

    Ale teraz jak patrze na pomalowane sekcje to nic tylko płakać. Nie wiem kto teraz pracuje na stoczniach ale to co widze to szlifierze kiedyś lepiej by wypiaskowali i pomalowali

    • 18 1

  • W porownaniu z produkcja w latach od 50tych do 80tych to jest kompletne rozlozenie

    polskiego przemyslu na lopatki i zaczynanie od nowa. Starsi stoczniowcy z Gdanska i Gdyni doskonale pamietaja te czasy.

    • 9 1

  • Tak słabego artykułu o stoczniach dawno nie czytałem. Autorka wykazała się niewiarygodnym lenistwem. (1)

    • 17 3

    • Co chcesz? Przeciez to sobota...

      • 3 0

  • (3)

    A naczelny obrońca Trójmiejskich stoczni aziewicz nie zrobił absolutnie nic NIC oprócz 2 konferencji przed wyborami teraz

    • 15 2

    • Ciekawe (2)

      Co miał zrobić jako opozycja?:)

      • 2 1

      • a co zrobił, gdy był u wladzy? (1)

        nie wchodził w paradę koledze, senatorowi Misiakowi, co przerabiał spawaczy na fryzjerów.

        • 1 0

        • Mówisz

          Wtedy jak KE zażądała zwrotu pomocy publicznej wywalonej na stocznie za Pisu? Tych milionów co poszły na przeżarcia zamiast na rozwój?:) jakoś Nauta sobie radziła 2015 - 5 mln zysku. Przyszli specjaliści dobrej zmiany i się zrobiło 50 mln strat:)

          • 2 1

  • Lech (1)

    Podobno na Criscie jest zarąbiście ???

    • 2 7

    • To prawda.

      Tylko musisz wziąć udział w programie "rodzina na swoim". Wystarczy mieć wujka, ojca, brata nw jakimś szczebelku wyżej niż brygadzista.

      • 3 1

  • Martom

    Martom to firma dobrze prosperujaca na GSR. pracowałem tam 8 lat i widziałam jak się rozwijała stocznia z roku na rok. Mało takich firm w trójmieście. Życzę sukcesów. Pozdrawiam

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane